Gaidin 303 Postad 19 Augusti , 2014 Skall sätta en manlucka i dieseltanken och inser att de kostar skjortan på Hjertmans och Watski. Har kollat lokalt i Jönköping med ett företag som svetsar tankar, de hade inget mindre än 60cm i diameter. Helst skulle jag vilja ha en runt 20cm. Finns det alternativ till marinbutikerna? Det kan ju knappast vara något som bara båtägare köper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 19 Augusti , 2014 Tillverka själv i plast,typ lexan,går att såga med sticksåg,sen finns de gummi packning på ark att köpa,o köper du transparent så ser du hur de ser ut oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 303 Postad 19 Augusti , 2014 Jag är inte jättesugen på att sätta ett plastfönster i den rostfria tanken. Jag får känslan av att något inte riktigt blir som det skall då, men jag har inga argument för det annat än magkänslan. Tanken är nästan två meter lång och plan på ovansidan, tillverkad i ganska tunn rostfri plåt, d v s den sviktar en del, hur klarar plastskivan det? Kanske om jag har en rostfri fläns på över-, och undersidan och då är det ju samma sak och pris ändå... Finns det några risker att sätta en plastskiva i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 19 Augusti , 2014 Jag skulle trots allt köpa en färdig rostfri lucka, finns på Hjertmans. Jag var i samma sits som du ifjol och undersökte marknaden. Ville inte ha en plastlucka, som i och för sig är bra mycket billigare. Köpte som sagt en rostfri som kostade ca 1200:- men fått tips av andra att den ska vara bra och hålla tätt. Stämde precis. Man ska ha goda kontakter om man får någon att tillverka en egen lucka med invändig fläns som har svetsade bultar och sedan leta gummipackningar som man kan lita på och allt detta för under 1200:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 Är det inte bättre att göra den av en rostfri plåt. Helst skulle du väl ha en tjockare rostfri ram under på något sätt - helst ditsvetsad. Men då börjar väl priset nästan överstiga köpemanluckan. Jag löste ett akut manluckeproblem i vattentanken med en 10 mm tjock och lite avlång aluminiumplåt som jag satte under hålet och med långa skruvar för att kunna få dit den och få dit tätning. Kanske inte överförbart på din manlucka i oljetanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 303 Postad 19 Augusti , 2014 Det slutade med att Hjertmans ökade sin omsättning motsvarande en transparent manlucka med 100m hål, 1390kr betingade detta. Det är ju bra om luckan är tät så man slipper diesellukt, tanken är fast monterad under styrbords soffa i salongen. Köpte även en oljebytarpump som jag tänkte suga upp gammalt dieselbös med i hopp om att få bort allt, sedan blir det grotamar i varje tankning. I helgen stannade motorn p g a luft i systemet, det visade sig komma från förfiltret/vattenavskiljaren. Pumpen sitter på motorn, efter vattenavskiljaren och suger på ganska bra. Med väldigt dåligt flöde genom röret från tanken till motorn gjorde att det mest var luft som kom in, inte mycket bränsle, tur man har segelbåt så man kom hem =) Jag hoppas kunna rensa röret med tryckluft från motorsidan och blåsa tillbaka skiten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 19 Augusti , 2014 Det behöver inte kosta skjortan, själv köpte jag denna för några år sedan på Hjertmans och den har funkat klockrent: http://www.hjertmans.se/article/inspektionslucka-wema-150mm-med-givarhal /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 687 Postad 19 Augusti , 2014 Såg att TS redan handlat, men om någon annan läser tråden så kan ju detta vara bra info. En kvadratisk eller rektangulär stödram med skruvar att sätta inuti tanken och en lucka med skruvhål borde inte kosta skjortan att få tillverkat. Lätt att tillverka av plattjärn utan materialspill. Stödramen behöver inte vara delbar för att få ner den i tanken. Förstår inte varför man väljer att ha runda luckor med delbar ram inuti tanken, det blir ju bara krångligt. Det går att få luckan tät även om den inte är rund. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser