Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
nilsnobbing

Det här med antal personer i båten... (Uttern c56)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en seglare som för stunden riktar min okunniga uppmärksamhet mot motorbåtar. Vi (jag och min far) jagar en styrpulpetare runt 5,5 meter, sjöduglig nog för öppen kust. Ögonen har denna gång fallit på Uttern c56 som numer säljs under namnet Sandström 560 MC. Det är visserligen en mittcabinbåt men med väldigt öppen cabin. Båten tilltalar mig och verkar vara prisvärd, men...

Tittar man här så ser man att Sandström skriver "Avsedd för 5 personer". Det låter ganska lite på en så pass stor båt får man säga, till exempel jämfört med deras egen modell Sandström Basic 460 som ju är mycket mindre och också rekommenderas till 5 pers. Frågan är då vad detta betyder? Betyder det att man sitter bekvämt 5 pers? Eller betyder det att det är osäkert att åka fler än fem?

Blå skylten är väl borta sedan länga antar jag, men finns det någon annan klassning? CE-märkningen handlar väl mer om byggprocessen snarare än slutprodukten, eller?

Några tankar om detta? Någon med erfarenhet av båten, förresten?

Här är ett exempel på Blocketannons, men det finns fler.

mvh

Nils Nobbing

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida det är bekväma sittplatser eller ej har ingenting med märkningen att göra.

Efter vad jag förstått är det mera en bedömning av lämplig max last.  5 personer låter ganska rimligt för en båt i den storleken, det står det på vår skylt också, en alubåt på 550.  Sedan är det ju beroende på vilka personer vi pratar om? Det brukar ju också uppges en maximal lastvikt.

Vi har åkt tryggt och bekvämt upp till 7 personer och utflyktspackning i båten och det finns fler sittplatser än så. Men då har flera varit yngre, småväxta och lättviktiga. Med 7 fullväxta människor i min viktklass påklädda för ruggigt höstväder skulle jag vara betydligt mer försiktig.....

CE-märkningen ska ju garantera att båten är byggd så att den följer de regler som är uppsatta. Till exempel att båtar under 6 meter skall flyta vattenfyllda med full last.....  Så där kommer antalet personer/lastvikt in. Märkningen skall alltså garantera att båttypen är testad, och att byggaren byggt på det sätt som finns dokumenterat, alltså att slutprodukten i detta fall ska kunna flyta vattenfylld med 5 personer ombord, förutsatt att den totala lastvikten inte överskrids......

Har tittat och klämt lite på båten men bara på land, så kan inte säga så mycket om den. Ser trevlig och prisvärd ut, men för öppen kust hade kanske jag valt något mera stabilt.....men det är ju också lite beroende på vilka krav man ställer själv?

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, man tackar för svar. Vilka är det i Sverige som testar båtar så de uppfyller märkningens krav?

Sen blir jag nyfiken, när du skriver att du hellre åkt i något mer stabilt, menar du någon annan båttyp i samma storleksklass? Vad är det då som gör just denna till mindre rejäl? Eller menar du helt enkelt en större båt?

N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har förstått så finns väl ingen testning av båtar idag.  Tillverkaren ska redovisa att de testat så att båten uppfyller de krav som finns, sedan ska de garantera att alla båtar byggs på sådant sätt att de uppfyller samma krav som båten/båtarna de testat. Då har de rätt att sätta CE-märkning på båten, så har jag uppfattat det. NÅgon som vet mer om hur det går till?

Jag har som sagt inte testat båten i sjön. Jag har förtroende för Uttern, tycker de verkar ha byggt bra båtar. Jag tycker  nog att storleken och båttypen som sådan med bottenform, fribordshöjd och mitthytt passar till ert användningsområde.

Däremot är jag lite tveksam till just Sandström? Jag har som sagt bara klämt på en båt på land, och den kändes i mitt tycke lite tunn och svajig.......    Men om det gäller alla båtar, eller om den jag tittade på var ett sämre exemplar, eller misskött vet jag inte. Samtidigt ska jag väl säga att jag kommer från verksamhet där jag kört yrkesbåtar, och kanske ställer väl höga krav på mina båtar.....

Tycker du ska försöka prova en båt och känna efter själv..... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen tack!  Vad jag förstår så är det samma varv som byggt denna modell hela tiden, Sandström är väl den familj som startat Uttern? Kvaliteten är det nog inget fel med. Men det är som du säger, det är först när man får klämma lite på den man vet om det känns rätt.

En får si...

N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tycker du ska ge den en chans, kan mycket väl vara så att båten jag klämde på var misshandlad..... Jag har som sagt goda erfarenheter av äldre Uttern modeller.    Jag vet att det finns uthyrare som använder sig av Sandström så de borde vara av skaplig kvalitet, men som sagt, båten jag klämde på hade jag inte köpt....den kändes vek och svajig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...