Gå till innehåll
söndag 14 september 2025
Kimpaa

VP 250A - Dör vid gaspådrag efter ca 2500 rpm

Rekommendera Poster

Hejsan mina vänner!

Det började med att jag köpte en flaska förgasar rengöring från STP och tänkte att det gör maskineriet gott.

Efter en fulltankning och en flaska av STP, kom jag inte mer än 1 distans från sjömacken och motorn började hosta efter ca 2000rpm.

Första tanken var att jag överfyllt tanken och bränsletanks luftintaget blivit överfylld likaså, så jag sa till sambon - Fort av med tanklocket för bättre luftcirkulation och mycke riktigt så började motorn gå renare och vi puttrade bort några liter soppa innan vi lockade på och planade iväg ca 40 distans.

Efter ett par dagar i skärgården med lite korta turer så behövde vi tanka och jag tänkte på just detta problemet och råkade naturligtvis fylla tanken max igen sagt och gjort så gängade jag bara på locket några varv men tanke på att jag inte ville få problem runt denna trafikerade skärgårdsmacken.

Vi puttade till vårt nästa ställe och efter detta så drog jag åt locket igen och efter ett par timmar så beslutade vi oss för att bege oss längre ut i skärgården pga vädret.

Sagt och gjort så skulle vi plana där ifrån och samma problem inträffade.

Efter lite lirkande med gasen och tanklocket av så kan vi plana iväg efter ett tag.

*Startar kanon

*Går jämt och fint på tomgång,

*Varvar max fint! på neutralen då problemet är!

*Med växel i hostar motorn efter 2500rpm, och med lite lirkande kan jag få upp varvet till ca 3500 och då släpper det, varvet höjs och båten börjar plana = Minde belastning, då går båten kanon igen! 

Släpper jag nu på gasen efter marsch varv och börjar gasa upp igen finns ej detta problemet, precis som att bränsletrycket är uppe igen och det då är som vanligt.

Men slår jag av och puttrar i 5knop/1600rpm en längre tid får jag samma problem när jag ska gasa upp igen.

Min första tanke är skit i nått munstycke i förgasarna och genom att lyfta av tanklocket får mer push i bränslet som klarar håla trycket bättre.

Ledsen för en lång förklaring! men tar tacksamt emot tips!

Ska börja med att byta bränslefilter och sedan se över bränsleslangar, kolla kamremen som jag bytte så den inte kuggat över nått, sedan efter detta montera ner förgasarna och kolla invändigt antar jag.

Mvh Kim 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...