Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025
Miller_time

Yamha F4 Service och kylningsfix?

Rekommendera Poster

Hej

 

Är lite ny på det här med att serva båtmotorer då jag tidigare bara använt urgamla tvåtaktare som har haft
förmågan att bara gå och gå.

 

Har blivit vid en äldre Yamaha 4 hästars fyrtaktare som jag tänkte göra lite vårservice på.

 

Några snabbar frågor om det.

 

Motorolja: Har hittat så pass att jag ska ha 10W-40 men ska jag ta mineral, semi eller helsyntet?

 

Hittar inte någon information om något oljefilter, är det inget sådant? Är det skvalpsmörjning som på en vanlig gräsklippare?

 

Växelhus. SAE90 so far so good. Men fungerar det typ som en vanlig växellåda. Jag släpper ut oljan genom den nedre pluggen, skruvar tillbaka den och fyller på i den övre tills det rinner över?

 

Sen så hittar jag förutom dessa oljepluggar ytterliggare en plugg på växelhuset som är märkt "WASH",
Vad är den till för?

 

Till sist så har jag en fundering angående kylningen då det inte kommer en bra stråle ur det där lilla hålet på undersidan av motorn. Det kommer mer som en "dimma" eller hur sjutton man ska beskriva det på ett bra sätt.

 

Är det allt kylvatten som ska cirkulera ut där eller finns det något mer utsläpp?
Känns väldigt klent tycker jag.

 

Är det impellerbyte som gäller eller kan det vara något enklare som t.ex. lite igentäppt någonstans, dålig  termostat om det nu finns någon sådan eller något annat?

 

Många frågor men jag är oerhört tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör använda en olja avsedd för utombordare, dessa har klasskoden FC-W. 10W-40 är onödigt kladdigt, 10W-30 passar bättre i vårt klimat. Biltema har olja. Finns inget oljefilter.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/4-takts-utombordsolja-10W-30-36882/

 

SAE 90 GL4, även här har Biltema olja. Du fyller genom NEDRE pluggen tills det rinner ut luftfri olja ur den ÖVRE pluggen. Skruva i den övre pluggen innan du tar bort tuben och sen snabbt dit med den undre. Wash-pluggen är för spolning av kylsystemet.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-36318/

 

Det mesta av kylvattnet går ut med avagserna i pipen över propellern. Kolla/byt impellern. Du delar växelstången innanför gummiplutten en bit upp på riggen. Kolla även termostaten, 60-70 grader, och ventilspelen, 0,10mm både in o ut. Fetta in alla bultar och splines ordentligt när du återmonterar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Jag plockade bort impellern och den var hel men kändes rätt så mjuk.

Sen var själva axeln från motorn till växelhuset rätt så sotig och ful  längst upp så jag får
försöka gå på den med autosol eller något för att det ska gå att montera den nya impellern lätt.

 

Dum fråga kanske, men var sitter termostaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga angående kylningen.

 

Det verkar som att termostaten gjort sitt då impellerbytet inte gjorde någon skillnad.

 

Jag plockade bort termostaten och fick genast bättre flöde. Men jag trodde flödet var konstant och vattnet bara gick olika vägar?

 

En sak till jag upptäckte. Det stänker lite vatten i den nedre bussningen på riggen.

Alltså själva riggen sitter som klämd mellan två halvor typ där själva roteringen sker och alltså i den undre bussningen sker detta.

Är det normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...