Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jensjakob

Solpanel laddar inte?

Rekommendera Poster

Min solpanel gör att det blir 12,87 volt över batteriet, räcker detta för att ladda batteriet från 12,6 V. eller krävs det att man kommer upp i högre volt? Kanske räcker det att volt är högre än vad det är i batteriet vid vila för att det ska bli laddat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volten över batteriet säger inte hela sanningen.

Har du tex en sk MPPT-regulator kopplad till solpanelen så ser den till att spänningen över batteriet bara blir lite högre än batteriets egenspänning. Detta för att maximera strömmen som är det viktiga för laddningen. Koppla en multimeter mellan panelen och batteriet och sätt den på A-mätning så ska du se att det flyter ström till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhöjningen av spänningen över batteripolerna säger att batteriet laddas. Batteriet tar tid på sig så några timmar tar det innan spänningen går upp. När batteriet är fullt ökar det uppåt 14-15 V. Då ska laddningen brytas. Har du regultor ligger spänningen kvar på drygt 14 V några timmar och går sedan ned till underhållsladdning runt 13,5V.

 

Hur snabbt batteriet fylls beror på laddströmmen i förhållande till batteristorlek i Ah. Har du ett 80Ah batteri på 12,6V i vila och en 50W panel riktad mot solen tar det en dag ungefär att ladda fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ingen multimeter så är en sådan i form av en tångamperneter som kan mäta likström inte dumt att ha.

 

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=tångamperemeter

 

Man behöver inte koppla om ledningarna och man glömmer inte att ställa instrumentet på strömmätning.  :(

Har en av de två modellerna och den jag har får jag alltid sätta i ett nytt batteri. Kan vara fel på mitt ex men kan gälla generellt?

 

Har du samma erfarenhet Toaen?

 

Det är ju inte ofta jag behöver en tångampermeter så det blir väl bara en par ggr per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man ingen multimeter så är en sådan i form av en tångamperneter som kan mäta likström inte dumt att ha.

 

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=tångamperemeter

 

Man behöver inte koppla om ledningarna och man glömmer inte att ställa instrumentet på strömmätning.  :(

Har en av de två modellerna och den jag har får jag alltid sätta i ett nytt batteri. Kan vara fel på mitt ex men kan gälla generellt?

 

Har du samma erfarenhet Toaen?

 

Det är ju inte ofta jag behöver en tångampermeter så det blir väl bara en par ggr per säsong.

 

Köpte en tångampere-mätare på BT för några år sedan. Det var då den billigaste som fanns och den har funkat bra under de år jag använt den. Och jag har aldrig bytt batteri!

Min har automatisk avstängning så den borde inte dra ström så länge om jag glömmer stänga av den.

Måste vara något fel på din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man ingen multimeter så är en sådan i form av en tångamperneter som kan mäta likström inte dumt att ha.

 

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=tångamperemeter

 

Man behöver inte koppla om ledningarna och man glömmer inte att ställa instrumentet på strömmätning.  :(

Har en av de två modellerna och den jag har får jag alltid sätta i ett nytt batteri. Kan vara fel på mitt ex men kan gälla generellt?

 

Har du samma erfarenhet Toaen?

 

Det är ju inte ofta jag behöver en tångampermeter så det blir väl bara en par ggr per säsong.

 

 

Nej - fast det är tyvärr värre än så. Jag har två tångampermetrar som jag kan mäta likström med- En Fluke och en från Biltema. När jag blev ombedd att mäta strömmen till glödstiftet på museibåten Asta här om dan, hittade jag inte någon av dem. Jag fick låna en av en kompis.  :wacko:

 

Fast visst är det ganska sällan man mäter ström - nu för tiden.  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag gissar det. Får sätta en strömbrytare på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha där kom Toaen emellan. Det blir så rörigt på textsidan när jag ska citera. Det är svårt att få plats med nån egen text bland citatet. Jag har multimetrar i varje vrå men många utan testpinnar men det får ofta duga. På torpet finns en pytteliten analog med batteri som suttit i tjugo år och funkar än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha där kom Toaen emellan. Det blir så rörigt på textsidan när jag ska citera. Det är svårt att få plats med nån egen text bland citatet. Jag har multimetrar i varje vrå men många utan testpinnar men det får ofta duga. På torpet finns en pytteliten analog med batteri som suttit i tjugo år och funkar än.

 

Det där med instrument är väl ungefär som med skruvdragare.Har man flera så är alltid batteriet slut när man ehöver dem.

 

Behövde ett instrument som skulle mäta ohm härom dan. Det instrument jag använde mest låg nere i båten. Däremot hade jag sett den första multimetern jag köpte för egen del nere i källaren. Så jag tog det. Det fungerade inte när jag kollade, men tänkte att batteriet är nog slut.

 

Stack in till Nordens skeppshandel när jag ändå var på väg ut till Smögen och köpte ett batteri. När jag kom ut till missionskyrkan där jag skulle kolla på en hörslinga, satte jag i batteriet. Multimetern fortfarande "död". Tillbaka till Kungshamn och båten och hämtade Multimetern. 

 

Vi är ju ett gäng pensionärer från ett antal ideella föreningar på Smögen - som har fastigheter - som jobbar med fastighetsunderhåll på föreningslokalerna varje onsdags förmiddag. Precis när jag lyft av en av dörrarna på den möbel där ljudanläggningen står kom min "Chef" och talade om att några av kompisarna, som höll på att byta ut lite rutten panel på en bod, hade problem med en kabel som var i vägen. 

 

Ut till Hasselösund och kolla på kabeln. Koppla loss den och dra ur den ur hålet. Tillbaka till båten i Kungshamn och hämta borr och andra verktyg, sen gick resten av förmiddagen till att dra kabel en mycket bättre väg än den gick tidigare.

 

Gott att ha ett fast pris på alla jobb - 0 kronor inkl moms.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pensionären har en avgjord fördel framför vanliga hantverkare helt klart.

 

Inte konstigt att man har digert program. Synd att inte jobbskattevdraget gäller alla jobb. När man inte kan debitera borde man åtminstone få skatteavdrag. Nu blir det varken det ena eller det andra. Smil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...