Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
simons_kad44

kad44:or varvar inte mer än 2900 rpm

Rekommendera Poster

Hej jag har en bavaria 330 sport av årsmodell 2001. Det sitter två stycken volvo penta kad44 edc i den som får båten att maxa runt 40 knop vid ca. 3800rpm.

Under båtsemestern i sommar har vi dock upptäckt att motorerna plötsligt inte vill varva mer än 2900rpm (23 knop). Då spelar det ingen roll om jag ger full gas eller om jag ger 3/4 gas.

Min första tanke var då att båten helt enkelt var för tungt lastad.

När vi kom hem från semestern och hade lastat ur båten rensade vi förfiltret på båda motorerna samt bytte finfiltret på båda. I samband med detta bytte vi även luftfilter på båda motorerna.

När detta inte gav något resultat så testade vi att kalibrera gasreglagen (edc)

Vilket inte heller gav något resultat.

Nu vänder jag mig till er på detta forum och hoppas att ni kan hjälpa mig att lista ut vad felet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Möjligt men jag tror inte det är så farligt. Visserligen är inte bottenfärgen i allra bästa skick. Det är tänkt att det ska penslas på nytt nu i vinter. Dock tycker jag att det är lite konstigt att man kan dra av ganska mycket på gasreglagen innan själva varvtalet faktiskt påverkas när man håller full gas.

Den är heller inte riktigt tok-seg upp i planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det ? Löstes problemet ?

Jag har exakt samma problem med mina Kad 44 !

Börjar bli smått desperat har även renoverat samt bytt en av Turbona utan förbättrings resultat . En varvar bara 3200 ( med utbytesturbo) den andra på 3600 !

Kalibrerat spakarna , händer inget vid gaspådrag från 3/4 gaspådrag till 4/4 (fullgas)

Oerhörttacksam för hjälp !

Med vänlig hälsning,

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...