Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Thure

Trimmplan och bensinförbrukning.

Rekommendera Poster

Jag kom och tänka på en sak angående trimmplan. Läste någon stans att man ska trimma ner stora båtar under körning för att den inte ska dra så mycket svall. Men när jag maxade min i sommras för att se hur fort den gick så gick den som snabbast när jag trimmade upp den så att så lite av båten rörde vattnet. Frågan lyder då: Hur stor skillnad är det igentligen på bensinförbrukningen när man trimmar upp/ner båten? Antingen så visar min logg annorlunda beroernde på hur båten trimmas eller också så får motorn jobba mer när man trimma ner. Detta ger mindre svall men drar den inte mer soppa då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thure! Egentligen är detta ganska fundamentalt och logiskt: Ju mer du trimmar ner desto mer motstånd i vattnet får du (våt yta) vilket självklart ger en högre bränsleförbrukning eftersom motorn då får jobba mer och hårdare. Dessutom skapas större svall då. För att uppnå en så hög fart och en så bränslesnål körning som möjligt ska man alltså trimma upp fören så mycket som möjligt eller uttryck på et annat sätt: Skapa så lite vattenmotstånd som möjlligt. Det ultimata vore mao att få hela båten ligga någon cm. ovanför vattenytan, men det är ju dessvärre omöjligt för en båt. Men det är ju principen som man vill sträva efter. Nackdelen med en så lite våt yta är att det fungerar bra vid gynnsamma förhållanden, men om det går lite vågor måste man trimma ner fören för att få en mjukare och behagligare gång. Då skär förskeppet genom vågorna. Ofta får man dessutom dra ner på gasen en aning också. När du ska starta båten från stillastående gäller det ju att få upp båten i planing så fort som möjligt. För att lyckas med detta så effektivt som möjligt så startar man med ett så nerpressad förskepp som möjligt för att sedan lyfta upp fören när planingen är uppnådd. Hur pass stor skillnad det är i bränsleförbrukning mellan ett ner respektive upptrimmad förskepp har jag inga siffror på, men skillnaden är stor! I vissa fall beroende på båttyp mm. kan skillnaden vara mycket stor. Med rätt och aktiv körteknik finns det alltså pengar att tjäna här (och det betydligt mer än många tror vill jag nog påstå!) samtidigt som det ger en både roligare, behagligare och effektivare körning. För att få en billig förbrukning och en så hög fart som möjligt ska du alltså trimma ut . En bra regel är att vattensprutet på skrovets sidor ska vara så långt akterut som möjligt. En annan sak som också påverkar starkt är hur motorn är monterad: Kavitationsplattan ska vara i höjd med skrovets botten eller 1-1 ½ cm ovanför skrovets botten. Ligger k-plattan i nivå under skrovets botten uppstår en onödigt stort vasttenmotstånd. Propellervalet påverkar också: Idealet brukar nästan alltid vara att völja en propeller så att varvtalet vid max gaspådrag motsvarar motorns rekommenderade max varvtal. Då får man i regel en bra balans mellan styrka och fart. Ett bra sätt att kontrollera hur stort vattnets motstånd är, är att du stoppar ner handen i t.ex. 15 knops fart en bit under vattenytan. Jämför sedan med att ha handen i luften så förstår man lite bättre hur stort vattnets motstånd egentlig är. Och i denna miljö ska alltså en hel båt förflytta sig! Alltså.....den medvetne letar efter ett så liten våt yta som möjligt. Därav de luftsmorda moderna skroven.... Vad har du för båt och motor? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det utlägget. Jag har en Sea Ray 268 med en 454 med Bravo3 Doupropp. Jag förstår resonemanget med motståndety i vattnet. Men varför gör tidningen (tror det var Praktiskt båtägande) reklam för att man ska trimma ner båten så mycket som möjligt då? Enligt artikels så skulle den dra MINDRE svall då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om jag visste vilket nummer av PB artikeln finns i skulle jag kunnaläsa den. Då tror jag att jag kanske skulle förklara för dig. Spontant är det så att vid vissa låga farter ska man dra ner stäven för att aktern inte ska gräva ner sig. Då minskas svallet. Men jag vet ju inte vad som avses i artikeln, så det är svårt att bemöta detta just nu. Hälsnigar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag hittar den. Det kan ju iof har varit ett reklam inslag... Någon som ville sälja trimmplan., Ska leta å se om jag hittar skriften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte i PB utan i Båtliv. Nr.6 2004 Sidan 