Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
RikardE

Funderingar kring ny större kärra

Rekommendera Poster

Har funderat på att köpa en större båt, då vi behöver mer utrymme.

Funderingarna:

Köpa en nyare större båt = lån, räntor och amorteringar. Då kostar den att ha liggandes och man kanske känner sig tvungen att använda. Dock diesel och relativt ekonomisk (2,5-3L/ dist). Dieselmotorer lite dyrare att serva. När jag hade min förra båt, en Delta 32 med lån på hade jag en liten känsla av att behöva använda och att det kändes sådär att ha 1,2 milj liggande vid en brygga utan att använda.. Det kan ju göra att man känner sig tvingad att använda båten..  

Köpa en större beg DC, 30-35 fot med dubbla V8:or, Inga ökade kapitalkostnader. Dessa båtar dra ju någonstans 4-5L/ distans. Mysigt med V8.. Bränslekostnaderna blir ju stoora, dock blir det mindre dyrt totalt sett än ovan.

Köpa en ännu större DC, ca 40 fot med cat dieslar, drar väl ca 4-5 L/ distans. Enorma utrymmen, drar likväridgt som en mindre med V8or. Dock blir ju övriga kostnader troligtvis betydligt högre än en 30-35 fotare. Vi kikade på en 40 fots Sea ray i somras, det var ju en härlig känsla att stå på en stor och stabil båt och en ganska manlig känsla när stora cat dieslar startade..

Dagens båt är ju en sparbössa med fart, 1,1-1,2L/ distans i 30 knop. Dock för liten. En bra båt, men det är dags att byta till större.

Efter 10 år med olika båtar så är jag medveten om att bränslet inte är den stora kostnaden, har ju gjort kalkyler på detta, dock så är det ofta det man kanske märker av eller ser. Den senaste sommaren har jag tankat fullt och betalat utan att titta på vad det faktiskt kostar.

Risken med en större båt är att man kanske tycker att det blir för dyrt att köra och därför inte kör så mycket..

Hur resonerar ni andra som ska byta, bytt eller har större kärror med V8or eller än större äldre med dieslar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen åsikt, jag är seglar....

Men jag har en god vän som bytte upp sig från 32 fot till en 40 fotare. Princess, kan de heta så? I varje fall har jag inte hört honom säga ett ord om ekonomin... så jag antar att han är ok med det. Men... han har faktiskt flera gånger klagat på att det blev krångligare att förtöja både vid bryggan och ute i skärgården. Han kör ofta ensam så jag antar han är duktigt på att köra?

Han är konsult och kör ut, ankrar i en vik, jobbar hela dagen och åker hem, eller stannar.

Så det var det jag ville förmedla, om du inte är van vid storleken? Själv har jag gått från en lite större segelbåt till något mindre, lite mindrevindfång och lite lägre till vattenytan, väldigt mycket lättare båt, därmed lättare att hantera? Det var bara 8 fot ungefär men stor skillnad. Ekonomiskt däremot dyrare men vad tusan, ska jag räkna pengar så är det turbåt och hotell som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tankar för cirka 12 000 kronor per år och visst är det en hög kostnad, men jag har båten och kan använda den när jag vill, samt så mycket jag vill.

Tittade igår på en veckas resa tillsammans med 2 barnbarn till Rhodos och den kostade runt 18 000 kr för 1 vecka.

Hade tidigare motorcykel och körde mycket samt låg på hotell. En resa 16 dagar genom Tyskland kostade 26 000 kr.

Allt kostar och om intresse finns så låter man det kosta, men vad som är tråkigt att se är alla dessa båtar som bara ligger vid bryggan. Det måste vara kapitalförstöring om något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svåra val det där. Visst blir det dyrt att köpa en nyare 35-40 fotare på avbetalning. totalkostnaden med räntekostnader i 10-15 år vill man ju inte ens räkna på.. Om du inte har möjlilghet att låna till betydligt billigare ränta än båtlånen såklart.

Undrar lite hur du har fått dina förbrukningssiffror? En hyggligt modern 40 fots sportcruiser drar knappast några 4-5L/nm. Kring 3 liter är fullt normalt och det du kan räkna med. Princess V serie, Fairline Targa mfl kring 38-40 fot drar alla ca 3 l/nm i kring 30 knop med dubbla dieslar.

Vad ligger budgeten på? En riktigt favorit som jag rekommenderar att titta på är Fairline Targa 40 från mitten av 2000-talet. Finns med dubbla KAd 300 samt några av de sista tillverkade med D6 310 or. Kanske en av FAirlines snyggaste och bästa båtar någonsin och till helt hyggliga pengar.

Visst blir bensinare betydligt billigare i inköp, men samtidigt svårare och svårare att bli av med när det blir dags att sälja. Samt de vanliga faktorerna med brandrisk mm mm. Men det är ju bara du själv som kan avgöra vad du pprioriterar mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har räknat på kapitalkostnaden med attlåna pengar till en nyare båt. Kalkylen baseras på att de äldre drar runt 4,5L / nm enligt ovan har jag tagit i och inte ens då blir det totalt sett en uppsida. Jag lever med tanken att saker skall betalas, inte bara lägga kostnaden på huslånet, med amortering på 10 år så blir det en hygglig slant varje år som skall ut.

Gällande andrahandsvärden eller hur svårsålda båtar är så tror jag att en 40 fotare med dieslar är svårare att bli av med än en 33 fotare med dubbla 8or, av den enkla anledningen att det är svårt ed båtplatser, speciellt på vintern - läs dyrt.

Jag har inte lagt någon speciell budget, tänker att jag kan få en hygglig DC för ungefär samma pengar som befintlig båt betingar, kanske lägger till någon eller några hundringar.

Ser man till nuvarande båtmarknad så sjukner nyare båtar i större takt än vad en äldre gör, vilket gör att totalen troligtvis blir bättre med beg - renoveringar inkluderat. Där är ju v8or bra - enkla att mecka med och delar finns ju nästan på Konsum, i prisjämförelse med dieseldelar så är det billigt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då förstår jag. Lycka till med ditt köp!

Vi har nog lite olika syn på vad som är/kommer att bli lättsålt eller inte ser jag.

Har båten själv uppe vid Norrtälje och det finns gott om vinterförvaring för mellan 300-500 kr/kvm inomhus. utomhus kan man nog stå nästan gratis. Sommarplatser i bra läge verkar struligt oavsett om båten är 10 eller 12 meter, iaf här i sthlm Har själv turen att ha båtplats till sommarstugan som kostar nästan ingenting per år. men det tillhör nog undantagen.

Finns bara kapitalet så tar jag personlilgen lätt en 40 fotare med nyare dieslar iom att driftskostnaden blir lägre och man får en större och nyare båt. men det är ju mitt resonemang och jag gillar inte heller att meka själv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag ställde min frpga på detta forum var för att få lite olika syn på saken. Hur andra tänker kring dessa frågor. Vrida ochg vända på detta lite..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...