Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
pseudonym

Anytec

Rekommendera Poster

Du glömde visst det viktigaste.

Peter Forsberg och företagets nuvarande vd, Mats Melbin, är huvudägare i Anytec Boats. Efter denna "tekniska konkurs" kommer verksamheten troligen att drivas vidare ungefär som tidigare, men med en ny ägarkonstellation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som hade kunnat svära på att konkursen berodde på 0,2-lagen. Tänk så fel man kan ha;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att de i artikeln funderar över hur det kommer att gå för kunderna men inte ett ord om leverantörerna. Men de kanske inte berörs när det är en "teknisk konkurs"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan jag vara ute på lite hal is, men jag är tämligen säker på att man bara kan försätta ett aktiebolag i konkurs om skulderna är större än tillgångarna. Om skulderna till ägarna är större än tillgångarna (tex genom lån från aktieägare) så kan man göra teknisk konkurs utan att leverantörer drabbas. Annars brukar ju utvägen vara likvidation, t.ex. genom s.k. snabbavveckling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visste inte att vår senaste hockey-gud var inblandad i detta företag också. Intressant ur ett lite annorlunda perspektiv kan vara att denne man gick in i ett annat välrenommerat lönsamt företag i båtbranchen och försökte göra så det fungerade som ett företag som säljer bilar (lite ytligt beskrivet). Följden blev att de flesta som kunde något sa upp sig och företaget var mycket olönsamt under en längre period. Servicen var under all kritik och inga löften om leveranser hölls. Vet inte om företaget idag ens går med vinst.

Vad vill jag säga med detta?

Jo, jag tror att båtbranchen kräver lite speciella kompetenser och dessa matchar inte riktigt med risk-kapitalismens krav på god avkastning under korta perioder (innan man drar sig ur om man nu hittar en köpare).

Anytec borde vara ett företag som lönar sig då de har rätt produkt för dagens marknad och har haft en förmåga att ta rejält betalt för den också.

Hoppas för Sveriges båt-tillverkares skull att de återuppstår i en bättre ägarkonstellation!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av de 22 företag som Kent Forsberg är engagerad i just nu är 3 i konkurs enligt ratsit. Man kanske skulle vara lite försiktig att ha affärer ihop med honom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...