Gå till innehåll
onsdag 22 maj 2024
Player311

Lazy jacks

Rekommendera Poster

Ett litet tips för er som irriteras av att lazy jacksen hakar i storseglet när det hissas men ändå vill ha den bekvämighet som de ger i övrigt! Finns dessutom en del andra käcka tips på sidan! Är det någon som tagit steget fullt ut och kombinerat lazy jacksen med bomkapellet? Erfarenheter av detta?? http://hem.passagen.se/joergen/pal/atgarder/lazyjacks.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello, Fischer här.

 

Jag har Lazy bag (Lazy jacks bomkapell, mycket vanligare på medelhavet än här i norden) på min Beason 31, funkar hur bra som helst, varmt rekimenderar. Lite om trassel i lazyjacks: när man hissar storen, då brukar man gå mot vinden (det vanligaste och enklaste, ingen hissar storen på läns, eller!) då har man inga trassel alls. Har lite tips och bilder här: Klicka här .Lycka till.

 

(Hello Lasse, lite upptagen med båten nu, hade inte tid å kolla mailet och allt 12.gif .)

 

Helsar alla.

 

Max Fischer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Fortsatt Glad Påsk! Även jag har lazy bag på min lilla båt (Triss Magnum) Fungerar helt problemfritt och kan rekommenderas. /Wille

post-1958-1394234355,8154_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Det verkar vara en väldigt smidig lösning. Jag kommer med all säkerhet att göra något liknande på min båt. Men so alltid är det mycket som skall göras så man får väl se när det blir tid för just detta lilla projekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ni någon nackdel att fästa bagen under fästpunkterna för revlinorna (som sitter i knapar mitt på bomsidorna) så att linorna alltid hamnar i bagen. Nackdel jämfört med att fästa bagen ovanför och dra revlinor genom hål i bagen ??

 

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...