Gå till innehåll
lördag 12 juli 2025
tandkramstub

Hur används bordsgenomföring

Rekommendera Poster

Jag behöver använda en rostfri bordsgenomföring till ett icke båt-relaterat projekt, och sprang på en variant som jag aldrig har sett förut, och blev fundersam över hur det är tänkt att den ska användas. Det jag inte känner igen är delen som sticker ut på baksidan den polerade "kragen", det ser ut att vara någon form av led med en låsskruv i. Hur är detta tänkt att användas? Andra bordsgenomföringar jag har sett, har bara varit en svarvad hylsa med kontramutter på, dvs. som den här ser ut förutom "leden".

post-105845-0-33068800-1408509882.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

En gissning.

Tappen med skruven är avsedd för att ansluta en en jordtråd i.

Om man har fast installation av växelström i båten - i Sverige 230 Volt - bör tex alla bottengenomföringar mm jordas i kombinaton med en del andra åtgärder.

Är anslutningen utformad som en bricka att montera under kontramuttern?

I så fall kan du bara ta bort den om du inte behöver jorda di bottengenomföring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med toaen. Det gör jag oftast...

Men måste säga att om du nämner 230V och genomföringar i samma mening så håller jag inte alls med. Om du verkligen vill ha ett "jordspett" ner i vattnet så bör det separeras från den s.k. Bondningen, dvs att koppla ihop alla genomföringar.

Amerikanarna kör med bondning och syftet är att minimera korrosion. (En annan skola gör tvärtom, dvs kopplar absolut inte ihop någonting eftersom det bildar en sluten krets...)

Syftet med att ha en förbindelse till "jord" är istället att öka personsäkerheten.

Vilket riskerar att gå ut över skyddet mot korrosion?

Men det här vet ju du, toaen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är väl inte mitt specialområde båtel och det finns ju, som sagt,  många "skolor" inom området beroende på vad man prioriterar.

Men visst är det en anslutning för nån form av jordning.

Du skulle aldrig skrivit ordet "jordspett"

Vi här ute i södra delen av Sotenäs är ju "stenrika" har i biblisk anda byggt våra hus på hälleberget. Nackdelen är ju att näst intill omöjligt att få anbringat jordtag där man skulle vilja.

Vid ett tillfälle skulle dock ett par arbetskompisar slå ner ett jordspett på ett till synes lämpligt ställe. Vid de sällsynta tillfällena slog vi ner spetten med slägga. En höll i spettet och den andre slog med släggan på det speciella verktyg som sattes på jordspettets topp. Efter hand sattes det på ett ny del varefter spettet slogs ner. Efter en liten stund fick de se att jordspettet kom upp mellan benen på killen som slog med släggan. 

Berget under var antagligen format som ett U och styrde och krökte kopparstången så att den i princip blev en ring. Om de fick acceptabelt värde på jordtaget - det kommer jag inte ihåg. :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taget :)

Menade bara att jag tycker ordet jord ska undvikas ombord på båt.

Potentialutjämning kanske... För att beskriva bondning, sammankoppla alla genomföringar t.ex.

Då handlar det om att hantera korrosion.

Magnus Sterky fick ju med sig elsäkerhetsverket på att inte ansluta landjord i båt.

Detta också pga risk för korrosion.

Elsäkerhetsmässigt är det lite knepigare. Som tur är har man oftast båten mellan sig och vatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taget :)

Menade bara att jag tycker ordet jord ska undvikas ombord på båt.

Potentialutjämning kanske... 

Yrkesskadad inom elverksbranschen. :( Jag tänker nästan alltid jord för minusplinten också.  :mellow: Förlåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det var en anslutning för jordning/potentialutjämning hade jag inte en tanke på. Tack för snabba svar, nu kan jag sova gott inatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo som sagt, tveklöst en elanslutning där kabeln sticks i hålet och skruvas fast. För just bonding enligt amerikanska texten HÄR. Finns tydligen även andra varianter där kabeln fästs i brickan med liknande anslutning enligt DENNA bildsökning.

Toaen: hahaha... hur långt var jordspettet egentligen? Kanske var det "den lede" själv som fick sin bostad penetrerad och helt berättigat surade till? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen: hahaha... hur långt var jordspettet egentligen? Kanske var det "den lede" själv som fick sin bostad penetrerad och helt berättigat surade till? :)

Jag tror inte det var speciellt långt.

Det var koppastänger som var utvändigt och invändigt gängat Dom var längre än en meter kanske en och en halv och 18-20 mm i diameter. Man gängade på en spets i ena ändan och satte på en slagnacke i andra. Det fanns även en adapter för att slå ner spettet med bergborrmaskin. Montörerna i fråga var födda mellan första och andra världskriget, så de jobbade gärna för hand.  ;)

Sen gängades det på en ny stång varefter spettet sjönk ner i marken.

Gubbarna trodde att de hade träffat berget ganska snart och att det var perfekt U-format. För varje slag krökte sig kopparstången en aning. Dom hade i alla fall väldigt roligt åt händelsen när de kom tillbaka till förrådet på kvällen. Dessutom var bägge goda historieberättare så de hade goda förutsättningar berätta om händelsen på ett mycket uttömmande sätt.

post-53310-0-35500500-1408540169_thumb.jpg

En av "gubbarna" med jordspettet är den glade mannen i dörröppningen.  :)

Den andre är inte så mycket att räkna med - han är inbiten seglare så väl som jag. :wacko:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Historierna var bättre förr...

Tack för den, toaen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...