Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
supernils

Är denna skada en "dealbreaker"? Plastskada runt propelleraxel på segelbåt.

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att köpa min första egna segelbåt och jag har efter trägen väntan hittat ett ex (byggår 1969) av den modell jag vill ha.

 

Genomföringarna under vattenlinjen var ok med undantag av propelleraxeln.

Se bifogade bilder.

 

Fråga: Hur illa ser detta ut? Hur ser en eventuell motåtgärder ut?

 

I andra änden av axeln sitter en VP MD1 om det spelar någon roll.

 

Med vänlig hälsning och hopp om raska svar.

post-104873-0-44147900-1400444589_thumb.jpg

post-104873-0-22852500-1400444613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit min båt hade jag åtgärdat skadan. Lite jobb, men inte så märkvärdigt om man kan plasta.

 

Har haft två båtar från samma tillverkare - Fisksätravarvet - och några av deras plastgubbar var några riktiga fuskpellar.

 

På havsfidran hade de inte blandat plast i sandgjutningen som skulle hålla fast proppelleraxelhylsan, så jag ryckte loss den en gång när jag fick en lina i propellern, med kraftigt läckage som följd. Dessutom blev sanden blöt, så även den sanden de stagat upp kölen med. 5 minuters tidsbesparing på accorden och ett stort antal timmars arbete för mig.

 

På storfidran hade de efterfyllt med ren sand runt delar av blykölen som så småningom ledde till kraftigt utvecklad plastpest. 5 minuters besparing på accorden och ett oändligt stort antal timmar jobb för mig och väldigt många tusenlappar i kostnader.

 

Jag säger inte att det är så på din båt. Det ser dessutom ut som om man varit och spacklat lite runt hylsan tidigare.

 

Jag hade nog slipat rent tills jag kommit in till rent glasfiberlaminat och öppnat upp den spricka som syns.

 

På havsidran var jag tvungen att skära bort ganska mycket för att komma åt och suga bort all den blöta sanden runt hylsan. Jag hade platsbyggt en vattentank ovanpå där hylsan satt och ville inte riva bort den.

 

När det torkat över en vinter skar jag två små spår i ytterknten på hylsan och knöt i sån glasfibertråde som man har när man sprutar båtar. Sen fyllde jag utrymmet runt hylsan med ett specialspackel som hade mycket goda vidhäftande egenskaper och plastade upp en ny anslutning till hylsröret.

 

Långkölade båtar är i regel svåra att backa med - om man inte kan knepet. För FinGal är skrivningen "svår att backa med" bara förnamnet.

 

Som segelbåt är nog FinGal en skaplig båt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[...]

Jag säger inte att det är så på din båt. Det ser dessutom ut som om någon varit och spacklat lite runt hylsan tidigare.

[...]

När det torkat över en vinter skar jag två små spår i ytterknten på hylsan och knöt i sån glasfibertråde som man har när man sprutar båtar. Sen fyllde jag utrymmet runt hylsan med ett specialspackel som hade mycket goda vidhäftande [...]

Hmm, ja den är ju inte min, ännu, så det är ju svårt att göra en riktig djupdykning i skadan för att se hur detta påverkar köpeskillingen.

 

Osäker på om jag förstår vad du menar det sista citatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en långkölad båt är svårt att baka med, så är det i stort sett omöjligt med en FinGal om jag för står det två kompisarna som har och har haft en FinGal.

 

Jag har visserligen varit ute och seglat med den ene , men att lägga för motor till fick ägaren själv göra. Man lär sig ju så småningom att hantera båten.

 

Får se om min seglarkompis Kalman läser denna tråden eller om han har fullt upp med att harva och packa inför vår kommande seglats lite senare i veckan.

 

Nu skall jag gå och börja leta  fram det jag lovat ta med på seglatsen.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en långkölad båt är svårt att baka med, så är det i stort sett omöjligt med en FinGal om jag för står det två kompisarna som har och har haft en FinGal.

 

 

 

Det man inte kann, kann man inte..............

 

En segelbåt med stor våt yta är generellt mycket "snällare" att manövrera enn en "snurrig" en ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min preliminära plan för att maximera säsongen ser nu ut som följer:

  1. Tvätta bort den gamla bottenfärgen
  2. Göra en tillfällig spackling av skadan på bilderna
  3. Påföra ny bottenfärg
  4. Göra ordentliga lagningar nästa off season

Vad tror ni? Skjuter jag mig i foten om jag gör så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hälsade på båten idag igen för ytterligare inspektion.

Den ljusare rördelen som är aningen sprucken är någon form av plasthylsa runt packningen o h torde därmed gå att byta. Sprickan i "hylsan" var inte av sådan elakartad beskaffenhet att byte är påkallat denna säsong.

Sprickbildningarna i plasten verkar även dessa vara hyfsat godartade.

 

Så jag slog till!

Hurra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om en långkölad båt är svårt att baka med, så är det i stort sett omöjligt med en FinGal om jag för står det två kompisarna som har och har haft en FinGal.

 

 

 

Det man inte kann, kann man inte..............

 

En segelbåt med stor våt yta är generellt mycket "snällare" att manövrera enn en "snurrig" en ;-)

 

 

Nej - det handlar du dels om träning och att komma på de rätta knepen och dels att ha mod att ta till de rätta "greppen" - då kan man få en långkölad båt att snurra "på en femöring".

 

Jag har i stort sett bara haft långkölade båtar  de senaste 40 åren.

 

Men visst är det lättare att manövrera en fenkölad båt, som har en kort köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hälsade på båten idag igen för ytterligare inspektion.

Den ljusare rördelen som är aningen sprucken är någon form av plasthylsa runt packningen o h torde därmed gå att byta. Sprickan i "hylsan" var inte av sådan elakartad beskaffenhet att byte är påkallat denna säsong.

Sprickbildningarna i plasten verkar även dessa vara hyfsat godartade.

 

Så jag slog till!

Hurra!

 

Grattis till båtköpet.

 

Det påstås ju att det finns två riktigt lyckliga tillfällen i en båtägares liv - när man köper båten och när man lyckas att få den såld.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ähummm.........kära Toaen, du tycks ha resfeber, skickat in inlägget 3 ggr?

Till tråden då....om det var min båt skule absolut åtgärda det innan sjösättning.

 

Gör så här:

Slipa i själva sprickan med vinkelslip med en liten sliten trissa. Slipa med sandpapper runt röret som sticker ut.

Tvätta med oljefri aceton.

Blanda till vilken epoxi som helst. En liten tub räcker bra. Fyll på förtjocklningsmedel  i epoxin om den är för tunn så det rinner. Eller köp en tub som är mer som spackel.

Tryck in rejält i sprickan.

Bygg sedan upp en "ring" som tätar mellan röret å resten.

Låt det härda.

Sjösätt.

 

Varför? Jo du riskerar att få in vatten mellan röret som går fram till främre axeltätningen å skrovet samt i själva röret eller direkt i skrovet.

Obs att denna lagning är ändå bara tillfällig!

 

Att backa med Fingal, det har inte med långköl att göra utan att propellern sitter akter om rodret, så rodret "tar" inte förrän man kommer upp i styrfart så att säga. När man backar så vill hon gå  sett i bakcningsriktninge mot "vänster", alltså en styrbordsgir baklänges. Knepet är att lägga i framväxeln å dra på gasen ett kort ögonblick å vänta. Sedan rorkult mot styrbord å bara en kort back-puff igen.  När man fått upp styrfarten så drar man ner på gasen å puttrar på tomgång så lyder hon roder. Fast då är man redan långt utanför hamnen ...hi...hi...fnisss....

 

Bästa sättet att komma in mellan Y-bommar är att köra förbi bommen med styrbordssidan. Kommer man rakt  mot Y-bommen så tar man en babords-sväng och stryper gasen å i med friläge. När man står på tvären med styrbordssidan  mot nästa bom så  behåll rodret i fel läge men lägg i backen å full gas å stryp gasen på en gång, då backar hon in snällt å snyggt med aktern mot bryggan i en styrbordsgir bakåt. Så gör jag hemma vid min brygga.( Lyckas oftast på första försöket numera. Men det tog ett tag att komma på knepet.) Då är hon startklar som en brandbil när man skall ut nästa gång. Sedan är det lättare att kliva ombord på akterdäcket än att klättra över "staketet" i den smala nosen med risk för armar å ben. Damerna samt folk som inte har kvar apans vighet längre uppskattar det. De enda som gnäller är folk med "principer" att så gör vi inte i Sverige. Bry sig inte om dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hade det varit min båt hade jag åtgärdat skadan. Lite jobb, men inte så märkvärdigt om man kan plasta.

 

Har haft två båtar från samma tillverkare - Fisksätravarvet - och några av deras plastgubbar var några riktiga fuskpellar.

 

På havsfidran hade de inte blandat plast i sandgjutningen som skulle hålla fast proppelleraxelhylsan, så jag ryckte loss den en gång när jag fick en lina i propellern, med kraftigt läckage som följd. Dessutom blev sanden blöt, så även den sanden de stagat upp kölen med. 5 minuters tidsbesparing på accorden och ett stort antal timmars arbete för mig.

 

På storfidran hade de efterfyllt med ren sand runt delar av blykölen som så småningom ledde till kraftigt utvecklad plastpest. 5 minuters besparing på accorden och ett oändligt stort antal timmar jobb för mig och väldigt många tusenlappar i kostnader.

 

Jag säger inte att det är så på din båt. Det ser dessutom ut som om man varit och spacklat lite runt hylsan tidigare.

 

Jag hade nog slipat rent tills jag kommit in till rent glasfiberlaminat och öppnat upp den spricka som syns.

 

På havsidran var jag tvungen att skära bort ganska mycket för att komma åt och suga bort all den blöta sanden runt hylsan. Jag hade platsbyggt en vattentank ovanpå där hylsan satt och ville inte riva bort den.

