Wergis 162 Postad 19 Mars , 2014 Mors medmänniskor, vi har i dag 2 x 75 ah i förbrukning i vår Flipper 850. (Vi har ny generator på 65 (?) Ah och solceller på 64 W).Detta är i underkant och jag tänkte därför montera in ett till batteri.Nu är det två frågor:Först det här med att komplettera befintliga (ca 5 år/ välskötta) batterier..Hur ser ni på det? Får man problem p.g.a ålder? Måste alla sladda vara lika långa eller går det med olika längder? Har läst/ hört många "sanningar" om detta men det är nog som med allt annat? Sanningen ligger mitt i mellan någonstans?? För det andra..Var skall det sitta?Det finns egentligen gott om utrymme men vi har ju frågan med knallgas. Det känns inte optimalt var jag än funderar på att placera dem. Hur sitter era batterier? Har ni ventilation eller andra lösningar? Hur skulle ni göra? // Villrådig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 848 Postad 19 Mars , 2014 Inte bara två frågor... 5 år är i längsta laget för att duga så mycket längre om dina batterier har fått slita vilket jag misstänker att de har fått göra då du tycker det har varit för lite. Bäst att byta alla för att de nya inte ska förlora kapacitet. Helt OK att ha olika långa sladdar bara de har tillräcklig dimension och att kontakterna är bra gjorda. Iom att man kan ha olika långa kablar så spelar inte placeringen så stor roll. Men ju kortare avstånd desto kortare och klenare kablar måste man ha. Hitta en lämplig placering och dra kablar dit. Tänk även på viktfördelningen vid placeringen. Krav på ventilation av batteribanken kommer, har jag för mig, vid ca 400 Ah total kapacitet. Om du har bensinmotor skulle jag vara noggrannare och om du har diesel skulle jag vara mindre noggrann om jag var du. Risken för farlig knallgas är, vad jag förstår, ganska liten. Har du AGM-batterier är den i stort sett obefintlig. Bra är att placera batterierna i batteri-lådor så du minskar risken för spill av saltsyran. Jag har lådor till mina extra-monterade batterier även fast jag har AGM. Better safe than sorry. Men jag har ingen ventilation trots att jag har 450 Ah i min förbrukarbank och totalt 540 Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Mars , 2014 (redigerade) Goda råd av Amiralen ovan här… Håller med om att du kan ha nytta av helt nya batterier. väljer du AGM så är de inte lika känsliga för de gånger du drar ur för mycket (vilket dina vanliga som du har idag är… vilket nog är huvudskälet att pensionera dem?) Du kan väl använda ett av förbrukarbatterierna för att parallellkoppla med nuvarande motorbatteri. Det som blir över blir reserv och används nästa år. På det viset behöver du inte köpa nytt motorbatteri de närmaste 10 åren! Kan du sedan ladda med lite fler solceller så ligger du bra till i fortsättningen. Redigerad 20 Mars , 2014 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser