Gå till innehåll
fredag 24 maj 2024
ciaraud

Köpa sjökort under vägen

Rekommendera Poster

Vi vet ju inte riktigt vart vi hamnar i sommar så vi hade tänkt köpa de kort vi behöver under vägen. Har kort till Brunbuttel vid Kielkanalens utfart i Elbe. Nog sjuttom måste det finnas sjökort att köpa där eller i Cuxhaven (har pilots dit)? Har någon varit däe och hittat någon bra båtshop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerna sträcker sig väl i alla fall till Holland, så köp kort dit redan nu. Det är ju en stor del av vinternöjet att titta på korten över kommande färdvägar och drömma sig bort......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju inte riktigt vart vi hamnar i sommar så vi hade tänkt köpa de kort vi behöver under vägen. Har kort till Brunbuttel vid Kielkanalens utfart i Elbe. Nog sjuttom måste det finnas sjökort att köpa där eller i Cuxhaven (har pilots dit)? Har någon varit däe och hittat någon bra båtshop?

Jo det kan vara svårt att hitta sjökort efter vägen. Ni har kanske köpt årets upplaga av Reeds Nautical Almanac annars är det en publikation man klarar sig in och ut ur hamnarna med. Sen engelska kanalen på ett översiktskort så man kan korsa trafiksepareringarna vinkelrätt. Håller man sig utanför dessa är det inte ofta man träffar på fartyg undantaget fiskebåtar som försvarar sina redskap till varje pris. Istället för att använda VHF:en kan man på natten lysa på en och styra rakt på för att mota bort "inkräktaren". Känns väldigt otrevligt i mörka natten.

Vi jagade sjökort i Amsterdam. Först andra dagen hittade vi en liten affär med ganska dåligt sortiment. De kunde beställa hem men det hade vi inte tid med men fick tag i kort för att snedda över till Ramsgate från Scheweningen om jag minns rätt. 

Det är ju inte samma behov av kort som hemma där vi ska ha koll på varje liten sten. Slätkuster är ett annat sätt att segla efter och här gäller att ha nya kort eller skisser för hamnarna. Resten passerar man bara förbi och sanden flyttar sig så utprickningen kan flyttas. Har man bara koll på angöringsbojen och en skiss på farleden om den kröker sig och korsar andra kör man efter bojar mellan gröna och röda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Furgus31. Det blir nog så att vi köper Waateralmanac 1 och 2 nu och kollar om det ser ut om om man trots dom behöver sjökort över de inre vatttenvägarna i Holland. Det kanske räcker med dessa och piloten vi har över Holland.

Förutom det köper vi översiktskort över kuster från Själlands västkust och nedåt. Funderar på att köpa Reeds Crusiers almanac som täcker området vi tänker segla + lite till. Vi behöver ju inte veta hur det är på Madeira tex ännu. Har ett par pilots: 1. Danmark och Tyskland, 2. Nedeländerna, 3. Shell Channel Pilot, 4. North Brittany and Shell Channel Islands 5. Dansk havnelods med 1000 hamnar i Danmark, svenska västkusten, Tyskland och Polen.

Tar gärna emot fler tips från ers om har erfarenhet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra publikation är "Staande Mastroute guide". Den kan ni köpa på plats. Finns i alla marina affärer i Nederländerna. Den är allt man behöver för att ta sig genom Holländska kanaler. Finns allt om broöppningar, telefonnummer att ringa och kanalkartor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Forgus31. Har laddat ner Wateralmanac till datorn då de från i år inte kräver att man har den på papper ombord. Köp av Guiden verkar vara bra. Sedan har jag skickat efter Reeds + Practical Boat owners almanaca för fritidsbåtar med tidvattentabeller mm. Den passar nog våra behov. Det är himla kul att planera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Forgus31. Har laddat ner Wateralmanac till datorn då de från i år inte kräver att man har den på papper ombord. Köp av Guiden verkar vara bra. Sedan har jag skickat efter Reeds + Practical Boat owners almanaca för fritidsbåtar med tidvattentabeller mm. Den passar nog våra behov. Det är himla kul att planera!

När det gäller tidvatten tycker jag inte att det finns någon anledning att ha något annat än t ex Navionics app i telefonen. Då ser man även strömriktingar vid olika tidpunkter väldigt enkelt. 

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Forgus31. Har laddat ner Wateralmanac till datorn då de från i år inte kräver att man har den på papper ombord. Köp av Guiden verkar vara bra. Sedan har jag skickat efter Reeds + Practical Boat owners almanaca för fritidsbåtar med tidvattentabeller mm. Den passar nog våra behov. Det är himla kul att planera!

När det gäller tidvatten tycker jag inte att det finns någon anledning att ha något annat än t ex Navionics app i telefonen. Då ser man även strömriktingar vid olika tidpunkter väldigt enkelt. 

// Ulf

 

Intressant särskilt om man ligger i en marina med wifi. För man måste väl ha uppkoppling till nätet för att använda appen, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack Forgus31. Har laddat ner Wateralmanac till datorn då de från i år inte kräver att man har den på papper ombord. Köp av Guiden verkar vara bra. Sedan har jag skickat efter Reeds + Practical Boat owners almanaca för fritidsbåtar med tidvattentabeller mm. Den passar nog våra behov. Det är himla kul att planera!

När det gäller tidvatten tycker jag inte att det finns någon anledning att ha något annat än t ex Navionics app i telefonen. Då ser man även strömriktingar vid olika tidpunkter väldigt enkelt. 

// Ulf

 

Intressant särskilt om man ligger i en marina med wifi. För man måste väl ha uppkoppling till nätet för att använda appen, eller?

 

Nä, jag laddade ned de områden jag behövde innan jag lämnade Sverige, sen navigerade jag i princip på telefon och en gammal plotter till Holland. Även bronamn i kanalerna visas i appen. I övrigt bara översiktskort för att få lite översikt och beräkna avstånd. Det finns ju liksom inga detaljer att leta efter när man är ute på öppet vatten. 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...