Gäst MaxSchmeling Postad 9 Juni , 2014 Håller på att montera den nya båttoaletten, en Masterflush från Dometic. Man skriver i manualen att man "bör" montera en backventil på inloppssidan. Just detta med "bör" gör att frågan liksom uppkommer. Om man nu bara "bör", vad är då poängen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 9 Juni , 2014 En tanke... vad kan uppstå utan backventil? Jo, att toainnehåll tar sig ut fel väg i inloppslangen. Spolar du med sjövatten, inga problem. En mikroskopisk mängd toavatten kan i värsta fall hamna i havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2014 Frågan var uppe för ett tag sen - har jag för mig. Tror att det var i samband med nån behållare som portionerade ut nåt medel i spolvattnet till toaletten. Ifrågasatte också nödvändigheten av backventil på spolvattnet, men efter den förklaring som gavs förstod jag varför. http://www.maringuiden.se/forum/topic/70809-backventil-fråga/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2014 En liknande fråga var uppe för ett tag sen. http://www.maringuiden.se/forum/topic/70809-backventil-fråga/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Juni , 2014 Tack för era svar! Anledningen till att man "bör" sätta backventil är för att hålla pumpen flödad mellan användningarna. Också detta med at man bara "bör"... Enligt Dometic gäller denna backventil också spolning med sjövatten, som i vårt fall. Toaen; jag ska kolla dina länkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 10 Juni , 2014 Nackdelen med backventil på inloppsidan är att det blir ytterligare ett ställe där vatten samlas, och som måste dräneras inför vinterkonserveringen. Men har man det med på checklistan så är det inget stort problem. Jag har ingen backventil på inloppsidan, så pumpen får gå en halv sekund extra varje spolning innan den suger vatten. Hur det påverkar livslängden på pumpen vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2014 Tack för era svar! Anledningen till att man "bör" sätta backventil är för att hålla pumpen flödad mellan användningarna. Också detta med at man bara "bör"... Enligt Dometic gäller denna backventil också spolning med sjövatten, som i vårt fall. Toaen; jag ska kolla dina länkar! När man tänker på ordet "bör" betyder det ju i föreskrifter och annan lagliknande text - SKALL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Juni , 2014 Tack för era svar! Anledningen till att man "bör" sätta backventil är för att hålla pumpen flödad mellan användningarna. Också detta med at man bara "bör"... Enligt Dometic gäller denna backventil också spolning med sjövatten, som i vårt fall. Toaen; jag ska kolla dina länkar! När man tänker på ordet "bör" betyder det ju i föreskrifter och annan lagliknande text - SKALL Kanske är det så men helt säkert inte för gemene man... Om texten löd såhär; "Man bör betala skatt" så hade säkert fler undvikit det än om texten istället lät såhär; Man skall betala skatt. Eller; på denna väg bör du inte köra fortare än 70. Tror inte att staten hade haft lika lätt att inkassera böter med denna formulering om föraren kör i 200... Typ! "Bör" i min värld är en rent allmän rekommendation men "skall" är ett tvång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2014 Tack för era svar! Anledningen till att man "bör" sätta backventil är för att hålla pumpen flödad mellan användningarna. Också detta med at man bara "bör"... Enligt Dometic gäller denna backventil också spolning med sjövatten, som i vårt fall. Toaen; jag ska kolla dina länkar! När man tänker på ordet "bör" betyder det ju i föreskrifter och annan lagliknande text - SKALL Kanske är det så men helt säkert inte för gemene man... Om texten löd såhär; "Man bör betala skatt" så hade säkert fler undvikit det än om texten istället lät såhär; Man skall betala skatt. Eller; på denna väg bör du inte köra fortare än 70. Tror inte att staten hade haft lika lätt att inkassera böter med denna formulering om föraren kör i 200... Typ! "Bör" i min värld är en rent allmän rekommendation men "skall" är ett tvång. Då bör du ha backventil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser