Gå till innehåll
lördag 04 juli 2026
Gäst forgus31

Lossa propelleraxel segelbåtsdrev

Rekommendera Poster

Gäst forgus31

Jag ska packa om propelleraxeln som visat sig läcka efter bara 25 år. Det är ett Penta S110. För att få in den nya tätningen måste propelleraxeln avlägsnas. Har någon ett bra tips för en som saknar slaghammare, avdragare men är öppen för goda råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte boxarna förra året knackade jag på en gammal kniv i skåran. Byt även oringarna. Jag fick använda press för att få loss det stora drevet på axeln (500kg krävdes för att det skulle lossna). Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst forgus31

Skrivet: 22 mars 2005 | 13:09 När jag bytte boxarna förra året knackade jag på en gammal kniv i skåran. Frågvis: Blir det inte fula märken? Satt den hårt? Tänkte om man tar en vikt från en skivstång och hasar efter axeln så har man ju en slaghammare (glidhammare) om nu muttern håller den är väl i brons. Byt även oringarna. Jag fick använda press för att få loss det stora drevet på axeln (500kg krävdes för att det skulle lossna). Lycka till Frågvis: Går det med avdragare? Kanske bäst att gå till farbror mekanikern? Den frågvise: Jag tänker så här - om jag inte går till verkstan alltför ofta så kanske jag klarar av ett motorhaveri på Fatu Hiva med den egna verktygslådan (kompletterad med gammal kniv (alt.skivstång och avdragare). Lärdomar sitter aldrig fel. Även om det kan bli lärpengar ibland på misstagen. Risken är att båten blir nedlastad av alla verktyg men den går redan ganska av dem redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min axel lossnade väldigt lätt från drevet. Beror nog på hur mycket oxidering du har där. Jag bytt även packboxarna förra gången jag bytte bälg. Boxarna är inte dyra, men drevet är ju det. Har du ingen press eller avdragare tror jag du får svårt med kugghjulet, men det måste ju bli billigare lossna axeln och ge den till meken. Du slipper i alla fall milersättning och dem. o mont kostnad. Ett annat tipps, känn över att in och utg axlar snurrar lätt och tyst i övre delen av drevet när det ändå är isär. Jag hadde ingående axel felinchimsat, med följd att lagret var slut. Kunde lätt ha blivit en trist semester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst forgus 31

Tack Fenixen! Jag tog den tunnaste kniven och slog i springan och se - det fungerade. Kniven gick visserligen sönder men godset klarade sig utan större märken. Jag skaffade mig en avdragare på Biltema för 189kr - största sorten. Tog hem klumpen och fortsatte i verkstan. Med avdragaren drog jag ut axeln ur aluminiumklumpen där lagret och tätningarna sitter. Det satt jättehårt men jag kom på att jag drog åt så hårt jag kunde (nästan) och slog sedan ett kraftigt slag på avdragarskruvens skalle. Då släppte det så skruven kunde dras jättehårt igen osv. Jag visste inte åt vilket håll jag skulle dra axeln och drog 1 cm åt fel håll men stoppade i tid. Propelleraxeln ska dras ut åt det håll så kullagret följer med ut ur aluminiumklumpen. Där inne satt sedan två st slokörade tätningsringar. De var torra och den inre som hade en stålring var ganska rostig. Gummit var väldigt torrt och inte så bra alls på att täta vilket oljans ljusbeiga färg skvallrade om. Lagret i bra kondition - inte minsta glapp. Nållagret längst in på axeln ser bra ut. Lite skadad i axeländen som går i nållagret men en granne som varit utvecklare på ett stort kullagerföretag menade att det var inget att bekymra sig om. Det är i stort sett ingen belastning på det lagret. Det stora kullagret som tar upp lasten i båda riktningarna (framåt/bakåt) är ett mycket okomplicerat lager (tvåradigt) och är kraftigt överdimensionerat. Tål 25000 N (2,5 ton). Nu kommer problemet att hitta packboxarna (tätningsringarna) Hittade inte på Drevia. Var fick du tag i dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Det vill jag kalla service! Vilken vårdag! Tog av ställningen och presenningen idag. Målade lite grön färg på Pentan. Riktig njutardag med kaffe och mackor i sittbrunnen. Sjösättning bokad 25 april. Lite senare än förra året - (14:e). . Jo förresten - när man tar bort packboxarna är det risk att skada aluminiumgodset. För djupa repor kanske kan äventyra tätningen när de nya packboxarna monteras. Tack Fenixen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...