Gå till innehåll
tisdag 01 juli 2025
Beppo77

Borde inte min lilla ryds 400cb gå snabbare?

Rekommendera Poster

Jag har en liten Ryds 400 cb, med en 40 hk Evinrude på. Motorn går kanon och sitter jag själv i båten så varvar motorn ca 6000rpm på fullgas. Hastigheten mätt med gps är då ca 23 knop. Borde inte den lilla båten gå fortare. Är vi flera i båten så kan man utan problem marscha i 20 knop, och med ett varvtal på ca 4500rpm.

Enligt Ryds ska båten göra 27 knop med 30hk motoreffekt, därav min fundering. Kan det vara fel propeller på?

Tilt assist cylindern är trasig, men jag har byggt ett litet stopp som ska hindra riggen att få för liten vinkel mot aktern. Utan detta stopp "plöjde" båten med fören i vattnet, men nu  så ligger den och nästan slåtr med fronten vid marschfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många varv får du upp den i med flera personer i båten? Får du fortfarande upp den i 6000 varv så har du kanske för lite stigning på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4pers med packning så varvar den 5500rpm på full gas. Men hastighetsskillnaden mellan 4500rpm och 5500rpm är nästan ingen alls..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ockelbo B16med 40hk gör ca 27 knop, och din borde vara snabbare än den! Börjar låta som att du har en propp som inte orkar med ökad belastning, det borde hända en hel del mellan 4500 och 5500 rpm. Antingen för liten blad area eller så slirar den på navet. Eller så har du en plastpropp där bladen ger vika vid högre belastning.

Ren botten på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Thomas-cc-lancer. Även en aluminium propeller kan tappa upp till 2 tum vid wot. Med lite mer stigning så borde toppfarten öka när vikten i båten är lätt. Samtidigt blir oftast båten lite tröttare. Och du kan tappa lite fart när ni är några stycken i båten. En stålpropp, tappar inte lika mycket stigning vid belastning som en aluminium, eller propulse gör. Men en sådan är oftast ganska dyr. Sen har vi diametern på propellern. Som också behöver vara rätt, för optimal prestanda. Det bästa, om du har möjlighet. Vore att ta båten till ett ställe där du kan testa olika propellrar. Näst bäst om du kan låna och testa några olika. Kan du inte det. Skulle jag inte köpa en dyr stålpropp på måfå. Utan möjligen köpa en begagnad aluminium propeller med ett par, tre tum högre stigning. Du har ju kvar den gamla ändå, om båten blir för trött när ni ska åka flera i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om fartskillnaden är liten mellan 4500 och 5500 varv kanske det beror på att båten "går på nosen". Har du kollat vad som händer om du trimmar ut motorn ett eller två steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han skrev att han byggt nån sak som gjorde att den inte gick på nosen. Den nästan slog, som han beskrev det. Jag kallar en båt som slår, eller hoppar. Att den sågar. En äldre beskrivelse, som försvinner mer och mer i Stockholms skärgård pga alla nya och extremt båtkunniga stockholmare som har haft båt några år, och kan allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, innan riggstoppet monterades så trycktes ju fören ner i vattnet ordentligt. Egentligen märktes det inte så mkt, det man märkte det mest på var att när man från låg fart drog på, så gick båten upp till planing väldigt snabbt. Nästan direkt. Men toppfarten var även då samma som nu, när riggen var vinklad så långt in det gick mot akterspegeln... :(

På hösten så bottentvättar jag båten, och vaxar upp den så att det är ren och fin när jag sjösätter. Nu ser det ju rätt geggigt ut, men det är ingen skillnad i fart om man jämför direkt vid sjösättning och nu.

Redigerad av Beppo77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här hjälper dig kanske inte, men bara för att säga. Min plast stryrpulpet gör runt 32knop med två st i med en Yamaha F40.  

Så något är fel på din, jag skulle gissa som flera är inne på ,propellern. 

 

Hur jag än tiltar min så händer det inte så mycket på toppfarten, så ditt hemmabyggda stopp fungerar nog bra och det bör ej vara lutningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska kolla vad som sitter på motorn, och vad som satt på motorn från början. Det kan ju hända att man tog det man hade på hyllan och att det blev helt fel...

Som parallell till den tanken kan jag nämna knopmätaren i båten vilken är utbytt. Den går till 60 knop och den första fjärdedelen av den hanterar hastigheter upp till 30 knop, och övrigt hanterar upp till 60 knop. Dvs helt fel mätare till den båten.... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du farten? Med trycklogg(inte så exakt)

Eller med gps= exakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på varvtalen som nämns (?) stämmer, så är eventuellt en större propeller en lösning till högre fart.

 

Verkar som om din motor klarar att hålla varvtalet uppe trots ökad belastning, jmf med en cyklist som kan hålla ett visst varvtal (kadens) utan att anstränga sig trots att motståndet ökar och farten uteblir = växla upp till större klinga för att öka farten med bibehållen eller något ökad kraftansträngning (lägre varvtal).

