Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
OckelboT17DL

plasta hytt från en form

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om det finns någon med erfarenhet av att plasta ur from, jag har en form som är delbar så jag undrar lite hur man gör med skarvarna för att få de snyggt mot gelgoaten,

finns det några andra bra tips som kan vara av nytta för mig när jag ska plasta hytten?

hytten är ca 2,20 bred och 3 m lång.

all tips tas gärna emot. jaghar lite erfarenhet av plastning tidigare med lagning av hål och byggt för toft mm. men ett sånt här stort projekt har jag inte riktigt gett min in på tidigare.

post-10002857-1394237810,82_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att vaxa formen noga och använd släppvätska. Var också noggrann med att få tillräckligt med gelcoat vid formens skarvar, du blir antagligen tvungen slipa spåren av dem jämna med fin slipduk eller/och rubbing. Då är det bra att ha lite material så du inte nöter fram mattan.

Mät och skär till matta i rätt form färdigt innan du börjar och ställ till allting så att du når mattbitarna lätt när du laminerar. Man vill inte lyfta undan och trixa så mycket när handskarna är kletiga av polyester och matta... Samma gäller alla penslar och glasfiberrollers man behöver under arbetet.

Polyester blandar du eller en assistent till allteftersom. Som nybörjare är det svårt att hinna med en större sats, retsamt när polyestern börjar härda i hinken.

Det finns ett rätt ögonblick att skära rent kanterna runt formen när polyestern nästan härdat. Precis i ögonblicket när det övergår från geleartat till hårt så kan man skära runt med en vass mattkniv utan att mattan rivs. Då slipper man en massa sågande.

Overall, gummihandskar, gasmask, rejält med aceton för rengöring och ett lugnt sinnelag är allt man behöver i övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för utförlig info, jag tar till mig alla dina tips, ang skarvarna och rätt tjocklek på gelcoaten så tänkte jag hyra en färgspruta och lägga två lager gelcoat som ytskikt, men en fråga till dig är då: Hur gör jag med skarvarna där formen delas? ska jag täppa igen de hålen med exemeplvis brun packtejp? så inte plast och gelcoat kryper ner i springorna?

jag tror som du säger förberedelser är A och O och ett lugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken med packtejp är att den kan bli rynkig under härdningen och då är det ännu mer jobb att piffa till. Dessutom syns kanterna från tejpen i ytan på hytten och det skall ju i så fall fyllas ut .Om skarvarna är någorlunda snygga utan allt för stora ojämnheter skulle jag bara vaxa extra noga och slipa snyggt när hytten kommit ur formen.

En metod är att ha formen delad och plasta delarna skillt för sig för att sedan skruva samman formen och plasta samman delarna i skarvarna. Lite fixande med ytan i skarvarna kommer man inte undan hur man än gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...