Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mikael_matsson

Seapilot vs Sea88, android.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag dagseglar på Mälaren och behöver ingen "ordentlig" navigator för det. Men jag vill gärna se grund och stenar så tydligt som möjligt. Att få se aktuell hastighet och i efterhand se rutten man seglat vore också bra.

Appen måste kunna visa kartan i "landskapsvy" då hållaren är byggt för liggande montering (stående med långsida nedåt). Inte som eniro på sjön alltså, som bara visar kartan rätt i stående läge.

 

Jag har både androidplatta och telefon (sony experia Z), kan jag använda appen på båda men betala för en så det såklart bra. Blir inte klok på seapilots priser. Först ett pris för "license" sen ett till för "sweden tab" och ett för "sweden phone". Måste jag köpa alla tre blir det lika dyrt som en beggad plotter.

 

Sea88 verkar ta 299kr, har jag fattat rätt att det ger mig möjlighet att köra appen på både luren och plattan för en kostnad, inkl karta? Ni som har sea88, visar den kartan på hela skärmen även i liggade läge? Det finns ingen bild i playbutiken som visar det. Det gör det dock på seapilot.

 

Andra appar som rekomenderas istället för dessa två?

 

Tack på förhand //Micke

 

 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har Locus free  med eniro i min androidtelefon, och papperskort förstås. Märker att jag knappt använder papperskorten längre. Med Locus har man dessutom tillgång till massor av kartor över hela världen Provade just att lägga telefonen ner, och sjökortet hängde med.

Man kan se sitt spår medan man seglar och även spara det, och hämta in spår från my tracks. Har efter kappsegling tittat på hur jag kryssat, ganska intressant.

Du kan ju prova att ladda ner Locus, allt är ju gratis. Pro-versionen kostar nån struntsumma.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog hem 88sea i går och körde några timmar i en RIB. Jag hade en Furuno sjökortsplotter av äldre modell som jag jämförde med.

Jag har en Google Nexus 10 med rätt hög upplösning och var lite fundersam på hur det skulle gå eftersom 88sea skriver i playstore att dom arbetar med en uppdatering för att förbättra för HD upplösningar, men det gick faktiskt bra. 

Jag kunde även tanka ner appen på min androidtelefon utan extra kostnad.

 

Jag tycker att sjökorten är snygga och detaljrika i 88sea. Jag kan dock sakna viss information så som fyrsektorer men det kanske blir för plottrigt om man lägger på det. Det vore dock bra om man kunde lägga på ett sånt lager.

Tycker även att vektors strecket som visar kursen såg lite väl enkel ut. Skulle kunna gå att göra snyggare.

 

Jag kommer troligtvis aldrig använda ruttplanering så det är inget jag har testat eller lägger någon vikt i.

 

Jag tycker att appen hängde med riktigt bra även i farter kring 35 knop. 

 

Slutsats: Som sjökortsplotter för att se sin position med bra sjökort så tycker jag att appen är värd sina pengar.

Jag använder den mest som nice to have i komplement till annan navutrustning. Skulle jag använda en sjökortsapp mer seriöst i egen båt hade jag nog satsat på seapilot eller Transas som verkar komma android till hösten.

Blir intressant att se 88seas uppdatering. Som jag förstår det ligger ipad varianten lite före.

 

Segla väl!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...