Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
eddie004

yamaha 40 2-takt startar/stannar efter 30sek

Rekommendera Poster

Motorn startar men stannar igen efter 30-33sek,startar direkt igen och går i 30-33sek.Förgasarna är rengjorda på mekanisk vis och med ultraljuds tvätt, alla tre förgasarna har fått nya flåtörer, munstycken och packningar,nya bränsle slangar, ny bränslepump.Då båten var i sjön sista gången så gick det att köra på full gas om jag hann få full gas före det hade gått 30 sekunder. Vad kan det vara för fel???

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den som den ska under denna halvminut och hur stannar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den startar och går helt normalt i 30sek sen dör den med en gång. Precis som man skulle vrida av strömmen. En annan sak som jag glömde var att då den gick på så var det endast på full gas genast jag tog av lite på gasen så stannade den,då den stannade så direkt igång igen och full gas inom 30 sek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt fel.. Men låter som det är dax att byta fokus till tändningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ingen utbildad electriker, så har du någon aning om var jag ska börja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ingen utbildad electriker, så har du någon aning om var jag ska börja.

Skaffa något som kan indikera bortfall av tändningen ex. en tändningsinställningslampa.

 

Anslut till valfri tändkabel/cylinder starta motorn, titta in i den blinkade lampan.

 

Slutar lampan blinka straxt innan och under det att motorn dör, eller blinkar den tills motorn slutat rotera?

 

Kolla om felet kvarstår efter det att stoppledningen (vit) kopplats bort vid CDI-boxen.

Det är ett långskott, men inte helt omöjligt att felet ligger i denna krets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har nu varit in på biltema efter en tändningslampa och exakt då motorn dör så slutar den att blinka, samma sak då den vita kabeln till cdi boxen är ur kopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ä det någon som har någon idé vad jag ska göra nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar som du själv har övertygat dig om att motorn dör för att tändningen försvinner snarare än att tändningen försvinner för att motorn stannat. Är det rätt uppfattat?

 

Jag skulle gissa att chansen att det är CDI-boxen som är boven är ca 70 %, men den är lite för dyr för att chansa med ett byte.

 

Not: Tändningen matas av en separat högspänningsgenerator under svänghjulet.

Tändningen är alltså inte beroende av 12 V -systemet

  

Ref till denna pdf: http://www.go2marine.com/productcenters/electrical/Yamaha.pdf

(Spara gärna denna pdf på papper eller fil. Dessa felsökningsguider börjar bli allt svårate at hitta på nätet)

 

Utgången från högspänningsgereratorn är mellan blå och brun ledning.

 

Anslut en multimeter mellan brun och blå, ställ in instrumentet på V AC.

Oavsett vad instrumenet visar, så är spänningen 200 - 300 V då motorn går, så håll tassarna borta.

 

Idé här är densamma som med tändningsintällningslampan, dör motorn för att spänningen från högspänningsgeneratorn försvinner eller är det snarare så att spänningen från generatorn försvinner för att motorn stannar.
Hur hög den spänning du läsar av spelar ingen roll. Vi är bara ute efter att konstatera om den försvinner när motorn börjar stanna eller först när den till sist står still.

 

Tyvärr är digitala multimetrar tröga, du kan behöva lite varv på motorn för att hinna konstatera i vilken ordning sakerna sker. Ett vanligt hederligt visarinstrument är faktiskt bättre i detta fall. Ev. går det att använda tändinställningslampan genom att låta den bruna eller blå passera genom "tången" på samma sätt som en tändkabel, men sannolikt räcker inte strömmen för att trigga lampan så att den blinkar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för allting

 

Jag tror faktiskt att det är tändningen som försvinner först och sen dör den.

Nu har jag mätt, första gången jag mätte var volten mellan 200-300 volt men imellanåt så droppade dom ner till 30-40 volt

 

Sen var dom mellan 30-40 volt och i mellanåt var dom upp till 60 volt alla andra gånger.

 

Men som sagt jag har bara en digital multimeter och den är ju som sagt ganska trög, så det är gansk svårt att säga vad som händer först, men är inte volten ganska låga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev är inte värdet på spänningen det väsentliga, utan vad som sker då motorn dör. Försvinner spänningen då först?

 

Testade du med tändningslampan triggad av blå/brun som jag föreslog ovan? Tror inte det funkar, men ändå värt att prova.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med tändnings kämpän men Det fungerade inte.Verkade som att spänningen försvann först efter att motorn stannade, men jag skall låna en riktig mätare av electrikern på jobbet imorgon och prova igen.

 

En annan grej var att när jag provade att varva motorn så droppade volten under 30, vet inte men känns lite konstigt att det går den vägen.

Men som sagt så är jag ingen elektriker.

