Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

simons_kad44

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om simons_kad44

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

478 profilvisningar
  1. Vi har haft problem med att vattentemperaturmätaren till bb motor visat runt 100°c men vi bytte plats på kablarna till mätarna och då visade bb mätare fortfarande för mycket. Det tyder ju på att det är fel på mätaren. :-) Motorerna går för övrigt lite varmare nu än tidigare. Ligger runt 95°c. Det har inte dykt upp någon varning. ;-)
  2. Jag var ner under båten och kollade idag och konstaterade att det inte är några snäckor undertill. Det enda som fanns var det vanliga småklägget som blir men det var inte så farligt. Jag tror inte att det är tillräckligt mycket beväxning för att det ska påverka prestandan så mycket.
  3. Är själv ute efter samma typ utav båt ungefär så säg till när du hittar något. Kolla Galeon 390, sealine f380, nord west 370 fly, fairline phantom 38, azimut, antares 36 eller någon princess. Vad har du för budget ungefär? Mvh.
  4. Nej det blir ingen skillnad alls och jag har inte provat att ge full gas på en motor i taget. Dock så har jag testat att köra med synkningen på EDC:n urkopplad utan resultat. Om det skulle bero på beväxning,skulle motorerna låta ansträngda, men det verkar ju inte så. Jag skulle prova att låta någon koppla upp diagnosinstrument. Då ser man om reglagen ger 100%. Om du skulle ha tappat någon propeller, skulle varvtalet öka, inte sjunka. Tack för tipset. Nej motorerna är inte ansträngda. Jag tror att det kan vara så som du säger att reglagen inte ger 100% (trots kalibrering). Det lutar nog åt att ringa hit en volvo penta gubbe som kör en diagnos på EDC:n.
  5. Proppeller är det i varje fall inte. Det är jag ganska säker på. Dessutom så skulle varvtalet öka isåfall. Kompressorerna går men kan det vara möjligt att de kopplar ur för tidigt? Den där givaren du snackar om fastnade jag lite för. Tror du att man kan se om det är fel på den genom en diagnos? :-)
  6. Båten är lastad som vanligt och jag ställer in trimplan samt powertrim som jag brukar men jag har även provat lite olika inställningar såklart. Har tankat med vanlig RME fri marindiesel.
  7. Ja det är det minsann. dock så ser man inte så mycket under båten (ligger i mälaren). Hehe ;-)
  8. Nej det blir ingen skillnad alls och jag har inte provat att ge full gas på en motor i taget. Dock så har jag testat att köra med synkningen på EDC:n urkopplad utan resultat.
  9. Då kanske det har lite med det o göra men jag tycker det är lite konstigt att man kan dra av ganska mycket på gasreglagen innan själva varvtalet faktiskt påverkas när man håller full gas. Den är heller inte riktigt tok-seg upp i planing.
  10. Det var en tanke jag också hade först eftersom att bottenfärgen är inne på sin sista säsong. Jag tycker dock att det verkar lite dramatiskt eftersom vi marchade i 3100rpm i början av semestern och de va inget problem då. Jag tycker att det lutar lite åt elektronikens håll. Mvh.
  11. Hej jag har en bavaria 330 sport av årsmodell 2001. Det sitter två stycken volvo penta kad44 edc i den som får båten att maxa runt 40 knop vid ca. 3800rpm. Under båtsemestern i sommar har vi dock upptäckt att motorerna plötsligt inte vill varva mer än 2900rpm (23 knop). Då spelar det ingen roll om jag ger full gas eller om jag ger 3/4 gas. Min första tanke var då att båten helt enkelt var för tungt lastad. När vi kom hem från semestern och hade lastat ur båten rensade vi förfiltret på båda motorerna samt bytte finfiltret på båda. I samband med detta bytte vi även luftfilter på båda motorerna. När detta inte gav något resultat så testade vi att kalibrera gasreglagen (edc) Vilket inte heller gav något resultat. Nu vänder jag mig till er på detta forum och hoppas att ni kan hjälpa mig att lista ut vad felet är.
×
×
  • Skapa nytt...