56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Thure! Tack för din upplysning om tidnngen! Nu har jag tagit del av artikeln, och det är som jag misstänker: Man vill trimma ner stäven för att aktern inte ska gräva ner sig och göra ett onödigt stort motstånd i vattnet. När aktern gräver ner sig fungerar den ju som en jätte-broms med massor av onödig energi som slösas bort och med massor av sköna slantar går åt till onödig bränsleförbrukning! Och mängder av onödigt svall skapas. Som jag sa i mitt tidigare inlägg så gräver aktern ner sig i vissa låga farter. Det gör alla båtar. Men en del båtar har en tendens att gräva ner aktern även i planingsfart. Att nosen pekar uppåt alltså. Det är naturligtvis inte bra. Då måste man motverka detta genom att vara en aktiv förare som trimmar ner fören manuellt med trim/tilt-knappen eller trimplan om man har det. Vad artikeln syftar till (förutom att skriva om produkten ACS) är att trimma ner fören bara så pass mycket (eller lite) att man får ett mer någorlunda plant gångläge. Inte trimma ner så mycket så att man gräver ner fören alltså. Att gräva ner fören gör man i stort sett bara vid hög motsjö för att få en mjukare, behagligare och vattenstänk-friare gång. Vid normal sjö, typ platt vatten eller mindre vågor, så ska man ha ett relativt högt gångläge på fören om man har en djupt V-bottnad båt som ju du har. Vattensprutet bör ligga så långt akterut som möjligt. Att hitta hur mycket man ska trimma ut respektive in handlar mycket om en träningssak och en känsla. Ungefär på samma sätt som när man lär sig växla på en bil. Det är svårt att förklara för någon hur snabbt man ska trampa ner kopplingspedalen och hur snabbt man ska släppa upp kopplingspedalen vid växling. Det handlar mycket om att istället hitta känslan snarare än att hitta en teoretisk förklaring. På samma sätt är det som när man kör båt på ett aktivt sätt. Efter att ha tränat på ett aktivt handhavande av trimningstekniken så hittar man till slut var den snålaste och effektivaste trimningen är för respektive sjö-situation. Det här är faktiskt svårare än vad många vill tro, men samtidigt inte svårare än att alla kan lära sig det på egen hand. Men räkna med att det tar minst en sommar om du inte har kört på detta sätt tidigare. Din båt är kanske dessutom ny för dig? Man brukar säga att det tar ungefär en sommar att lära känna sin nya båt även om man är en väldigt rutinerad förare. Om man kör mycket under sommaren. Det uttrycket har stämt ganska bra även i mina fall. Men då menar jag att känna båten rätt bra. (Betydligt längre tid tar det om man ska lära känna sin båt fullt ut!) Att bara ”söndagsköra” kräver inte alls lika mycket av föraren som ett mer aktivt åkande. Ska man dessutom köra lite sportigt när det går 1 meter vågor krävs det ganska mycket kunskap och rutin! Men den kunskapen kommer till stor nytta även vid ”söndagskörningen” så det är värt att lära sig lite om avancerad båtkörning om man inte redan kan. Även om man inte har ambitionen att bli racerförare alltså. Dessutom är det väldigt skojigt!! Intressant är det också. Men det här var ju bara en parentes, för jag vet ju ingenting om din körning. Bara att du har en båt som inbjuder till en aktiv körning. Eller rättare sagt: Att du har en båt som verkligen kräver en aktiv körning! Hoppas att mitt svar har gett dig något matnyttigt. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket. Så enlikt min slutsats av detta ska jag trimma ner i start för att senare trimma upp vid fin sjö och lite mindre vid hög sjö. Det känns ju oneklingen som att båten går lättare ju mer jag trimmar upp. Även vid hög sjö går den fint vi högre trimmning. Den väger ju så pass mycket så det inte märks någon större skillnad vin mindre och större vågor. Mvh Thure

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Så ska du jobba med trimmen. Även när du ändrar fartförhållanden får du liksom följa med med trimmningen. Olika farter kräver ofta (st) oilka trim. Likaså vid kraftigare svängar. Då får du trimma ner lite så att du får bättre grepp i vattnet i kurvorna. När du möter svall från andra båtar likaså. Om du är ute till havs och åker på långa höga dynor i motsjö måste du låta både gas och trim gå upp och ner som en jojo. Då bibehålls fart samtidigt som mjuk gång kan bibehållas, men just detta är faktiskt en svår konst som kan vara lite knepigt att få in i ryggmärjen. Men allt däremellan är det högt trimläge som gäller. Du kommer kanske inte märks så