Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
Garpen61

Hur koppla ur choken på en 4,3 mercruiser, 2 portsförgasare

Rekommendera Poster

Min motor går fantastiskt bra, nybytt, allt är rengjort och fixat. Dock har jag ett problem start av kall motor.

Jag har läst att det är automatchoken som stökar till det..?

Hur kopplar jag ur den och är det några nackdelar med detta?  Har ni bilder eller länk till en video på hur man gör vore det ju bra. Men en bra beskrivning funkar också...

Efter att den har kallstartats så är den otrolig enkel att starta, behöver bara dutta till med startmotorn så hoppar den igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett så är problemet att choken alltid ligger på d.v.s. den startar lätt kall men går sedan dåligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag har läst här på forumet att det kan vara tvärtom, hur jävlig som helst att kallstarta och varm startar den hur lätt som helst. Tydligen är det många som kopplar bort choken och det var infon om hur man gör jag sökte.

Förgasaren är för övrigt helt renoverad och ompackad, alla tänddelar är nya

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag har läst här på forumet att det kan vara tvärtom, hur jävlig som helst att kallstarta och varm startar den hur lätt som helst. Tydligen är det många som kopplar bort choken och det var infon om hur man gör jag sökte.

det är nog de som inte haft ordentligt injusterad choke som tycker att det blivit bättre med den bortkopplad.

kunskapen om automatchoke har försvunnit i och med insprutning.

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalle,

Om du vill får du gärna dela med dig av kunskapen om justering. Det är ju många "gamla rävar" som säger att choke på båt är skitdumt och bara ställer till det.

Jag vet inte därför frågar jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att binda upp den med ett bundband eller liknande. Ta av flammskydded och rör på chokearmen så förstår du hur du skall fästa upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en bimetallfjäder som värms upp elektriskt. Den sitter i det svarta plasthuset där elkabeln är ansluten. Man behöver inte koppla ur den man kan justera den så spjället inte stänger.

Huset går att vrida om man lossar lite på skruvarna tror det är 3 st. Åt  ena hållet så öppnar choken senare och åt andra tidigare.

När motorn är kall så justerar man chokehuset så chokespjället är lite öppet, behöver inte vara helt stängt på en båtmotor som bara körs den varma säsongen. 

Från det läget kommer spjället att öppna fortare när motorn startats. Bör ta runt 30 sek till fullt öppet spjäll. Om det tar för lång tid så justerar man fjäderhuset  lite till dvs spjället mer öppet kall motor.

Det man får göra är att pumpa några gånger med gasreglaget annars får man nöta bra länge på starten innan maskinen hoppar igång.

Jag gör så här kall motor:

1. Gasreglage i neutral läge kör ca 2-3 sek på starten för att fylla flotörhuset med soppa (den dunstar ned tiden).

2. 3-4 pump mot fullgas med gasreglaget så axpumpen sprutar in soppa.

3. Gasreglaget strax över tomgang, då startar motorn direkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj en direkt fråga till mig, som gelis svarat helt korrekt på, vill bara tillägga att chokespjället frigörs och ställer in sig efter rådande omständigheter vid punkt 2 på gelis eminenta lista.

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man kör enligt punkt 1 i Gelis svar, är det för att köra bränslepumpen`och trycka upp bränsle?

Jag har en elektrisk bränslepump och den drar igång när jag vrider på nyckeln, så det kankse kan motsvara det första steget i Gelis förslg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är för att få fram soppa till förgasaren framför allt om motorn varit i vila runt en vecka. Från dag till dag behövs det i regel inte, då det finns tillräckligt med soppa kvar i flotörhuset till axpumpen.

Men din el-soppa pump går väl inte om du inte kör på starten. Pumpen ska väl av säkerhetskäl vara kopplat över oljetryckskontakten.

Dvs, Pump till i tändlås startläge-motor startar ger oljetryck-pump får spänning via oljetryckskontakt. Tändlås av motor stannar-inget oljetryck ingen spänning till pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen är den felkopplad, men den går när jag vrider på nyckeln, så det kanske ersätter de 2-3 första sekunderna.

Jag ska se över kopplingen som jag inte gjort själv. Det sitter en givare/brytare på motorn vid givaren till oljetrycksmätaren, T-koppling, den är det 3 kontakter på, som den är kopplad nu är det en säkrad sladd till pumpen, en ser ut att gå upp till tänspolen eller nåt (har inte kollat så noga) och en går till tändningen, den ligger ju inte på startläget utan på tändningsläget,

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg till mitt senaste inlägg.

Det bör sitta ett tidrelä som gör att pumpen inte går mer än några sekunder i tändläget. Uteblir aktiv signal från tändsytemet till relät stannar pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gelis,

Finns det nån bra översikt hur det ska vara kopplat, osäker på att den som gjorde det vet hur det ska vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elpumpen ska gå när du vrider på nyckeln. Pumpen är kopplad så att den går när startmotorn snurrar och/eller när motorn är igång samt det finns oljetryck.

Ladda ner manualen till motorn så framgår det tydligt hur den är kopplad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så ska det vara, men är nyckeln endast i tändläget ska pumpen inte gå. Dock så kan den aktiveras några sek om man duttar till på startläget om det nu sitter ett tidrelä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande felkopplad, får lösa det när den ligger på land, men testade i övrigt med köra lite först, pumpa 2-3 ggr, gasen förbi tomgång och det hoppade igång direkt, man lär sig nåt gammalt varje dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...