Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
wiri

Lite jämförese på nya 50Hk utombordare 2 och 4-takt

Rekommendera Poster

Efter som jag själv har lite funderingar satt jag och jämförde lite uppgifter på ett gäng motorer,
komplettera gärna med flera, men då gärna 50 hk så man lättare kan jämföra,

Tillverkare         antal cylindrar    Vikt           Generator        Motorstorlek         garanti         pris      förbrukning     övrigt 

Mercury 4t              4                 112Kg         18A                    995cc                 5år           59,900      17,5L/h       trolling funk

Evinrude e-tec 2t    2                109Kg          25A                  863cc                                 66,000      17,2L/h
Yamaha 4t             4                114Kg                                    996cc                 3år           69,900     

Suzuki    4t             3                 104Kg         19A                    941cc                 7år           69,900

Honda    4t             3                  98Kg           17A                   808cc                 5år           59,900       17.0L/h      trolling funk

Mercuri optimax 75hk  3cyl      170Kg          55A                   1526cc                                                  26L/h

Informationen är taken på div sidor så jag hoppas dom ska vara rätt, förbrukning infon är tagen från http://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-utombordare-honda   fullgas förbrukning

priset är nog relativt samma på alla maskiner då några har erbjudande mm
Vikt skapligt lika oxo, Suzuki har ju bra garanti på 7år, Hondan har lite liten motorstorlek jämfört med andra, kanske kan påverka bottendraget något till det sämre, Mercury.n och yamaha,n är ju 4 cylindriga vilket kan bidra till jämnare gång och bättre bottendrag men troligen lite dyrare servis, (marginellt dyrare pga tändstift )
Suzuki,n har självspännande kedjedrift och inte kamrem som övriga utom e-tec

Det är synd att man i stort sätt aldrig kan hitta uppgifter på Nm (Vridmoment) på båtmotorer då det kan vara relevant om man har en tung båt

Intressant vore att veta kända fel och problem på dessa motorer,
Själv skulle jag nog baserat på detta välja E-tec eller Suzukin

Redigerad av wiri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...