Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
FlyingDutchman

Liten 4Hk Suzuki kyler BRA och INTE alls !?

Rekommendera Poster

Har köpte en 4Hk Suzuki på Blocket, lite grisen i säcken då jag inte hade tid att prova den.

Den såg ut att vara fanatiskt gott skick, nästan nyskick under kåpan och riggen. Lite solblekt på kåpan endast.

I alla fall så kyler den grymt märkligt. På låga varv och på höga var kom inget kylvatten alls, men om man hittade ett mellanvarv på motorn kylde den utav bara den. Sen var det svårt att hitta just rätt varv för att den skulle kyla.

Jag plockade isär motorn med tanke på att impellern skulle vara slut, men den såg okej ut, med okej menar jag att den borde kylt. 2 blad var lite låsta i ett visst läge. Jag har nu införskaffat en ny impeller.

Däremot såg packboxen som är ovan impeller hus sliten ut. Samt att fjädern rostat och gott av. Beställt ny.

Så hur kan den kyla bra på vissa varv och inte alls på andra.

Fattar inget. Idéer om någon har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen som har några idéer varför den uppför sig så konstigt.

Jag kollade även dom nedre packboxarna under pumpen. Dom såg heller inget bra ut.

Skall beställa dom på måndag morgon.

Förutom dom sakerna är det ett spel på drivaxeln som impellern sitter på. Ca 1.0 mm. Enlig servicehandboken skall den vara mellan 0.2-0.4 om jag fattar den rätt. När man skruvar på axeln i nertryckt läge så kan man verkligen känna kuggarna i växelhuset. Är detta normalt eller något man behöver se över?

Tanken var en enkel och liten motor till min 11 åriga grabb.

Redigerad av FlyingDutchman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För information så hade jag nere hela nedre delen av riggen till en verkstad i GBG för att handla resterande delar. Killen i verkstaden kollade över glappet och den gamla impellern. Glappet var inget onormalt sa han samt att dom tidigare förra veckan hade haft inne en maskin med samma kylningsproblem och då var det impeller byte som gällde.

Beställde nya packboxar och packning så om en vecka bör jag veta om allt fungerar som det skall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det händer att centrum (av nylon eller metall) släpper från gummit, kan vara svårt att se. Oftast kyler den då bara på låga varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det händer att centrum (av nylon eller metall) släpper från gummit, kan vara svårt att se. Oftast kyler den då bara på låga varv

Skulle kunna vara så men denna impeller är endast av gummi och har endast 1 kil tror inte den är 2 delad, men skall kolla senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om det inte ändå var som du sa.

Bytt impeller samt 3 st packboxar runt impeller och växelhus. Ny kyler den som den skall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...