stor skillnad i bränsleförbrukningen efter den första bränsletanken, men efter en hel sommar borde du har sparat många slantar på att åka ut-trimmad än tvärtom. Om du har fört bok förra sommaren och gör det igen den kommande sommaren kommer du få en glad överraskning!! Och som du själv säger så har din båt lite vikt. (Eller är det du som har fått för mycket påskmat kanske!?) Det gör att du inte blir så känslig och sårbar för hög sjö vilket i sin tur gör att du nog kan åka ganska uttrimmad i många sjö-situationer innan du måste trimma ner. Men det är ju bara att prova sig fram. Till slut vet man var gränserna går just för ditt ekipage och hur du ska hantera allt så ni mår bra tillsammans. Båtkörning handlar ju om samspel mellan människa, verktyg, båt och sjö. Att läsa av sjön är ju också naturligtvis viktigt i det här sammanhangen så att man kan vara lite före i tanken. Ha en riktigt bra sommar! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn! Bra inlägg du gör......önskar att de va jag som skrev dem ;-) Alla kan köra båt, men på olika sätt och de fick du fram bra där tycker jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, håller nog inte med Roddarn i alla stycken, mycket av det resonemanget gäller båtar med powertrim, trimplan är något helt annat. Rent generellt skall trimplan på tyngre båtar användas för att korrigera lutningen på båten samt att öka akterlyftet före planing. Att köra båda trimplanen upp och ner är för det mesta felaktigt då båten är i planing. Ytterst få tunga båtar behöver ha båda trimplanen i en riktning nedåt vid planing. Tänk på att allt som sticks ned i vattnet bromsar och kostar. Använd alltså trimplanen som skevroder på ett flygplan, justera och kontrollera lutningen. Justera vid snedbelastning och hård sidvind och bara med det ena trimplanet, efterssom båten för det mesta går mest ekonomiskt då båten ligger plant i sidled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja nä.....roddarn har enligt mej helt rätt i de han säger. Jag själv skulle i och för sig bara använda bägge trimplan, gas och tilt samtidigt tekniken endast i mycket höga och jobbiga dyningar som är upp till 5-10 meter eller nåt.....eller som lite lekgrej just bara för att det går. Gör man det som ovan båtförare kan man hamna i drickat om man inte vet vad man gör...... Kommer inte ihåg exakt vad han skrev men jag fick en bild av att det framgick att det skiljer sej väldigt mycke från båt till båt hur den skall framföras... Egna slutsatser: snipa (slö sådan) = liten olycksrisk snabb racer (mycke effekt och spakar) = stor olycksrisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att skriva att det finns automatiska reglerdon för trimplan. Då slipper man tänka på lutningen, automatiken sköter ju detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur agerar man bäst när man har powertrimm & trimmplan? Använder man bara trimmplanen lutnings justering då eller använder man dom aktivt när man kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Hejsan, Jag har en fråga av lite teoretisk art till er som kanske har synpunkter på knasiga infall! Har funderat på sätta trimplan på min Ockelbo T17i men då båten är ganska smal så kommer dessa att sitta i vägen för en ev badstege. Har funderat en del och förstått att trimplanen bildar en vattenkil som lyfter aktern och därmed ändrar trimläget. Fråga: Vad händer om man flyttar trimplanens fästen från den vertikala akterspegeln föröver så att gångjärnens fasta del hamnar under och parallellt med skrovet? Tanken är att låta så mycket av trinplåtarna sticka ut att kolven är parallell med akterspegeln i nerfällt läge (ca:60-80mm beroende på modell). Vi bortser från att gångjärnen kommer att ligga i vattenströmmen i uppfällt läge. Kommer trimplanen att få samma funktion som om de vore normalt placerade? Det finns ju trimarnordningar som berstår av en vertikalt placerad skiva som tryck ner som en broms och bildar vattenkilen framför sig. Dessutom borde den friktionsalstrande våta ytan minska eftersom minder av trimplåtarna sicker ut akter om skrovet. Har mina tankegångar varit helt åt helv.... ? Skall jag kanske skaffa en husvagn istället eller återgå till havkappseglingen igen? Kvack LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powertrim aktivast och i första hand för att justera stävhöjd. Trimplan i huvudsak för att justera båtens plan/lutning i sidled. I vissa fall kan båda trimplanen fällas ned för korrigring av baktungt lastat