Gå till innehåll
fredag 19 december 2025
fredriknordstrom

Fel på impellern?

Rekommendera Poster

Ja då var det dags för vinterförvaring av båten, tänkte köra genom sötvatten genom systemet nu, köpte mig en sån där spolsak som man sätter på intaget. Vatten på, startade motorn men det kom ingen skvallerstråle (har för mig att den brukar komma direkt när jag startar båten i sjön)

Stängde av motorn, ställde dit en stor bytta som täckte intaget, startade igen, ingen stråle. Sista turen så funkade allt, därefter har det hunnit varit några minusgrader, kan en impeller frysa sönder?

Hur lång tid brukar det kunna ta innan strålen kommer, jag vågar liksom inte låta motorn stå igång länge utan kylning.

Motorn i fråga är en Johnson 30hk årsmodell 1998.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om impellern är dålig så orkar den inte pumpa upp vattnet så högt.

När snurran ä i sjön är det inte så långt mellan kylvattenutlopp och vattenyta och då orkar den pumpa, men när du kör i "bytta" eller på annat vis blir det högre som pumpen måste pumpa upp vattnet.

Försök hitta något högt att köra i så att du får samma vattennivå som i sjön.

Jag tror inte att något hänt, men om du har en 98:a kan det ju vara värt att byta impeller innan du kör igenom färskvatten och ställer undan snurran.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar, jag köpte båten i höstas och då sa säljaren att impellern va bytt inför säsongen, sen vet man ju inte om det stämmer.

Jag har båten i sötvatten, hur pass viktigt är det att köra igenom systemet med sötvatten från slangen? Tänkte om man helt enkelt ska ta tag i detta till våren, det här med att byta impellern.

Som jag skrev tidigare, en impeller fryser väl inte sönder, för den är väl av gummi/plast va?

Är riktigt okunnig på området, första båten jag äger.

Edit: Bytte till en större tunna, funkade direkt! 

Redigerad av fredriknordstrom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern borde väl ha orkat även från en lägre nivå? Kanske fel impeller? Om den är bytt nyligen borde det vara lätt att lossa bultarna och kolla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...