Gå till innehåll
torsdag 26 februari 2026
seglarfreaken

Fukt i plasten ovanför S30:ans järnköl

Rekommendera Poster

Hej !

Sent omsider så har jag nu upptäckt fuktskador lite ovanför framkanten på järnkölens styrbordsida.

Jag har lagat där tidigare med gelcoatspackel för x antal år sedan, men nu hade det spuckit upp ca en kvadratcenitmeters flisa som jag kunde pilla bort. o under den var det givetvis fuktigt! Vad göra?

Jag vet att om jag vore riktigt noggrann, händig eller rik så borde jag antingen själv lossa på kölbultarna "lyfta båten" låta den den torka ut och lagat plast/fuktskadan eller så skulle jag låta ett proffs göra jobbet.

Men är det  värt det?

Jag är rätt säker på att jag skulle få riktigt svårt att få det lika tätt runt kölbultarna och mellan köl och skrov som det är nu. Kölen och infästningen höll till och med för en rejäl grundstötning, som vi råkade ut för 1999. Påpekas bör nog att vi har den klassiska S30-modellen där man inte har försänkta bottenstockar, så vår modell är riktigt tålig.

Är det lika svårlagat som när man får fuktskador i ett roder av plast och skum vilket jag även har?

Där har jag slipat ned ordentlig vid fukt/vattenskadan. Låtit skadan vara öppen hela vintern, även borrat dräneringshål i botten och långt ned på sidorna. Men inget vatten har trängt ut  förutom ur skadan precis som vanligt. Jag brukar spackla igen skadan varje vår. I år använde jag International Watertight. Det såg riktigt lovande och tätt ut först. men nu sipprar det ut lite, lite vatten. Möjligtvis är det lite mindre än vanligt.

Skadan finns mitt på rodret och påverkar varken hjärtstockens infästning eller rodrets form o fasthet.

Man brukar säga att många plastbåtar blir xxx antal kilo tyngre på grund av vatteninträngning efter en säsong, så det här kanske bara är något som man får  leva med när man har en gammal S30:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser kölinfästningen ut? Är det inte en Fisksätra-konstruktion med invändig, inplastad barlast i kölfickan? I så fall är det risk att det är en massa vatten, tror Toaen hade liknande problem på en Fidra..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...