båt. Man kan aldrig korrigera det motsatta (framtung) eller trycka ned stäven i hög sjö, det gör man med powertrim. I sidvind lutar de flesta båtar mot vinden, då använder man trimplan(et), eller vid en sidlastad båt. Roddarn beskrev ovan hur powertim arbetar vilket i stort sett stämmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Le Canard, funktionen som trimplan betraktat är nog inte fel, men glöm det i alla fall för du får ett extremt vattenmotstånd med den monteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Fler åsikter, någon? LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en snabbgående båt brukar man tom. spackla millimeterstora ojämnheter för att jaga fart- och bränsleförbrukning. Att sätta plåtar med gångjärn under skrovet ger alltså extremt mycket ojämnhet. I racingklubbar brukar en populär uppgift att vara att ge kidsen beting på fartökning typ 1000 SEK per knop genom att dom slipar o fixar på botten, och då gäller det tiondelsmillimeter! Att sätta trimplanen under botten är ungefär som att skapa ett månlandskap som gjort för fartminskning samt ökad bränsleförbrukning. Annars brukar ju Roddarn ha bra svar på det mesta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alsson! Om jag har bra svar på det mesta vill jag nog inte uttala mig om, men att jag ofta har svar kanske stämmer.... Och visst har du rätt i det du säger om ojämheter mm. samtidigt ska man komma ihåg att vissa åtgärder ger större effekt på vissa båttyper medan samma effekt inte ger någon effekt alls på andra båttyper. Ett jämt och blankt skrov ger ju ett halt skrov vilket naturligtvis är att eftersträva. Men på en svensson-båt (alltså en båt som inte är avsett för tävlngsracing) behöver man inte vara noga på tusendels millimeter när. det tror jag inte att du menar heller, men det kanske kan förtydligas. Men själva principen i målsättningen är ju helt riktig. Däremot tycker jag absolut att man bör se till att bottenskrovet är i så gott som nyskick före varje sjösättning! Jag ser själv till att min båt är i nyskick varje år. Jag tvättar tills ingen kan se med blotta ögat att det ens finns en antydan om att båten någon gång har varit sjösatt!! Hela båten är vit som snö och hal som tusan eftersom jag tvättar, rubbar och vaxar den inklusive botten. Det finns fler fördelar med detta: 1: Jag sparar bensin och bibehåller maximal fart eftersom båten går lättare i vattnet, 2: Eftersom jag rengör regelbundet blir renhållningen lätt och enkel. Skiten fastnar helt enkelt inte så hårt och så djupt i gelcoaten. 3: Jag behåller ett högt andrahandsvärde, 5: båten mår bra av det eftersom gelcoaten får andas. Varje år får jag höra imponerande kommentarer från folk att båten ser så otroligt välskött ut. Mitt svar brukar vara att de inte ska vara så imponerade eftersom det enbart handlar om rengöring. Och för det krävs ingen ingenjörs-examen! Det här är alltså sådant som alla klarar av. Och varför inte då det bara finns fördelar med det? Mitt tips är alltså att se till att hålla botten helt ren och gärna ta upp båten en gång mitt under säsong och tvätta den lite lätt då också. Om man har möjlighet, intresse och ork. Om man förenar maximal renhet/glättighet på bottenskrovet, ultimat utprovad propeller, ultimat hissning av motorn, ultimat placering av barlast i båten, med ultimat körteknik så får man ett recultat som kan uttryckas så att man även får en ultimat gång för just det ekipage man har. Om en av dessa länkar i kedjan inte uppfylls så blir det inte ultimat längre, även om det gången fortfarande kan duga. Själv är jag perfektionist med min båt, motor och körning och gör vad jag kan för att uppfylla detta. Även om det tar tid (några år) att lyckas helt eftersom man själv är en stor länk i kedjan. Det är en övnings-sak som påverkas starkt av den rutin och kunskap som kommer med den praktiska övningen. Samtidigt så är resan till målet en del i det intressanta. Musiker kan ju få STIM-pengar för sina klåtar och texter....vad författare får vet jag inte, men nu känns det nästan som att jag skulle kunna få en slant för mina romaner till svar :-D :-D :mad: ! Ha en glad och 3-vlig påsk! