Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Lorelius

Albin 82 MS till Gotland?

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att leta båt. Nu har jag fastnat dels får Vinga 30 (Motorbåt), samt Finnsailer 29 (Motorseglare) och en Albin 82 (Motorseglare). Jag skulle gärna, då jag fått lite erfarenhet, segla till Gotland. Finns det någon som har erfarenhet av längre seglingar med en Albin 82? Vågar man gå över till Gotland?

 

Hälsningar Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar - som är i gott stånd - är inte det största bekymmret. De klarar väldigt mycket.

Det största bekymmret är besättningen. Kompetens och erfarenhet.

 

Vi gamla stofiler som började segla för länge sen, hade ju den fördelen att vi hade inte så stora drömmar. Vi lärde oss efter hand och efterhand som kunskap, erfarenhet och båtarna blev större blev färdmålen också allt mer avlägsna.

 

I dag har man ju ekonomiska förutsättningar att uppnå allt på en gång.

 

Båtarna är nog det minsta problemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Albin 82.

 

Hur bra sitter locken till motorrummet? Blir det pissväder och det börjar slå in vatten i sittbrunnen så är jag själv rädd för att få ner massa vatten i motorutrymmet. Lite fundersam på vad ruffdörrarna klarar också.

 

Vad tror du?

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 82 klarar en tur till Gotland. Hög, tung och underriggad. Borde väl finnas en länspump om det slår in lite vatten? Om du köper en båt får du testa den lite innan du ger dig iväg på långtur. Om det finns problem så är det bara att fixa så man slipper oroa sig för saker som inte funkar. Hade varit mer orolig för rigghaveri eller motorbekymmer än överslående sjö.

 

Ska man långt så brukar det vara skönare att vänta in "lagom" väder - det går ju fort att pipa över till Gotland men det är roligare om man slipper kryssa i hög sjö hela vägen. Speciellt med en båt som trivs bäst med vinden in akter om tvärs. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...