Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
hbengtsson

Nimbus 22 DC - några frågor

Rekommendera Poster

Hello, ny på forumet här. 

Får sannolikt båtplats inne i Sthlm nästa år och letar efter en DC med maxbredd 2.40 (pga båtplatsen) och har snöat in på Nimbus 22 DC. Tycker den är tidlöst snygg, går bra i sjön, känns hyffsat vettig i pris och verkar ha ett stabilt andrahandsvärde.

Några initiala funderingar är om det finns diesel-alternativ? Av de annonser jag sett så är samtliga bensinare. Sen undrar jag också hur det är med pentry/WC. Är det egen grill/spritkök och porta potti som gäller?

Tack på förhand

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi har exakt samma funderingar särskilt med pentry och WC.

Det jag även undrar över är om det knepigt att ta sig in och ur båten via skarndäcket då båten saknar öppningsbar framruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har inte själv någon nimbus 22 dc men var och tittade på ett par samt några 21 dc innan jag tillslut köpte en windy 23 FC.

Håller med om att nimbusen är tidlöst snygg dock så föll den bort pga att jag inte tycker man kan få till en bra toalettlösning samt avsaknad av pentry. Som bad och utflyktsbåt är den grym och om man kan tänka sig att bara ligga i gästhamn så funkar den också för någon natt för 2 pers. För 4 personer så blir den för liten för att sova över i enligt min mening.

De flesta nimbus 21 och 22 dc sitter det nog bensinmotorer i. Jag tycker man ska sikta in sig på en V8 eller iaf en med en V6 i. Jag provkörde nån med en rak Volvo fyra i vill jag minnas och de tyckte iaf jag var en ovärdig motor i denna typ av båt. Mitt tips är att hitta en med en V8 som sagt. Kommer inte dra så mkt bensin som alla oroar sig för samt att man får tillräckligt med kraft för att göra båten rättvisa. Tycker att det finns en hel del fina 22or ute på blocket som har uppdaterade dynor och stolar från nimbus vilket höjer känslan av båten. Dessa dynor brukar kosta fläsk att köpa från nimbus så det är skönt att slippa denna kostnad. Hittar man dessutom en med en renoverad eller fräsch V8 i så tycker jag nog att det är lite köpläge.

Om jag ska hitta några fler svaga punkter på denna båt så är det väl att det är ganska låg höjd på kapellet, man får nog ducka en hel del om man är över 180 cm. Har sett nåt ex som har omgjort kapell ifall man tänker sig att campa lite mer i båten. Ser dock inte nimbus 21 och 22 som några båtar man sover över så mkt i. Å andra sidan är det nog inte många andra 21 till 22 fots båtar som har högre kapell eller rymligare ruff.

Vill även passa på och slå ett slag för just nämnda windy 23 FC som jag tycker är betydligt mer båt jmf med nimbus. Denna bår är väl dock 2,50 meter bred så det kanske går bort om du inte får plats med denna bredd på din båtplats.

Windy 23 har ett grymt, grymt bra skrov, pentry och faktiskt en egen liten toalett samt bättre höjd på kapellet. Denna båt vet jag många inkl vår familj som har varit ute i en vecka i både natur och gästhamn. Det kan man inte med nimbusbåtarna. En windy 23 får man för samma eller tom lite mindre pengar jmf en nimbus 22a. Ganska gott om stuv i dessa 23or också vilket många båtar i denna klass saknar. Dessutom rymligt och bra motorrum. Rymlig ruff för storleken och bra med ljusinsläpp så man inte får klaustrofobi. Ja ja nu ska jag inte tjata om dessa mer men jag tycker det är en mkt prisvärd dc.

Återigen till nimbus 22. Det finns ju vissa som har diesel alternativ men jag tycker att det begärs lite för mkt för att det ska vara värt de extra pengarna. Enda orsak att välja diesel är väl brandrisk men sköter man sina grejer så kan man minimera denna risk med en bensinare betydligt. Förbrukningsmässigt kommer man nog inte märka någon jätteskillnad och den ev skillnaden brukar ju ätas upp av dyrare service på en diesel. De 22 or som finns med diesel brukar väl ha en kad 32 som säkert räcker för att ge båten far men jag och säkert många andra hade nog föredragit en V8.

Redigerad av patflemming

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för mycket bra information.

Skriver upp Windy 23 på listan bland tänkbara båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...