Empirikos 0 Postad 26 Maj , 2014 Hej, Jag undrar om någon i detta forum kan upplysa mig om det är något särskilt man bör tänka på vid köp av ny landströmskabel till segelbåten. Vi ligger ganska ofta i gästhamn. Jag har bland annat tittat lite på biltemas utbud men det finns ju så många olika varianter. Jag är ute efter cirka 20 25 meters kabel, helst på rulle, Mvh Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 304 Postad 26 Maj , 2014 (redigerade) Hej, Jag undrar om någon i detta forum kan upplysa mig om det är något särskilt man bör tänka på vid köp av ny landströmskabel till segelbåten. Vi ligger ganska ofta i gästhamn. Jag har bland annat tittat lite på biltemas utbud men det finns ju så många olika varianter. Jag är ute efter cirka 20 25 meters kabel, helst på rulle, Mvh Empirikos Hej Om det är gummikabel skall den ha beteckningen HO7RN-F minst 3x 1,5mm2, gärna 3x 2,5. Plastkabel kan heta NO7U3U3-F minst 3x1,5 gärna 3x2,5. På campingplatser är det inte godkänt med mindre än 3x2,5. Det är siffran 7 som talar om att den har tillräcklig isolering. Kabeln bör inte vara längre än 25 m och försedd med CE don i båda ändar. Hälsningar Ove Redigerad 26 Maj , 2014 av Ove-T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Maj , 2014 Rekommenderar att inte köra med gummikabel ! Den skitar ner båten .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 29 Maj , 2014 Kolla efter Bil/husvagnstillbehör,dom har ofta bra utbud. annars finns en här,som jag själv lurar på. http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10800 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2014 Biltema har RDOE (H07RN-F), 3x2,5, 25 m för 399. 2,5 mm2 kabeln är tyngre än 1,5 mm2, en fördel tycker jag eftersom den då ligger mer stilla. 25 m med vinda och kontakter kostar 569 kr. Art.nr: 35325 Clas Ohlson har röd kabel, själv köpte jag en orange där för ett par år sedan. Kabelvinda har jag skippat, tycker drt är snabbare att bara skjuta upp kabeln för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser