Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lars11

renoverat instrumentpanel aluminium+trämönster

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

grejat lite med att renovera min amerikanska strömbrytarpanel som korroderat och sett ful ut. Tänkte på att lägga fanér och epoxy men det var svårt att hitta sån burl-faner och framförallti till rätt pris. Funderade på att byta till trä/plywwood men det skulle se lite klossigt ut.

Till sist bestämde jag mig för att testa trämönstrad film genom vattenöverföringstryck, mest som ett hobbytest. Och tro det eller ej, det blev ganska bra!

Här kommer lite bilder på processen. Vad tycker ni?

post-60314-0-98244500-1400490234_thumb.jpgpost-60314-0-85331200-1400490277_thumb.jpgpost-60314-0-41294700-1400490298_thumb.jpgpost-60314-0-21371800-1400490289_thumb.jpg

Redigerad av lars11
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna lite mer info om vad du använt för grejor... Jag blev intresserad!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack! 

Det är i ordning:

1. "spackel/ytbehandling av ren aluminium" med epoxy som jag penslade på.

2. Biltema rödbrun primer efter planslipning

3. Finputs med 600 papper

4. Vatten transfer tryck, köpt på http://wt-direct.de/, finns http://www.mydipkit.com/ och en massa på ebay. Det enda jag köpte var film med trämönster och aktivatorsprayburk.

5. Biltema klarlack ca 4 lager 10 minuter mellan.

6. Done!

 

Jag fick flera meter film och det gick väl åt 40 cm till det här och blev över... Kanske kör panelen med alla mätare till hösten om det här håller bra i sommar. Det känns stabilt i alla fall.

den här videon visar lite hur man kan göra. jag doppade i en vattenbalja i garaget. Ingen specialutrustning.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!! Det ser ut att bli mer jobb under hösten och vintern :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt jäkla lysande! :-)) Varför tänkte jag inte på det!

Håller själv på att bygga om den hysteriskt fula 80-tals instrumentbrädan på min bayliner och har letat en snygg träfaner till de nya runda mätarna.

 

Detta är ju lösningen! nu kan jag ju tom bocka instrumentbrädan till en svag rundning.

 

Tack så mycket för tipset!

5m film och aktivator redan beställt från Tyskland! :-)

 

oso

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att det gick hem! Ta lite bilder du också så får vi se lite olika varianter av det här. 

 

Helt jäkla lysande! :-)) Varför tänkte jag inte på det!

Håller själv på att bygga om den hysteriskt fula 80-tals instrumentbrädan på min bayliner och har letat en snygg träfaner till de nya runda mätarna.

 

Detta är ju lösningen! nu kan jag ju tom bocka instrumentbrädan till en svag rundning.

 

Tack så mycket för tipset!

5m film och aktivator redan beställt från Tyskland! :-)

 

oso

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!

Det kommer bilder på modifieringen så småningom. Just nu håller jag på att sy ett nytt kapell till samma båt så efter helgen fortsätter jag med instrumentbrädan!

 

oso

 

 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad hade du för grundfärg? Jag hade roströd primer och underlaget påverkar jättemycket, har man röd, blå eller grå så blir det stor skillnad.

 

Dock tror jag att min film hette "Dunkel" eller nåt. Dessutom ser du att mitt mönster ser mycket mindre tydligt ut innan jag klarlackade, det gjorde jätteskillnad.

 

Har du några bilder på resultatet före och efter? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde exakt samma Setup. Biltemas roströda primer. Jag ser dock redan på din"före"-bild att du har mera trämönster.

Det är en helt annan ådring. Min ser helt ok ut men jag hade gärna haft tydligare mönster. Men nu lackar jag och monterar. Har beställt två andra trävarianter så om jag inte blir nöjd när jag monterat så gör jag om det senare.

 

Kommer lacka med biltemas tvåkomp polyuretanlack för hållbarhetens skull

 

Bilder på före och efter kommer så småningom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...