Men dina idéer är verkligen uppskattade!!!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert inget mekaniskt problem. Nix vevaxeltätningsproblem beter sej inte så här. Tillhörande cylinder dör på låglast men vaknar när spollufttrycket ökar. Är antingen övre eller undre som dör beroende på vilken tätning det är.

 

CDI-boxen är dyr som pocker så alla andra saker bör uteslutas först. Att kolla om laddspolen tappar när felet kommer är en bra idé. Likaså triggspolarna. Om detta är en 3:a så har den väl lite halvintelligent CDI då tändförställningen är i boxen och likaså har du nog bara 2 triggspolar isf. CDI'n räknar själv ut tändpunkt för nån av burkarna. Vad är det för motor mer exakt och vilken årsmodell..?

 

Har lite ont med tid och engagera mej i detta just nu men guestsson är en klippa på tändfel så han leder dej nog till rätt felkälla. Har nog mätvärden på CDI'n nånstans men det tar nog ett par dar innan jag kan rota fram det, eller det kanske fins i CDI-electronics guide för jag antar det är den guestsson länkat till, internet där jag är är lite klent så jag kan inte kolla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

När den stannar, skruva ur ett stift på skoj o kolla om det är torrt eller blött. Kolla bara så stiftet innan du gör det är något sånär rent o fint så du kan se.

 

Kolla sladdar. Eftersom den dör på alla lär det väl inte vara triggern, om det inte är matarledningen, kolla kabelbrott, lutar mer åt statorn, kolla kabelbrott först. Om det nu är elfel.

 

Har du kollat laddregulatorn?. 

 

Kollat alla jordpunkter så ingen erg o sladdar hela o kontaktstycken ej ergade os.v..

 

Du är säker på att det är killswitch sladden du kopplade loss på CDI boxen, i annat fall kan det vara kabelhärvan eller nödstopp/stopp knapp om du har det.

 

 

 

Mvh...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jarb:

- Enligt CDI electronics Troubleshouting guide som jag länkat till har den tre separata triggspolar. Om du menar värden på CDI:ns in och utgångar, så kan ju detta vara intressant, men i och med att motorn går 30 sek så tror jag inte felet är synligt externt. 
 

@Eddie:
- Det finns teoretiska förklaringar till varför digitalmultimetern beter sig som den gör. 

  Antagande om pulsformen ut från ladd/högspänningsgeneratirn och Wikipedialänken nedan bör ge dig ett hum om varför: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrating_ADC. Men det leder oss inte närmare felet och är därför inget jag tänker ge mig in i att förklara.

- Ange årsmodell så går det att ta reda på om den har mekanisk eller elektronisk förställning.

- Hur reproducerbart är felet, dvs 30 sek +- ? sek. Spelar temperatur någon roll?

- Mät upp/kolla allt enligt CDI-electronics beskrivningar.
    Resistansmät på ledningarna efter att du kopplat bort den från CDI. Jämför med värdet för OEM Reading (Open = "oändlig" resistans). Din multimeter duger utmärkt till detta.

    Om du har tillgång till ett toppvisande instrument kan du mäta upp de värden som anges vid DVA. Att mäta med något annat än ett toppvisande instrument är meningslöst.
Kolla med elektrikern, han kanske har det du behöver. 

- Du kan gärna kolla upp det Anders67 förslår också. Killswitch sladden var den vita som du redan kollat. Stiften skulle jag inte röra dock, 12V-laddningen kan i sällsynta fall bidra, men jag tror det är osannolikt. Vet inte hur du skall koppla bort denna på din motor. 

 

Att med 100 % säkerhet utesluta allt annat än CDI:n är inte så lätt, men det är ändå så problemet måste angripas. Att mäta fram ett ev. felet i CDI:n låter sig i normalfallet inte göras och speciellt inte om motorn startar och går 30 sek. Med ett oscilloskop skulle jag antagligen kunna fixa detta ganska snabbt. Det har nog inte varje verkstad och därför tror jag att även de får problem.'

 

Jag tror fortfarande mest på CDI:n och ju mer reporducerbart det är desto större är sannolikheten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser din CDI ut liknande denna  http://www.telmo.no/V%C3%A5re-leverand%C3%B8rer/Motor---and--reservedeler/Tenning/Tenningsbokser-(switch-boxes)/Yamaha-Ignition-Pack---3-Cyl--CDI117-63D-04-p0000025058

 

Så är det denna felsökningsguide som gäller istället: 

http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/09/IS-117-63D-04.pdf

 

Denna har elektronisk förställning, vilket den med skruvanslutningar sannolikt inte har.

Vad som sagts ovan vad gäller färger på ledare verkar dock stämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Yamaha 40 3cyl. Års 1997

Den har cdi box med elektronisk förställning.

Och vad det gäller oscilloskop så har vi nog det på jobbet.