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn skrev: Om jag har bra svar på det mesta vill jag nog inte uttala mig om, men att jag ofta har svar kanske stämmer.... Ja, det stämmer, men när man inte kan behöver man ju inte alltid svara... eller hur? Man behöver ju inte hugga på allt. Risken finns ju att mindre kunniga än du får råd som inte alltid är de rätta. Se denna tråd tex. Ett bra råd är ju att svara på det man kan o inte spekulera. Jag säger inte därmed att du skall upphöra med dina råd Roddarn, men möjligen selektera Jag vill inte något ont, men jag har sett alldeles för många felaktiga och spekulativa råd här på marinan och jag tillönskar Er alla en Glad Påsk //alsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan alsson! Du säger: Risken finns ju att mindre kunniga än du får råd som inte alltid är de rätta. Ja, det ÄR en risk. Men det får vi ta på ett sådant här forum. Alternativet är ju att stänga detta forum om man inte vill ta risken för felaktigheter. Maringuiden är väl till för alla oavsett kunskapsnivå. Vi får väl hoppas att sådana som vet och kan svarar i en desto större utsträckning i så fall (du själv kanske?) ....så kanske nivån höjs lite? Precis som alla andra selekterar jag (jo, faktiskt) och det dessutom ganska kraftigt. Jag håller med dig om att det finns många felaktiga och spekulativa råd här på marinan, men det är ingenting man ska hänga upp sig för mycket på tycker jag. Inte så länge Maringuiden är avsedd för alla och inte enbart för proffs. De som inte kan allt lär sig förhoppningsvis dessutom under resans gång. Nä, låt folk få vara som de är med alla fel och brister tycker jag. Även om jag som sagt håller med dig om att det finns många felaktigheter och spekulationer här så tänker i alla fall inte jag uppmana till att tysta folk. Då är liksom vitsen borta med Maringuiden. Men det är bara vad jag tycker. Hoppas att du också får en glad och trevlig påsk! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay hönni. Frågan som skulle diskuteras i denna tråden börjar flumma bort till oändligheten... Hur som helst så har jag fått den info/aningar som jag behöver för att prova på min trimm-teknik i sommar samt att jag har kommit till insikt att jag skiter i om folk vet eller gissar så länge det låter vettigt... Tack Mvh Thure

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra Thure! Att prova är det enda rätta, så jag hoppas att det ger önskad effekt även på din båt och att du får en underbar sommar som vi alla båt-freakar längtar efter! Ha det så bra och lycka till! Hälsnngar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop En banal (?) fråga; Finns det någon genrell tumregel för hur stor en båt bör vara för att man ska satsa på trimplan? Jag ska förhoppningsvis bli båtägare för första gången i mitt liv och kommer att tillhöra båtägarkategorin konsultbracka-från-Stockholm-som-inte-kan-ett-skit-om-båtar-och-nu-ska-tjacka-en-daycruiser , ni vet... Hur som helst så tittar jag just nu på diverse Sea Rays Express Cruiser 215. Jag har hittat en utan trimplan och finns fick som svar på frågan Det behövs inte i den här storleksklassen, du klarar dig alledels utmärkt med powertrimmen. Jo visst, hyfsat mycket mos i V8an borde väl få upp båten planing, men handlar det enbart om vinkeln på båten i sidled för att motvera trimplanen? Tacksam för svar. Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är en svår fråga at svara med ett exakt mått. Det finns båtar runt 5 meter som mår bra av trimplan, mendan vissa inte har så stort behov trpts att de ärt.ex. 7 m. Mycket handlar om skrovets utformning och vad båten är optimerad/gjord för. I viss mån kan man hantera trimplan i samma syfte som powertrim även om trimplan har den största påverkan i sidled. Om just din båt mår bra av trimplan eller ej vet jag inte, men det visar sig snart då du har tagit din första tur med den. Trimplan kan ju moteras i efterhand, så det är ju inget måste att du har den från början. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Janne, En x-press 215 är vad då? ca 6.40*240? med djup v-botten och 8:a. Jodå pulvret/moset i den räcker alldeles utmärkt till att hantera och få upp i plan utan trimplan... Men för att stabilisera i sidled, snabbare planing, manöverförmåga i lågfart och ren bekvämlighet, köp en med eller installera trim. Liten kostnad som underlättar mkt när det inte är plattvatten/vindstilla. Som bekant är inte alla svenska sommardagar perfekta ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst h

Hej jag har haft en sådan båt som du har och det mest ekonomiska är att ta ner trimplanen nar du ska upp i plan och sedan ta upp de när du når plantrösken( när den tippar upp i plan) och enbart använda trimplanen vid snebelastning när du är i plan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...