 

Allt förutsatt att det inte är några andra begränsningar vad gäller motorns prestanda och båtens motstånd i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mäter farten med GPS, Tryckloggen visar något högre hastighet, ca 1-2 knop.

Helt säker på varvtalen kan jag inte vara, men jag har ingen anledning att betvivla varvräknaren. Man hör ju skillnad på motorn om det står 5000 eller 6000 rpm på mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till: Motorn är nog aningen för tung för båten. Max effekt enligt ryds är 30 hk. Och jag har som sagt 40 hk på. Dräneringspluggarna på båten ligger under vattenlinjen, även när båten ligger i hamn, så självdräneringen funkar inte. Drar man ur plopparna så fylls båten sakta med vatten.  

Men detta borde väl inte påverka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn skulle vara för tung tror jag inte är något problem. Kör en 60Hk på min kuling som är godkänd för 40. Har dessutom monterat fast 40 literstank och dessutom sitter motorn på en lift med ca 3" setback så båten blir bra mycket tyngre i aktern än med en 40 hk standardmonterat. Min gör 45 GPSknop och varvar då ca 6700 vilket egentligen är på tok för mycket för min johnson motor så i mitt fal behövs en större propeller. Tror även din motor trivs bättre under 6000rpm på fullgas så i första hand skulle jag nog försökt titta på en ny lite större propeller, en alupropeller är ju inte extremt dyr. Hur är skicket på din propeller? några skador eller skeva blad? Det gör mycket Skillnad om något blad är stukat. Med en rostfri propeller får man mycket bättre grepp än en alu och en tumregel är att man med rostfri kan gå ner en tum i stigning och bibehålla varvtalet men det är inte hugget i sten. Är propellern som sitter på i extremt dåligt skick så kan det vara lite svårt att veta vilken storlek man skall gå på och har man ingen bytesgaranti blir det ju lite dyrare om man inte lyckas träffa rätt.

En annan sak som kan vara idé att kolla är om botten är rak på båten. Ryds har väl inte varit kända för att vara raka i botten, en "hook" på botten suger fast i vattnet och trycker ner fören. Jättepraktiskt om man vill kunna köra med små motorer då de planar lätt men ju fortare det går desto mer motstånd i vattnet. Även om det skulle vara en liten hook tycker jag den borde vara snabbare för i så låga farter det handlar om här så har den mindre betydelse.

Det kan även vara bra att kolla hur motorn är monterad på båten, antiventilationsplattan skall absolut inte ligga under botten, som lägst ett par centimeter ovanför. Själv har jag propelleraxeln 4cm under botten men för det krävs det att man säkerställer kylvatten och absolut inget att rekommendera med en alupropp då den förmodligen tappat greppet långt innan motorn hissats så mycket. Hisshöjd är också ganska individuellt beroende på propellertyp och båttyp, vissa propellrar gillar mer hiss andra mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med djme. Tror inte att vikten spelar så stor roll. Kontrollera hissningen på motorn, dvs kavitationsplattan i förhållande till båtbottens lägsta punkt. Du har kontroll på varven, så en större propelller och rätt höjdinställning borde ge ca 30 knop. Kontrollera storlek och stigning på den propeller som sitter på idag, samt monteringshöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden igen, då det är dags att sjösätta skuta igen. Ett av de tre propellebladen är lite böjt. Det är inget som känns eller vibrerar eller så när man kör. Men kan det inverka på prestandan mycket?

Första bilden visar det skadade bladet. De andra bilderna de andra bladen. Så har propellern sett ut sedan jag köpte båten, och jag har aldrig märkt något konstigt. Men kan det orsaka prestandaförlust?

post-102742-0-27091200-1465214813_thumb.jpg

post-102742-0-56230700-1465214898_thumb.jpgpost-102742-0-62429000-1465215154_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej ser ju inte jätte fin ut o alla fall!

Men ska din motor verkligen ha så mycket varv??? Verkar konstigt den ska aldrig varva mer än den ska =fel prop

Kolla vilket område den ska ligga inom

Sen 1000 varv borde göra många knops skilnad på min för det minst 15

Redigerad av penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ännu ett trådlyft!

Jag hittade förra säsongen vad som orsakade problemet, och det hade ju inte med motorn att göra alls! När jag skruvade ur dräneringspluggen i båten innan sjösättning, så rann det ut massor med vatten! Det stod som en stråle ut ur båten i 10-12 minuter, så vi pratar flera hundra liter vatten!

Efter sjösättning så gjorde båten utan problem över 30 knop vid första provturen.

Men efter en tag så återgår läget till det vanliga, vilket betyder att båten tar in vatten någonstans. Vid upptagningen i höstas så bekräftades det, när det återigen fanns massa vatten i skrovet.

Frågan är var det läcker in? Och hur kan det läcka in till en viss gräns och sedan inte komma in mer vatten. Det blir ju inte värre med tiden, utan när nivån har satt sig, så stannar den där.

Jag misstänker att det läcker in i skrovet via självdräneringshålen. Men frågan är ju då varför det inte fortsätter att läcka in tills båten sjunker??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...