JerryT 0 Postad 27 Maj , 2014 hallå Jag har av en kompis hört att det ska gå att höja max varvtalet på en liten 4hk genom att ta bort spärren på gasvajern så man ska kunna gasa mer och nå styrkan av en 6hk genom detta trick, stämmer detta och isåfall, vad har det för effekt på motorn? slits den mer på något sätt? Jag har även hört att det ska gå att höja tomgången också på nästan samma sätt och få ut lite mer kraft av motorn, är det nån som har lite förståelse för detta och kan rätta mig? / Jerry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 27 Maj , 2014 (redigerade) Hej Jerry, Kul att du intresserar dig för båtmotorer. Du talar inte om vilken motor det gäller. Det allmänna svaret är att det inte stämmer. I några få fall kan det gå att enkelt modda en motor för mer effekt, men ofta skiljer sig två motorer "bara" med avseende på förgasarna/förgasaren, men att byta är så dyrt att det inte lönar sig. Om motorn konstruktionsmässigt är lika en med högre effekt så kan den "trimmas" utan risk om man bara ser till att propellern väljs så att maxvarvet för samma motor med högre effekt inte överskrids.Väldigt får utombordare blir utslitna. Det absolut flesta rostar sönder eller dör pga misskötsel. Att få ut högre effekt genom att höja tomgången stämmer inte. Redigerad 27 Maj , 2014 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JerryT 0 Postad 27 Maj , 2014 Det gäller en 4 hk 2takts Suzuki från 90-talet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 28 Maj , 2014 Kolla här http://www.brownspoint.com/store/pc/microfiche.asp om din 4 hk är likadan som 6 hk motorn från samma år. Kolla i så fall vilka delar som skiljer ex. förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlyingDutchman 2 Postad 29 Maj , 2014 Var det inte Yamaha 9.9 som var identisk med 15 och man drog en plugg eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlyingDutchman 2 Postad 29 Maj , 2014 Hittade lite information angående Suzuki. 4Hk har inte samma cylindervolym som 6Hk samt att 6Hk är 2 cylindrig. Vissa år har det funnits en 5Hk som är en cylindrig. Denna modell har 109cc istället för 90cc. Tittar man på Suzuki så verkar är det samma cylinder storlek på 8 HK samt 9.9, antar att man på den motorn skulle kunna byta eller ändra förgasaren. PS. Hittade även i listan bränsle mix och min årgång skulle ha 100:1. Årgång var enkelt att ta reda på med serienumret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser