Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
bixfeldt

Vem är ytterst ansvarig?

Rekommendera Poster

Då jag tog förarbevis för 8 år sedan har jag för mig att man fick lära sig, och var en fråga på provet, om vem som var ytterst ansvarig på en fritidsbåt vid händelse av olycka. Svaret var då att den med högst nautisk kompetens var ytterst ansvarig. Någon som vet hur det är med detta, har det ändrats? Dvs om två ägare av samma båt åker samtidigt så är båda i lagens bemärkelse redare. Den som kör båten borde vara befälshavare. Men om den som kör båten inte har förarbevis medan den som inte kör båten har förarbevis så ligger det yttersta ansvaret på den högst utbildade även om inte denne kör båten. Är det så? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har de lurat dig! Någon sådan skrivning finns inte. Så här det på Transportstyrelsens sida:

"Vem är befälhavare för fritidsbåten?
För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta ägaren, hyresmannen eller lånaren av fritidsbåten som ansvarig befälhavare om han eller hon är ombord. I annat fall är föraren att betrakta som befälhavare"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan nog stämma i många fall. Lagen verkar dok vara ganska luddig. I mitt fall stämmer det dock inte in som jag tolkar det. Detta eftersom både jag och min sambo äger båten tillsammans. Alltså är vi båda Redare (redare har högre juridiskt ansvar än befälhavaren, speciellt om redaren/ägaren själv är med på båten). På sajten juridikfokus.se kan man läsa att:

"Enligt Sjölagen, 6 kap § och 2 §, är befälhavaren skyldig att se till att båten är sjövärdig innan en sjöresa startar, att den framförs på ett korrekt sätt, samt att han/hon känner till aktuella föreskrifter. Ofta är det naturligt att båtens ägare eller den med högst kompetens är befälhavare, men ibland finns ingen uttalad befälhavare. Om två personer som båda äger båten, har samma kompetens och är inblandade i en sjöolycka, är det troligt att den som för tillfället styrt båten får bära ansvaret. "

 

Sista stycket ovan är intressant! Eftersom både jag och tanten är båtens ägare kan jag utläsa att den av de båda ägarna som har högst nautisk kompetens bär det högsta ansvaret då vi båda är på båten, även om det är tanten som för fram båten och jag kanske till och med ligger och sover.

 

Lagen verkar som sagt inte svart/vit utan kan tolkas på olika sätt beroende på situation. En annan intressant läsning finns här:

http://studentarbeten.chalmers.se/publication/175663-vem-har-befalhavaransvar-pa-en-fritidsbat-en-rattsdogmatisk-studie-av-gallande-ratt-avseende-befalha

 

Dessutom så verkar svaret variera beroende på vem man frågar. De som har förarbevis eller skepparexamen säger oftast att den med högst nautisk kompetens normalt sett bär ansvaret, de som inte själva har förarbevis eller skepparexamen säger att det inte är så. Så det jag är ute efter är hårda fakta, tex lagtexter eller domstolsutfall. Det verkar dock vara svårt att hitta eftersom lagen verkar kunna tolkas olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet så finns det inget skrivet att en högre nautisk kompetens skulle medför ett större ansvar. Det som lärs ut i kursböckerna är i princip samma som Transportstyrelsen skriver. Alltså, är det två ägare till båten som är ute så är det föraren som är befälhavare om inget annat överenskommits.

post-80529-0-47645200-1407284291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...