Angående hur reproducerbart felet är så är det 3sekunder och ingen skillnad om motorn är kall eller varm (men den blir ju inte riktigt varm då den bara går ca30sek igången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller osannolika fel så kan tydligen laddreg. på något sätt störa ut resten. Fråga inte hur, och inte säkert heller att det gäller på denna motor. Lägg voltmetern på batteriet och starta, far den från typ 6-7-8 volt vid startögonblicket till 12,5-14,5 har du inget större fel på det i alla fall..

 

Slit lite i sladdar å när den går igång o kolla om den stoppar, kabelhärva mm.... Kolla alla anslutningspunkter........kontaktstycken. mm

 

Vad jag menade med stiftet är, är det torrt så e de soppa, e de i regel normalblött så e de nåt annat....... Så slipper man i alla fall fundera över det.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående stiften så är dom våta.

Men jag kom på en sak som jag hade glömt då jag slutade skruva med den på hösten

jag hade bort skruvat allting runt start motorn och gick genom alla kablar för att se om det var något brott på dom och av någon anledning hade jag tagit bort värme givarna som sitter på 

toppen.

Då jag satt dom på plats så gick den bara i två sekunder så dog den, kopplade loss en i taget

och då jag tog ur den övre givaren så gick den i 30 sekunder igen.

Har provat flera gånger och varje gång som den är ur kopplad så går den 30 sekunder

Om jag har den ur kopplad då jag startar och kopplar i den så stannar den direkt.

Så det är väl att köpa en ny och prova för kablarna från givaren går till cdi boxen.

Hoppas att det är felet men ack så mycket jobb för att demensen håller på att ta tag i en man i sina bästa år!

Om det här är felet så hör jag av mig och tack än en gång!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående stiften så är dom våta.

Men jag kom på en sak som jag hade glömt då jag slutade skruva med den på hösten

jag hade bort skruvat allting runt start motorn och gick genom alla kablar för att se om det var något brott på dom och av någon anledning hade jag tagit bort värme givarna som sitter på 

toppen.

Då jag satt dom på plats så gick den bara i två sekunder så dog den, kopplade loss en i taget

och då jag tog ur den övre givaren så gick den i 30 sekunder igen.

Har provat flera gånger och varje gång som den är ur kopplad så går den 30 sekunder

Om jag har den ur kopplad då jag startar och kopplar i den så stannar den direkt.

Så det är väl att köpa en ny och prova för kablarna från givaren går till cdi boxen.

Hoppas att det är felet men ack så mycket jobb för att demensen håller på att ta tag i en man i sina bästa år!

Om det här är felet så hör jag av mig och tack än en gång!!

 

Koppla bort den skära ledningen från CDI-boxen och testa om något förändrats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej å alloj. Utan att röra till det för mycket. 

 

Gå in på CDI-s hesida och kolla om det ligger någon mannual över din CDI box. Jag vet att jag läst på en av de motorer jag har, att koppla loss sladden, kolla om fungerar, jorda sladden till givaren o kolla om det fungerar.

 

Där har man fel på antingen CDI box eller givaren..........

 

Bara ett tips.......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Anders67 Om du kollar i tråden skall du finna att jag redan länkat och refererat till två av dessa troubleshooting guider. Det kan noteras att ingen av dessa nämner batteriladdningskretsen som möjlig felkälla, vilket i och för sig inte helt utesluter möjligheten. OM batteriladdningskretsen är problemet så borde motorn inte starta överhuvudtaget alt. gå uselt. Felmoden som du undrade över är att en kortsluten batteriladdning påverkar magnetfältet under svänghjulet så mycket att det inte räcker till att försörja CDI:n. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@eddie Vid närmare eftertanke kan du också prova att koppla bort både den skära och vita samtidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen nu har nya givaren kommit, men ingen skillnad. Men när jag jordade kablarna så gick motorn hur länge som helst på tomgång, men när jag tog bort jordningen så stannade motorn efter 30sek.

 

Så är det cdi boxen som är boven i dramat eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har jag jordat den orange/gröna kabeln från cdi boxen och motorn går helt normalt på tomgång.

 

Men skall nu jobba kvälls och natt skifte i mer än en vecka nu så hinner väl inte prova båten på sjön nu ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant... Det du gör genom att jorda/kortsluta den kretsen är att du lurar CDI-boxen att tro att motorn är varm.. Är jag blind eller har jag missat motorns ålder och version..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade liknande problem på min atv kunde gå riktigt i ca 20 SEK för att sen börja spotta innan den tvärdog. Efter mycket undersökande el och förgasare och även bytt Cdi löste sig allt med att byta laddregulatorn. Det gick inte att mäta upp något fel på denna när den var borttagen. Men den var kass. Även denna en 97 årsmodell.. Och om jag mins rätt så laddade med trefas ur motorn till laddningsregulatorn ca 40 volt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu är båten i sjön och motorn går fint, med en kabel jordad för thermo switchen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...