Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Antu

Bella 490R och motorval

Rekommendera Poster

Hej! Har beställt en Bella 490 R med 50 hk fyrtakt Suzuki. Nu börjar jag fundera på om det är tillräckligt med hästkrafter. Talade med åf:en och han sa att en 60 hk var mycket tyngre och det spelade inte så stor roll. Men sedan kom jag på att en Mariner 60 fyrtakt väger som en suzuki 50 F. Är det läge att gradera upp för 10.000 kr? Vilka toppfarter kan jag värvänta mig med olika motoralternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Antu! Bella 490 R är godkänd för 75 hk. 50 hk är utan tvekan allt för lite! Personligen tycker jag att 75 hk är att föredra och att 60 hk är ett minimum även om det funkar. Med 50 hk får du absolut ingen ork. Så fort du får en person till i båten kommer den att gå tungt. Och segt upp till planing. Med 60 hk får du mer styrka, snabbare planing men endast en aning högre toppfart. Gissningsvis kanske 2-4 knop snabbare. Den största vinsten gör du på styrkan. Med 75 hk uppnår du både styrka och snabbhet. Du slipper oroa dig för om båten klarar 5 personers belastning eller ej. Den klarar av båten även om det blåser upp till storm. Motorns vikt ÄR av betydelse.....så sant. Titta därför även åpå andra alternativ än 4-taktare. Idag finns 2-taktaren kvar som väger mycket mindre och är rappare. Med titta också på bränsleinsprutade 2-taktare. De är ett slags mellanting mellan vanlig 2-takt och 4-takt, men väger mindre än 4-takt. Jag har själv en sådan 90 hk, och dem rekomenderar jag varmt!! 4-taktaren är för seg och tung tycker jag och alldeles för dyr och krånglg att serva. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara slutrapportera. Läste ditt svar innan jag slutförde mitt köp. Pengarna styrde tyvärr och jag köpte en 50 hk suzuki. Mitt omdömme om 4-takt är: seg och slö. Därför graderade jag upp båten till en Mariner optomax 75. En direktinsprutad 2-takt. Den motorn har jag bara positivt saker att säga. Den är allt som 4-takt inte är men har alla positva fördelar som en fyrtakt. Rapp och alert som en två-takt. Tyst och besninsnål som en 4-takt. Och den luktar inte oljerök!!! Har svårt att se varför någon skulle välja en gammaldags 2-takt eller en 4-takt när detta utsökta alternativ finns. Mercury/Mariner, Evinrude och Tautatshu har direktinsprutade 2-takt. Kanske någon mer som jag inte känner till. En Bella 490R med 75 hk Mariner Optimax är en suverän kompination. Båten är sjösäker och stabil och motorn är perfekt till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik gbg/orust

Hej Grattis till båten. Har själv 490r med 60 yamaha som jag precis fått ordning på efter ett bad. En suverän och lagom stor styrpulpet för 3-4 personer. Vi är 3 i familjen och det är perfekt. Har varit ute i sjö som skulle skrämma de flesta och inga problem. Så länge du har en pålitlig motor så är det lugnt. 60hk gav mig toppfart på ca 35 knop för 5år sedan. nu ca 30 knop. motorn 89a. skulle inte valt mindre än 60 om jag valt nu. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kalle

Håller inte med. Har en Bella 490R med 2takt 50 hk Mercury och det är aldrig problem att plana - även med många ombord. Toppar på 28 knop men oftast bekvämast köra i 18-20 till havs i vågorna... /Kalle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur många är många Kalle? Vad blir totalvikten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...