Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026
Mauritx

Malö 40H, Maxi 95 eller Sunrise 33?

Rekommendera Poster

Efter att ha letat länge har jag kommit fram till att det blir en Maxi 95, eller en Malö 40H eller en Sunrise 33.

Det lutar nog att jag slår till till en Malö 40H 81, pga 135 djupgående och att den är långkölad med Loys certifikad. Har som mål i en inte så avledsen  framtid seglat i havet, först till Finland Vaasa och sedan till Kanarieörna, och till slut till karibien. 

Samtidigt Maxi 95 layouten med 7 bäddar är väldig stor och rymlig, modernare känns det så och samtidigt  en bättre seglare.  Vågar man ge sig med en Maxi 95 på det stora vattnen? 

Det är tänkt att båten ska användas som sommarstuga i en liten insjö Barken Smedjebacken (därför vill jag ha en grundgåendebåt, egentligen en 30+ är för stor för den här lilla sjö men men.), och kanske när man har lärd sig att hantera båten bättre dra ut på en längre adventur. 

Sunrisen vet inte... tyckte att det så bra ut men känner inte alls den båt.. någon som vet mer? 

Jag ska lägga max 300KSEK. så om ni har andra förslag, välkommen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tänka ungefär som du ifall jag hade dessa tre båtar att välja mellan och med dom färdplanerna. Malön är säkert den mest gedigna av dom. Maxi 95 är helt OK men jag skulle inte ha behov av 7 kojer,  jag tror inte byggkvalitén heller är densamma som Malö (hoppas att ingen Maxiägare blir sur nu, inte illa ment). Sunrise 33 faller bort eftersom det är en ganska okänd båt utan någon direkt historik.

När det gäller hastighet är säkert Malön den långsammaste men man ska även väga in hur pass bra den uppträder i sjön, en snabb båt är inte alltid det bekvämaste.

Sedan, och det gäller generellt för alla båtar, är alla tre båttyperna ganska gamla vilket betyder att man måste granska skicket noga. Här har Maxi 95 fördelen att vara tillverkad i många ex och att det därmed finns fler till salu. Och bland alla dessa kan man hitta någon pärla som är extra välskött, utrustad och bra uppdaterad. Jag skulle i så fall hellre välja en extra välskött/uppdaterad Maxi än en halvrisig Malö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Maxin tilltalar mig mest med 7 kojer men grejen är att jag vet inte om en sån skulle klara av riktig havssegling. Vet inte.

Vad tror du kommer en maxi 95 att klara av riktig havsegling?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet egentligen inte så mycket om Maxi 95 men har för mig att det finns några st. som gått över atlanten och säkert något ex som gått längre än så. Så riktiga hav tål dom nog.

Jag har också för mig att det gjordes någon uppdatering av kölkonstruktionen men vet ej årtalet, likaså byttes masten mot Seldén någon gång under produktionen, vilket kan vara en fördel.

Jag såg att du satt ribban vid 300 000, jag hittade ett par intressanta båtar på blocket som är något dyrare i annonsen men kanske går att få ned lite i pris. Dom verkar hur som helst vara i toppskick:

http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_100_PS___Allt_bytt___Allt_nytt_50440231.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Maxi_95___78_49765985.htm?ca=11&w=3&last=1

Ett tips från min sida är att hitta en så fin båt som möjligt och i så fall kanske betala lite mer -den extrakostnaden har men sedan igen många gånger om jämfört med om man får börja rusta på en halvrisig båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför rankar du sju kojplatser så högt? Är ni många som skall segla eller vill du använda dem vid stillaliggande? 

Jag tror att sju pers i en 10 meters båt blir en smula trångt efter ett tag. Sju pers som SEGLAR en tio meters båt låter som rena mardrömmen. Folk i vägen överallt, skall man ha något i en toft måste tre pers flytta sig som brickor i ett femtonspel. :-)

Åh, en Maxi 100 ps! Det var min idealbåt under många år.

Modellen är ganska okänd, men det beror nog mest på att marknaden dött när den lanserades. Om jag minns rätt är den byggd på samma skrov som 95:an med badplattform och fasta glasrutor à la Orust i sprayhoodens nederdel.

Vad gäller flytetygs förmåga att havssegla tror jag nog att ungefär alla båtar, prisklass och kvalitet helt oräknat klarar av vresiga hav långt bättre än vad besättningen kommer att göra. Rent hållfasthetsmässigt har jag inga tvivel mot billigare båtar.

Problemet är det mänskliga psyket. Sjösjukan slår till som hårdast när folk är rädda och nervösa. Blir man räddare i en billigare båt bör man nog därför investera i en dyrare.

Att en gång falla av en vågtopp och landa med en duns i vågdalen någon halv sekund senare är inga problem. När det sker varje minut i något dygn och man är trött av att ha försökt sova som en lott i en tombolatrumma i några dygn är det inte helt omöjligt att tanken håller verkligen båten för det här infinner sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...