Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Watermill

Internt kylar läckage?

Rekommendera Poster

Gjorde en intressant upptäckt när jag kollade glykolhalten i mitt slutna system i min ena VP TAMD 41A! I fjol bytte jag kylvätska, ny fräsch 50/50 blandning, normal vätske nivå och temperatur hela säsongen inget synligt läckage, men vid kontroll vid konservering nu vid upptagning kontroll av fryspunkt med resultat 0 glykolhalt kvar! Nivån på kylvätskan har varit konstant hela säsongen!  Misstänker inre läckage i värmeväxlaren men borde då inte nivån sjunka då trycket vid gång i inre systemet bör vara högre än yttre sjösystemet som inte har samma mottryck!

Någon som känner igen fenomenet?

Watermill 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage i värmeväxlaren kan visst göra så att motorn till slut kyls helt av sjövatten.  Olika motorer och installationer beter sig då på olika sätt också beroende på hur expansionskärlet sitter monterat och beroende på om systemet är trycksatt och trycksättningen fungerar. Nivån kan både stiga eller sjunka men att den håller sig helt konstant  är i så fall ganska ovanligt.

 

Kontrollera först att glykolprovaren verkligen fungerar och känn på kylvattnet , det märks direkt på 'halheten' om det finns glykol kvar i det eller om det bara är sjövatten.

Annars får du nog plocka ner värmeväxlaren och läcktesta den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger sjövattennivån när båten ligger i sjön?

Jag trodde jag hade ett hål i v.växlaren så nivån i expansionskärlet hamnade i höjd med vattenytan utanför båten men det motsades av att glykolprovaren turligt nog visade OK köldskydd. Vet att motorn går i hetaste laget.

I ditt fall verkar det inte vara lika bra så du får väl provtrycka v.vxlaren då det pekar på nåt läckage. Kan det finnas andra ställen än v.växlaren som det kan läcka och visa samma symtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etylen eller propylen? olika mätare används, finns dock mätare som klarar båda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta infallsvinklar! Motorn är en VP TAMD 41A en bastant sexcylindrig diesel på 200 hk  med orginal sötvattenkylning, värmeväxlaren sitter i motorn överkant och är därmed betydligt över sjövattennivån. SB motor fick ny kylvätska samtidigt och glykolprovaren visar i denna neråt -25 grader och vätskan är grönskimrande som den var när den var ny i fjol! Blir till att plocka ur insatsen i växlaren och provtrycka, med lite tur är det i denna det falerar så då blir det till att lämna till kylarmakarn i Västberga  för reparation! Annars vete fn var glykolen tagit vägen!! Fortsättning följer!

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...