Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
Faderullan

Projekt Pendelbåten

Rekommendera Poster

Jag tycker det finns för få projekttrådar att följa här på maringuiden. För att bättra på detta så startar jag en tråd om ett av mina projekt. Den här båten kan vara intressant eftersom projektet börjar med ett tomt skal.

Tanken är att det hela skall resultera i en båt som främst skall pendla mellan hamnen och ön där vår sommarstuga finns. Min förhoppning är att båten skall vara mer praktisk för ändamålet än vår nuvarande Glastron som har ett fördäck som skall klivas över flera gånger för att få med vattenkaggar, matväskor, kylväskor, hundar, minderåriga och överåriga. Det här projektet beskrivs paralellt på min blogg men jag kopierar in det hela här, mest för att på min blogg skrivs om en hel del annat o-båtrelaterat och då drunknar båtprojektet i mängden. Börjar med att kopiera in de första avsnitten för att sedan fylla på allteftersom.

post-91666-0-97031300-1395580770_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag släpat in råmaterialet i garaget och börjat föreställa mig i vilken ordning saker och ting skall utföras. Det finns en hel del att ta sig för innan den här hamnar i det blöta. Båten har varit vandringspokal bland en massa hoppfulla projektstartare som sedermera har tappat sugen. Vågar inte lova att inte jag sällar mig till raden, men jag tänker göra ett försök. Båten ser ut att ha en hyggligt vass botten med steglister vilket borde ge goda egenskaper i sjön och skapliga fartegenskaper. Längd och bredd är precis lagom för våra behov. Och något större projekt hade ändå inte rymts in i garaget. Perfekt alltså.

Tanken är att få till en mittkonsol med rejäl förvaring framför. Bredden skall räcka till för två personer bakom en skyddande vindruta. Jag gillar inte att käka blött bröd, något man får stå ut med när man har en öppen båt där inte allt ryms att förvaras skyddat. Därför skall förvaringsboxen framför mittkonsolen skall vara en aning större och högre än brukligt. Tanken är att den skall rymma det mesta av de mat- och klädkassar man alltid släpar med sig till stugan. Att kunna lasta ner sakerna i boxen ståendes i fören och bara plocka från bryggan känns rationellt. På vår nuvarande båt, en Glastron med fördäck och vindruta blir det väldigt mycket spring upp och ned i båten, i synnerhet om man är ensam. Längst bak en traditionell soffa som skall ha utrymme för bensintankar och batteri.

Mina föregångare har börjat med att förnya akterspegeln och bottenbalkarna. Allt som hittills gjorts i den vägen får göras om. Alla nybörjarmisstag som kan göras har gjorts. Man har börjat vid akterspegeln och laminerat glasfiber på målad yta, lossnar garanterat vid minsta belastning. I akterspegeln har man använt formfanerskiva (plywood) vars främsta egenskap är att inget, inklusive polyester inte fastnar om man inte slipar bort den glatta ytan. Vilket man naturligtvis inte gjort. I bottenbalkarna har man börjat med att passa in tryckimpregnerat virke som inte passar något vidare och dessutom är de lite för korta.
Lyckligtvis är allt så slarvigt gjort att rivningen torde gå tämligen smärtfritt.
Steg ett är att få ut alla höstlöv och skräp som ligger i båten…post-91666-0-16618600-1395580921_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mörkt och blött ute, som gjort för lite pyssel och ljusterapi i garaget.
De senaste dagarna har jag sågat bort rester av inredning och säten i skrovet. Jag tog också bort virket som lagts in i bottenbalkarna. Där fick man några löpmeter terrassvirke på köpet. I teorin skulle ju tryckimpregnerat virke vara idealiskt i båtar. Men när man bröt loss de impregnerade tvåtumfyrorna inser man varför det är så olämpligt, tryckimpregnerat virke är nämligen väldigt tungt. Samtidigt som bottenbalkarna bröts loss så följde glasfibern som var lagd på insidan av akterspegeln med. Formplywood är inte heller lämpligt att bygga med om man skall plasta fast något i den. Man får ju glädja sig åt att de halvhjärtade renoveringsförsöken är gjorda med så olämpliga material, det underlättar rivningsarbetet. Efter lite städning och en omgång med dammsugaren ser det nästan ut som att man kunde börja konstruera lite. Men först skall skivorna i akterspegeln bort.

post-91666-0-88766300-1395581005_thumb.jpg

Jag har också sågat ned resterna av den gamla överbyggnaden. Planen är att klä in kanten som står upp med någon form av dekorativt virke. Då blir det skönare att hålla i kanten samtidigt som den blir en aning högre. Tror också att jag har bestämt mig för färgkombinationen mörkgrönt skrov med gräddfärgat däck med mörka träaccenter. Precis som gammelbåten Faderullan. Har också inlett en preliminär jakt på en lämplig motor, 70 – 80 hästkrafter borde vara lämpligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag har jag reparerat några sprickor i akterspegelns laminat och täckt igen icke färre än nitton olika stora hål som under båtens tidigare liv har borrats av olika anledningar. Jag har även fyllt några ojämnheter med glasfiberspackel för att få en så jämn yta som möjligt att limma fanerskivor (plywood för mina rikssvenska läsare) mot. Vill inte ha några luftfickor mellan skivorna och akterspegeln. Några lager glasfibermatta skall lamineras på akterspegeln innan det är dags för skivorna.

