Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
bo_man

Analog Logg

Rekommendera Poster

Jag har en analog logg på min båt (se bilden). Finns det någon som vet vad det är för "sort"?.

Gissar att det ska sitta något slags "probeller" på den? Även vajern behöver bytas.

 

Hade varit kul att få den analoga hastighetsmätaren att fungera :).

post-104766-0-79210900-1401171342_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en analog logg på min båt (se bilden). Finns det någon som vet vad det är för "sort"?.

Gissar att det ska sitta något slags "probeller" på den? Även vajern behöver bytas.

 

Hade varit kul att få den analoga hastighetsmätaren att fungera :).

 

Hamnade visst på fel ställe. Mek/teknik är nog lämpligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det där är en "trycklogg" och att det inte saknas några delar alls.

När båten gör fart genom vattnet så stiger trycket i slangen som går från givaren i aktern , bilden, fram till instrumentet. Ganska enkla grejor som faktiskt fungerar hyfsat, speciellt i högre farter. 

Om du inte får utslag på instrumentet kan det vara idé att leta efter veck på slangen eller att det inte fastnat skit i den.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det där är en "trycklogg" och att det inte saknas några delar alls.

När båten gör fart genom vattnet så stiger trycket i slangen som går från givaren i aktern , bilden, fram till instrumentet. Ganska enkla grejor som faktiskt fungerar hyfsat, speciellt i högre farter. 

Om du inte får utslag på instrumentet kan det vara idé att leta efter veck på slangen eller att det inte fastnat skit i den.

 

/B

 

Ok tack. Såg nu att det fanns liknande på hjertmans.

 

Så i princip så kan man stå til, rycka lite i loggen  och så ska det ge utslag på instrumentet.

Så länge plastbiten går att rucka upp och ner så ska den vara hel? Ger det inget utslag så är felet någonstans på vägen fram till hastighetsmätaren (veck på slangen, eller otätt någonstans så det läcker in luft och tappar trycket, eller fel på hastighetsmätaren).

 

Gissar att slangen är rätt spröd.

 

Jämför jag med hjertmans så ser loggen/givaren väldigt kort ut så jag gissar att den gått av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall Du "stå still" och få utslag så måste Du blåsa i slangen så att det bildas tryck. Motsvarande det tryck vattnet åstadkommer vid fart framåt. Svårt att se på bilden men jag tycker att det ser ut som det saknas en bit av givarens nederdel. För att det skall bli tryck i slangen måste intagshålet vara riktat framåt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en billig givare på skruvat.se som ser ut som den som sitter på och som du skriver så ser det ut som nedre del av givaren är av.

Jag ska blåsa i slangen och se om det ger utslag. Om den gör det blir det att montera nya givaren innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren passade perfekt mod de gamla skruvhålen och numer fungerar hastighetsmätaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att Du återkom med resultat! Det är alltid trevligt att höra att det funkar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...