Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
dynaflux

Rengöra tank från dieselbakterier

Rekommendera Poster

Jag har bara läst om dieselbakterier men efter att skruvat bort inspektionsluckan till tanken konstaterar jag att jag också är drabbad. Det är inte mycket men fullt tillräckligt och det finns fint smuts i filtret. 

 

Tanken är på 200 liter eller mer men eftersom den har skvalpväggar går det bara att komma åt en liten del. Hur gör man? Finns det något knep eller rent av något hjälpmedel? Jag är ju uppenbarligen inte ensam om problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drabbades förra året av ett motorstopp som berodde på dieselbakterier. Det började med att bottensatsen sögs ur tanken. Det räckte gott för resten av säsongen. Sen gjorde jag rent tanken ordentligt över vintern. Pumpade över dieseln i ett oljefat och gjorde rent tanken så gott det gick med borste och tvål och vatten. Det var ju svårt att ny förbi skvalpplåtarna men jag spolade med slangen. Lät det torka ordentligt innan jag pumpade tillbaka dieseln. Tror jag körde hårtork på slutet. Båda gångerna pumpade jag genom vattenfiltret för att inte få tillbaka massa skit. Passade även på att byta bränsleslangarna. Det behöver man nog inte men de bör rengöras.

 

Man kan tillsätta Grotamar eller liknande för att förhindra tillväxt men det tar nog inte bort det som redan bildats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min egen del så hade jag aldrig tömt tillbaka den gamla dieseln oavsett om man kört det genom filter. Problemet finns ju kvar i dieseln ändå om man nu inte har något superfilter som tar knäcken på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska använda dieseln. Är den fri från vattnet växer inga bakterier. 200 l diesel slänger man inte bort. Dessutom är det jobbigt att bli av med. Motorn tar gärna hand om den och kärestan kan bli bjuden på fyrarätters med champagne. Köp en vacker bukett för det som blir över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad man gör med dieseln får ju var och en bedöma. Jag tyckte det jag pumpade ut såg så rent ut och fritt från vatten så jag valde att använda den igen. Hittills har jag inte fått ångra det. Det ska sägas att en rensning redan gjorts tidigare där bottensatsen sögs bort och att jag inte pumpade över allt till oljefatet utan slängde det sista litrarna. Hälde även en rejäl dos bakteriedödare i fatet. Det finns ju förstås inga garantier för att dieseln man köper på macken är bakteriefritt heller. Tvärtom kanske man ska utgå ifrån att det finns lite varstans. Jag upptäckte att det saknades en packning vid tanklocket som kanske lett till vatten i tanken och tillväxt. Jag räknar med att få öppna och kolla och kanske rengöra tanken med några års mellanrum. Vattenfiltret ger väl en indikation om när det är dags. Motorstopp vill jag undvika framöver. Lyckligtvis är min tank lätt att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag konstaterat att även jag fått bakterier. På sätt och vis skönt att få veta vad motorstoppen berott på... Nu har jag sugit ur dieseln och gjort rent det enda av fyra utrymmen i tanken jag kommer åt. Vilket medel rekommenderas och var kan man köpa det??? Läst lite om Payback osv...???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde rent min tank med oxalsyra.

I en portabel dusch med handpump blandade jag varmt vatten, oxalsyra samt några droppar Yes för att bryta ytspänningen.

Pumpade upp trycket i duschen och sprayade hela tanken, jag kunde få in duschmunstycket i dom utrymmen jag inte kunde komma åt.

Lät det verka 15-20 minuter, sög upp sörjan och gjorde om proceduren.

Sen sköljde jag rent med enbart vatten tills sköljvattnet var klart.

Jag kontrollerade med hjälp av en vanlig digitalkamera de utrymmen i tanken som jag inte kunde se.

 

Även jag hade 200 liter diesel i tanken innan jag började. Men jag sög ut merparten via manluckan och kunde då se till att enbart suga "ren" diesel. Ren på så sätt att inga klumpar kom med. Dessutom lät jag dieseln passera genom ett vanligt slangfilter både vid tömning och återfyllning.

Det var 4 år sedan och jag inspekterar tanken varje höst i samband med upptagningen och hitintills har inte bakterierna gjort något återbesök.

 

Och en liten fundering kring medel för att motverka bakterietillväxt. Om det hade fungerat, varför tillsätter inte bränslebolagen medlen redan "i fabriken"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebolagen tänker väl inte på båtar. man har inte dom problemen på bilar som har stor omsättning på bränslet året om.

Hade båten körts på vintern så hade nog inte dom problemen vart.

Men däremot borde mackar som inte har så stor omsättning på diesel ha lätt att få bakterier.

Har hört flera bönder som har egna tankar som har haft problem med detta.

Finns rme fri diesel att köpa på vissa sjömackar men det är surt att betala 17-18 kr litern när man har motorbåt och gör åt ganska mycket.

 

Sen funkar väl dom där tillsatserna som penicillin, tillslut blir bakterierna resistenta.

 

Under vinterförvaringen så ser jag till att den är fullknökad med diesel då kan det inte bli särskilt mycket kondensvatten i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oljebolagen säljer ju RME-fri diesel vid sina sjömackar så steget till att tillsätta biocid borde inte vara allt för stort.

 

Googlade lite snabbt och hittade bl.a. det här på preem.se

 

Användning av biocider, vars funktion är att döda mikroorganismer, rekommenderas endast i undantagsfall eftersom orsaken till bakterietillväxten (vatten) kommer att finnas kvar i tanken. När biociderna har förbrukats finns risk för återtillväxt av bakterier. Eftersom biociderna endast dödar bakterierna och inte elminirerar dem kan döda (inaktiva) bakterier fortfarande sätta igen filter. Biociderna kan också orsaka att föroreningar och rostpartiklar från cisternens eller tankens yta frigöras. Långvarig användning av biocider kan orsaka att bakterierna utvecklar resistens. Därför rekommenderas att biocider doseras enbart som tillägg till rengöring av tank innan påfyllning av ny diesel för att ta död på bakterier som kan vara svåråtkomliga vid rengöring.

http://www.preem.se/templates/page____10533.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankar bara RME fri diesel från sjömacken inte skiten dom säljer på landmackarna, då slipper man bakterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare hört att man kan få bukt med problemet om man blandar i en viss mängd isopropyl i tanken o då speciellt inför vinter upplägget.???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...