post-91666-0-90650900-1395581122_thumb.jpg

Tillverkade också en prototyp till en skruvtving med större gripdjup än de vanliga tvingar jag har. Den kommer att behövas när jag skall limma skivorna mot akterspegeln. Akterspegeln är en aning välvd så jag behöver kunna klämma åt med ett gripdjup på uppemot en halv meter. Skruvtvingen på bilden är totalt 75 cm lång, maximalt gripdjup är ungefär 55 cm.   Den är gjord av U-profil som brukar användas vid olika montagen.  Hålen i profilen sitter med 22 mm avstånd och gör att man kan flytta omkring stagen och spännbulten lite efter behov. Tre till bör jag nog tillverka för att få tillräckligt många tryckpunkter. Tryckplattorna är avsedda att användas som justerbara fötter för olika maskiner och kan flexa några grader vilket kan behövas om ytorna är en aning vinklade.

post-91666-0-07849600-1395581183_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akterspegelns insida har fått några lager glasfiber. Detta för att täppa till de nitton hål som av olika anledningar fanns i akterspegeln och för att stabilisera det tunna glasfiberlagret. Det yttre glasfiberskalet var inte speciellt tjockt så de två lagren 450 g/m2-matta som lades behövdes verkligen.

post-91666-0-72163800-1395581292_thumb.jpg

Därefter har jag måttat in nya plywoodskivor som skall lamineras in i aktern. Eftersom akterspegeln inte är plan gick det inte att bara såga till ett par stadiga skivbitar och laminera in. Efter lite utprovande har jag kommit till att jag får bygga upp det hela genom att limma flera lager av 6,5 mm skiva. Stadigare skiva än så verkar inte att gå att böja på plats utan att deformera aktern. Det blev mycket mätande innan man får till en skiva som passar mot akterspegeln som är böjd och har vinklar och vrår i alla riktningar. Nu har jag i alla fall fått till en mall som jag kan såga ut skivorna från. Den första skivan ligger klar och väntar på att limmas på plats. Jag har tillverkat fler av mina specialskruvtvingar med stort gripdjup för att kunna klämma skivan mot aktern även längre in. Jag måttade också in monteringshålen för motorn för att kunna dra samman skivorna med bultar. På den första skivan som limmas mot akterns glasfiber tänkte jag använda epoxy med glasballonger för att få ett lim som verkligen både fäster och fyller ut en aning. De övriga skivorna limmas mot varandra med vattenfast bygglim.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som dagens grande finale fick jag allt klart för den första skivan som limmas mot akterns glasfiber. Jag blandade lim av epoxi och microglaskulor. Konsistensen blev precis som jag ville ha den, det vill säga mer som ett tjockt lim än tunt spackel. Man kunde smeta ut limmet med tandad spackelspade och det hölls på plats utan att rinna men kammarna slätades sakta ut. Snabbt dit med skivan! Sedan skruvade jag fast två stödskivor i motorns fästhål och skruvtvingarna spändes till. Till min glädje pressades lim ut runt hela skivan vilket tyder på att trycket är någorlunda jämnt.

post-91666-0-83567800-1395595525_thumb.jpg

Efter att bilden tagits lade jag till ett par stöttor i yttre hörnen för att vara riktigt säker. Nu får det härda några dagar. Under tiden sågar jag till resten av skivorna. För att få tillräcklig tjocklek skall det läggas fem eller sex skivor till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet avbrott i båtbyggandet blev det eftersom garaget än en gång var i akut behov av en storstädning. Nu sitter alla sex lagren björkplywood på plats. Har precis spacklat upp hörnen så att det blir lite rundare svängar när glasfibern skall på plats. Risken med skarpa veck är att man i sin iver att få bort alla luftbubblor duttar allt för mycket i vecken varvid glasfibern kryper undan och man får en svag punkt precis där man vill ha mycket fiber och styrka. På bilden syns hur pass svängd akterspegeln är, 6,5 mm skivor var riktigt lagom att böja på plats, 9 mm hade blivit verkligt bökigt.

skivlaminat.jpg?w=593&h=444

skivorspacklat.jpg?w=593&h=444

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser trevligt ut =) Har precis själv i stort sett renoverat upp ett lik till en mycket trevligare syn =) Lär titta in och ta en koll då och då, keep up the good work!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart går vinterprojektet i sommaride, men påsklördagskvällen ägnades åt att plasta in skivorna i aktern. Bökigt var det. Att ligga inne i båten var alltför obekvämt, så jag stod framåtlutad på utsidan och jobbade i stället. Lite yoga behövdes i morse för att ryggen skulle bli sig själv igen. Framåt kvällen skall båten ut ur garaget och sättas under presenning tills det är dags att fortsätta i höst. Då är det dags för bottenbalkarna och durken.

plastat-v01.jpg?w=593

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...