Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Sams

Modifieringsfrågor och klassregler

Rekommendera Poster

Jag har en Albin vigg som jag planerar att modifiera för att göra den enklare att segla ensam och för att få en renare sittbrunn för familjesegling.

 

Det jag planerar att göra är att flytta (om möjligt och smart?) storskotskenan så att den sitter akter om rorkulten, dessutom vill jg ha en bredare än original. Detta för att dels nå storskotet utan problem även om det är många i sittbrunnen (nu sitter storskotskenan precis akter om nedgångsluckan) och dels för att kunna ta bättre höjd på kryssen (breddningen av skenan).

 

Det jag undrar här är om ni tror att det hjälper för kryssegenskaperna och om det är tillåtet enligt klassregeln? Jag hittar inte något om det i den, men sen är jag inte heller expert på ämnet.

http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_5790/cf_32/Viggen-2000.PDF

 

Jag vill också sätta fast skotskenor innanför stagen så att jag får bättre effekt av min fock (en rj85 fock som blir som en toppfock.

Även här undrar jag om det kan tänkas bryta mot klassreglerna, hittar inte något men vad vet jag...

 

Jag undrar också hur jag på bästa sätt ska fästa en sån skena, rufftaket har jag tänkt mig att de ska sitta på. Är det smart att plasta in träreglar att fästa skenan på eller behöver jag borra genom rufftaket och fästa innifrån med mutter och bricka?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att ändringarna skulle bryta mot klassreglerna, men då Viggen ju mig veterligen inte kappseglas i entyp skulle jag strunta fullständigt i det även om det gjorde det. Vill du segla SRS så ta ut ett mätbrev vilket du ändå måste om du har en fock som inte överrensstämmer med båtdatabladet.

Jag förstår tanken med att flytta storskotet men det är rätt oprktiskt att ha det bakom rorkulten. Däremot en löstagbar skena precis framför rorsmans plats i brunnen kanske? Då sitter den lättåtkomlig men man kan ta loss den i hamn.

Att bredda skenan kommer inte ge dig mer höjd egentligen, det kommer däremot de inlyttade skotpunkterna för focken att göra.

Frågan är om det kanske går att få en tillräckligt bra effekt genom inhal till fockskotet för att slippa borra massa nya hål i däcket...

Jag hade definitivt använt genomgående bult. Om däcket är i sandwich måste man dessutom såga ur distansmaterialet och ersätta med trä/plywood.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte om någon skotskena fö storskotet. Skaffa i stället nån form av rodkick och en kraftig kicktalja så att du kan både hålla ned och lyfta upp storbommen efter behov.

På lättvindskryss kan det nån gång vara bra att ha storens skotpunkt lite i lovart, men i det läget är krafterna minimala, och tillfälliga småtampar fixar det lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderat på samma råd som Seawolf. Men eftersom jag aldrig blivit riktigt klok på hur jag ska få vettig form på en stor utan skena så vågade jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en kicktalja i kombination med en lyftande rodkick eller boomstrut så kan tvisten i storen ställas in oberoende av att flytta skotets fästpunkt. Utom just i läget då man i lättvindskryss vill få bommens skotpunkt aningen i lovart. Men då är krafterna så små att en enkel tamp från relingen till bomnocken fixar saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar råda enighet i att skippa breddning av storskotsskenan, jag har redan bägge de vanliga alternativen för en viggen, en i sittbrunnsdurken ungefär i mitten av sittbrunnen och en som jag beskrev ovan strax akter om nedgångsluckan. Jag får fundera på om jag tycker det är värt att prova att sätta en bakom rorkulten eller inte...

 

Varför är det bättre att använda genomgående bult? Det känns som att en ca 60 cm inplastad regel borde håla minst lika bra, eller är jag ute och cyklar?

Anledningen till att jag vill göra på det sättet är för att slippa jobbet med att gräva ut balsan och dessutom så satte föregående ägare in nytt innertak för bara något år sedan och jag vill helst inte riskera att förstöra det genom att riva bort och sätta tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående entypsbåtar så är det så att alla båtar som har entypsregler skall segla efter dem, även på en SRS-segling. Undantag har jag för mig är elektronisk utrustning. Kolla alltså om det står något inreglerna om skenornas placering.

 

Eller... så skiter du i det. För i ärlighetens namn - så länge du inte sopar banan med alla lär ingen orka bry sig om din exakta placering av skotskenan.

 

På frågan hur skulle jag borra hål i övre laminatet för skenan, sedan sätta en vinklad spik i en borrmaskin och fräsa ur sandwichen, dammsuga ur hålen, fylla dem med marinepoxy, sedan borra rakt igenom innan du monterar skenan med tätning av Sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_k

Jag är inte så orolig för min egen del vad gäller tävlingsregler, har svårt att se mig delta i några större tävlingar de närmaste åren och än mindre att göra bra ifrån mig, jag vill däremot inte att båten ska bli svårsåld när jag vill byta upp mig för att jag trixat för mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag förstår. Jag tror att om det du gör är bra, väl utfört och förbättrar utan att förfula båten är det inget hinder vid en försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det står inget i klassreglerna om skotpunktens placering, vad jag kunde se i alla fall... Så jag tror inte att det bryter mot klassregeln. Det enda jag skulle tänka mig vad gäller det är väl att RJ-focken ska mäta in också.

Men det är som sagt inget problem, vill man kappsegla tar man bara ut ett mätbrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...