 

När det torkat över en vinter skar jag två små spår i ytterknten på hylsan och knöt i sån glasfibertråde som man har när man sprutar båtar. Sen fyllde jag utrymmet runt hylsan med ett specialspackel som hade mycket goda vidhäftande egenskaper och plastade upp en ny anslutning till hylsröret.

 

Långkölade båtar är i regel svåra att backa med - om man inte kan knepet. För FinGal är skrivningen "svår att backa med" bara förnamnet.

 

Som segelbåt är nog FinGal en skaplig båt

 

3xToaen; varför inte en 4de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

3xToaen; varför inte en 4de?

 

 

Tack Max

 

Den fjärde upplagan av mitt inlägg fixade ju du.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähummm.........kära Toaen, du tycks ha resfeber, skickat in inlägget 3 ggr?

Till tråden då....om det var min båt skule absolut åtgärda det innan sjösättning.

 

Gör så här:

Slipa i själva sprickan med vinkelslip med en liten sliten trissa. Slipa med sandpapper runt röret som sticker ut.

Tvätta med oljefri aceton.

Blanda till vilken epoxi som helst. En liten tub räcker bra. Fyll på förtjocklningsmedel  i epoxin om den är för tunn så det rinner. Eller köp en tub som är mer som spackel.

Tryck in rejält i sprickan.

Bygg sedan upp en "ring" som tätar mellan röret å resten.

Låt det härda.

Sjösätt.

 

Varför? Jo du riskerar att få in vatten mellan röret som går fram till främre axeltätningen å skrovet samt i själva röret eller direkt i skrovet.

Obs att denna lagning är ändå bara tillfällig!

 

Att backa med Fingal, det har inte med långköl att göra utan att propellern sitter akter om rodret, så rodret "tar" inte förrän man kommer upp i styrfart så att säga. När man backar så vill hon gå  sett i bakcningsriktninge mot "vänster", alltså en styrbordsgir baklänges. Knepet är att lägga i framväxeln å dra på gasen ett kort ögonblick å vänta. Sedan rorkult mot styrbord å bara en kort back-puff igen.  När man fått upp styrfarten så drar man ner på gasen å puttrar på tomgång så lyder hon roder. Fast då är man redan långt utanför hamnen ...hi...hi...fnisss....

 

Bästa sättet att komma in mellan Y-bommar är att köra förbi bommen med styrbordssidan. Kommer man rakt  mot Y-bommen så tar man en babords-sväng och stryper gasen å i med friläge. När man står på tvären med styrbordssidan  mot nästa bom så  behåll rodret i fel läge men lägg i backen å full gas å stryp gasen på en gång, då backar hon in snällt å snyggt med aktern mot bryggan i en styrbordsgir bakåt. Så gör jag hemma vid min brygga.( Lyckas oftast på första försöket numera. Men det tog ett tag att komma på knepet.) Då är hon startklar som en brandbil när man skall ut nästa gång. Sedan är det lättare att kliva ombord på akterdäcket än att klättra över "staketet" i den smala nosen med risk för armar å ben. Damerna samt folk som inte har kvar apans vighet längre uppskattar det. De enda som gnäller är folk med "principer" att så gör vi inte i Sverige. Bry sig inte om dem.

 

Nej Kalman

 

Jag brukar inte ha resfeber - men visst katten skall det bli trevligt att komma ut och segla med dig.

 

Har du aldrig råkat ut för att inlägg dubbelpostas!?

 

Har tagit bort två.

 

Om man under tiden man skickar råkar trycka på "skickaknappen" en extra gång, så blir det två inlägg. Jag har nog lyckats få tre kontaktstutsar. Sen kollade jag nog inte hur inlägget blev efteråt. Har ju brått. Det är en hel del som skall samlas ihop och skall packas.

 

Tyckte att datorn blev känsligare för tangetbodtryckningar efter att jag tappade den för några dar sen - den jag skall ha med mig på vår seglats. Lyckades bromsa fallet med först knät och sedan foten. Sist jag tappade en bärbar dator rakt i golvet blev den aldrig mer vad den varit - inte ens efter reparation.

 

När jag läser ditt beskrivning om att backa med en FinGal börjar jag tro att du och Stefan mycket starkt överdrivit svårigheterna att baka med en FinGal. När jag läser din förklaring tycker jag mig tom ana att det tom är lättare att backa med en FinGal, pga propellerns placering, än tex en L32. Din beskrivningen är ju precis hur det är att backa med en långkölad båt. Kan man tekniken går det att "vända på en femöring"

 

Jag har visserligen seglat med Stefan i hans FinGal, men överlät alltid åt honom att lägga till för motor. Båten skulle ju i det närmaste va omöjlig att backa med och han var ju skeppare. Sen tänkte jag inte så mycket på hur han bar sig åt - han var ju van.

 

Skall aldrig mer påstå att det är omöjligt att backa med en FinGal- förrän jag själv konstaterat hur det ligger till

 

Du måste få din FinGal i sjön, så jag får testa hur backegenskaperna är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...