Carlf 1 Postad 29 Mars , 2005 Hej Är det någon som vet något om denna båten ? Jag funderar på att kanske införskaffa mig en sådan. Det jag kan lista ut genom att titta på data är att den är långsam på kryss och snabb på undanvind. Tacksam för svar MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst "Nisse Hult typ" Postad 6 April , 2005 Hejsan.... Den är ju snabb på kryssen oxå, fast du får ju segla upprätt å mer på fart då.... Tänk på att den är platt i botten å klart bred.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Swe 19 Postad 11 April , 2005 Hallå! Som Nisse Hult typ skiver är båten snabb på kryssen bara man håller den plan. Man måste även segla den mycket aktivt för för att hålla farten, Som att segla jolle med lite av kölbåtens stabilitet. Undanvinds egenskaperna är ändå det bästa med båten. Planar vid 5-6 m/s, toppfart >20knop. Nackdelarna är att man inte kan segla den ensam(Backstag genua), Lys-kappseglingar och trä som förstärkningarna som ofta är vatten skadat. 717:an är en riktigt rolig och snabb båt till ett överkomligt pris ca 60 000:- som jag kan varmt rekommendera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikbe 0 Postad 2 Augusti , 2008 jag är lite inne på att köpa en elvström 717 men har först lite frågor. Jag kommer att använda båten på västkusten(bohuslän). Där är det ofta västliga vindar och ibland kraftig sjö. Jag undrar hur en båt som elvström 717 klarar sig i tex 12-15 m/s och dyningar/sjö på ca 3m?. Jag är även inne på att köpa en båt typ Banner 28, x-79, dominant racer, Maxi racer och express. Jag har seglat såväl expressen och racer i tuffa förhållanden och vet att de passar bra på västkusten. Någon som vet hur de andra ovan nämnda båtarna klarar sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cayenne1 0 Postad 4 Augusti , 2008 Hej, 12-15 m/s på undanvind då har man sitt livs segling!!! 15 knop. Ska man kryssa i den vinden då blir det jobbigare. Som sagt den måste hållas plan. Med fem 100 kilos gubbar i lovart så kommer det att gå undan uppför oxå. Vi försökte kryssa en gång med tre man ombord i 15-17 m/s och vi kom ingenstans. jag tycker inte att det går att jämföra en Express med 717. Det är två helt olika typer av båtar. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 26 Februari , 2009 Jag undrar om Elvström 717 är en omöjlig båt på en vanlig onsdagsegling med kryss slör bana på ca 30-90min med sitt lys tal på 1,17 . För det är en billig båt skulle tänka mig att äga en sån besättning har jag. Det är jag och 3st till krävs det fler? De är lätta killar men vi har ett par år kvar tills det blir dags kan hända mycket. Men jag vill ha lite mera info om denna båt om det finns några. Det var ett tag sen nån svara på detta inlägg därför förnyar jag detta inlägg Hoppas svar. ///Wille Senast ändrad av Kappseglarn | 26 februari 2009 | 16:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser