Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
c505

Tyngdpunkt Jofa Havsbris

Rekommendera Poster

Rubriken låter förmodligen konstig och hela den här frågan kan verka dum. Har sökt på forumet och hittat mycket men inte det jag söker. Saken är att jag har en gammal Jofa Havsbris med en Johnson 6Hp och allt fungerar som det ska. Problemet är att den ligger lågt i aktern redan stillaliggande och det blir förstås ännu värre vid gaspådrag då den gräver ner aktern.

Det här har diskuterats frekvent här och att skaffa större motor är inte aktuellt, är inte inte ute efter att få båten att plana. Båtens konstruktion är som den är och tyngden av motor och mig själv leder till det här.Motorns tiltvinkel är redan max och tank och andra grejor brukar jag ha så långt fram som möjligt.

Finns det egentligen något annat att göra för att få en bättre balans? Att trixa med ballast för att flytta tyngdpunkten känns vanskligt och trimplan är knappast aktuellt i det här fallet. Kanske är det helt enkelt bara att leva med det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du kollat att det inte är vatten inne i skrovet? Kanske vatten i flytskummmet det är vanligt på gamla båtar?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt problem med småbåtar under 5 m där det ofta blir för baktungt med förare och motor och tank längst bak. Särskilt med svag motor så akterspegen inte blir torr vid gång och turbulens bildas. Helst ska man kunna se hela akterspegeln vid gång då bromsar det minst.

I mina 5m brukar jag försöka lasta med tanken och lösa prylar längre fram. Har du bara 6Hp så kanske du kan ha förängd rorkult och sitta en bit längre fram. Tänk på att det kan fresta på rorkultspaken om du har förlängare. Min pajade ytterst vid handtaget så nu har jag ett 50mm grått avloppsrör som förlängare istället.

Mera jämnare fördelad last gör att du få mera laminär strömning runt skrovet så går det fortare..

I mtt fall med 5m båt och 4Hkr gjorde det flera knop i maxfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlängare på rorkulten är ett bra alternativ och här kommer flera.

Ha alltid med dig en passagerare. :-)

Skaffa en längre bränsleslang och ställ tanken längre fram, det kanske räcker

Lägg i någar påsar sand i fören, låter dumt men är bättre än man tror. När du har med folk i båten slänger du upp säckarna på bryggan.

En flexible variant på sandsäckar är vattensäckar. En billig vattensäck kostar inteså mycket och syr man in den i ett skyddande tyg så håller den ett tag.

En fråga, du har väl provat att tiltat in riggen så långt det går för att se om det hjälper?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt!

Brukar vara något hundra liter i flytmedlet på gamla båtar.

Jo frigolit eller vad nu tillverkaren vill kalla sin produkt suger vatten, trots att många inte tror det.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju inte som jag läst TS urprungliga inlägg,!!!

Sorry. :-(

 

Hur går båten om du har någon med dig som sitter i fören? Går den bätre då brö det ju gå att få båten att gå bättre när man är ensam också.

 

Blir problemet värre senare på säsongen? Tas vatten in/upp i något? Beväxning?

 

Trimplan kan faktiskt hjälpa, det har jag själv sett på en gamla träroddbåt. Två relativt berda fasta trimplan kan få vattnet att släppa från akterspegeln. Det är väl mest för den händige att prova på detta genom att bocks till lite plåt (som en bred kolskyffel utan skaft).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att detta problemet kommer upp! Har oxå en JOFA Havsbris som jag använder året runt. Har haft en Yamaha 4Hp på den i många år, vilket ju iofs har funkat, men det går så SAKTA...!  

För 3 år sen köpte jag en 9.8 Hp Tohatsu 4 takt, kort rigg, för jag var helt säker på att det skulle bli en bra kombination med Havsbrisen. Döm om min förvåning när båtfan ¨bara gräver ner sig i aktern....

Om det är 2 pers, typ en som väger 60 Kg och sitter i fören, så funkar det bra.

Jag bytte propeller till en som gjorde att motorn varvade mer, men ikke att det blev nåt bättre när jag sitter ensam i den. Den går ej upp i plan helt enkelt.

Båten är dåligt bärig i aktern som man säger i Bohuslän.

Antingten får man ha ca 60 Kg ballast i fören jämt o ständigt, eller oxå en rorkultsförlängare och sitta på toften framför motorn. Det funkar bra men är inte så praktiskt.

Jag har irriterat mig så på detta att jag bytt Havsbrisen som bruksbåt mot en Uttern 495, som ju är en tyngre och kraftigare båt..

Vet ej vad att göra med Havsbrisen, men det är ju en OK båt att ro med om man gillar det!!

Kanske att Havsbrisen skulle funka OK med en 15 Hp tvåtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man konstaterat att det inte är vatten i flytmedlet så kan man montera trimplan på motorn, blir en helt annan gång på båten bara att rekomendera.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har skrov typ deplacemet så ökar motståndet enligt en 3dje gradskurva medan om det planar blir det efter en 2dra gradskurva. Mao mycket mer motstånd för att få upp farten med deplacementare som vanligen inte går fortare i knop än sin längd i meter utan att man ska behöva stora motorer.vilket de vanligen ändå inte är gjorda för.

Men fördela lasten skadar ju inte . Jag har haft vattendunk i fören som extrapassagerare för jämvikten. Men vattendunk är ju också onödig extralast så kan man fördela bara nyttolasten är det gynnsammast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Motorn är intiltad till max och tanken har jag så långt fram som möjligt. Det blir klart bättre när någon sitter fram och båten är i sin konstruktion som den är och det är väl inte mycket att något åt. Det här är knappast någon bra båt för öppen sjö här vid Blekingekusten och åker bara en bit ut i viken. Därför behöver jag ingen fart och kan leva med att det tar en stund. Båten är lättrodd och till våren ska jag prova med elmotor.

Båt och motor är gammalt och fult och är medvetet valt på grund av stöldrisken. Vi har varit hårt drabbade av stölder och jag har redan blivit av med en båt och två motorer tidigare. Den här har hittills ingen velat knycka.

Tack för tipsen med längre bränsleslang och sandsäckar, ska prova detta. Sedan var förslaget på förlängning med röret på rorkulten också intressant och väl värt att prova. När det gäller trimplan tror jag att farten är för låg för att det ska påverka i någon större grad.

Sedan undrar jag hur man kollar det här med vatten i skrovet, vill inte gärna borra hål hursomhelst. Funkar det om jag borrar hål bottens insida och vänder båten upp och ner? Eller är vattnet bundet såpass att det inte rinner ut om det skulle finnas något?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sät att bedöma om det finns vatten i skrovet är att väga båten, inte så svårt som det låter faktiskt.

Ställ fören på en regel på marken och aktern på en badrumsvåg. Läs av vikt.

Flytta vågen och ställ aktern på regeln och fören på vågen på samma ställen som vid första vägningen. Läs av vikten.

Summera och du har båtvikten.

Nu kan du jämföra med ev. märkskyltar eller annan info och även jämföra vår- och höstvikt.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...