Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Steffe105

kamremsbyte på aq145?

Rekommendera Poster

Hej har lämnat in min topp för renovering och när jag ändå håller på så tänkte jag byta kamremen. Vad jag förstår så måste man lossa på svänghjulsbulten och ta bort svänghul mm. Men hur låser men motorn på bästa sätt?

Tack på förhand för svaren. :) mvh stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet kan du låta vara,dock ta bort remskivan för att få bort plastkåpan som täcker remmen.

Lättast är mutterpicka,annars försöka hålla emot med ngt,och på med fast nyckel och ge på den med släggan,de brukar funka.

 

googla kamremsbyte B230,så hittar du hur mycket info som helst..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet kan du låta vara,dock ta bort remskivan för att få bort plastkåpan som täcker remmen.

Lättast är mutterpicka,annars försöka hålla emot med ngt,och på med fast nyckel och ge på den med släggan,de brukar funka.

 

googla kamremsbyte B230,så hittar du hur mycket info som helst..

Jag menade remskivan hehe.Funderade på mutterpickan men när man ska dra åt igen så moste man väll låsa motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har lämnat in min topp för renovering och när jag ändå håller på så tänkte jag byta kamremen. Vad jag förstår så måste man lossa på svänghjulsbulten och ta bort svänghul mm. Men hur låser men motorn på bästa sätt?

Tack på förhand för svaren. :) mvh stefan

När jag i min ungdom jobbade på en Volvoverkstad, och man inte fick plats med muttermaskinen, brukade vi lossa bulten genom att sätta på en hylsa med dragskaft på bulten, och lägga skaftet mot något oömt. Sen körde man på starten någon tiondels sekund, så var bulten lös. När man ska dra fast den, räcker det att slå på skaftet med till exempel en kopparhammare. Är du säker på att remskivan måste bort? Går det inte att lirka ut remmen ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remhjulet på veven sitter med 6 st M6 bultar.

Tas med 10 mm ringnyckel, lednyckel eller litet spärrnyckel.

Glöm ej att efter spänna kamremmen varje år....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...