Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Sando

Doradoventiler erfarenheter?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag kikar på att beställa ny 37-fot segelbåt. Funderar nu över tillvalet doradoventiler. Jag har själv inga erfarenheter av sådana. Därför undrar jag om det finns någon här på MG som kan dela med sig av sina erfarenheter. 



Tacksam för all information jag kan få.

/Sando

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har några såna på vår båt och de hör till de få grejer ombord som jag aldrig rört och som heller aldrig gett upp.

 

Således troligen en fungerande pryl. Varför jag skriver troligen är att jag inte vet hur ventilationen skulle ha varit utan dem.

 

En erfarenhet åt det sämre hållet är när man glömt att vrida på ventilen i fören och man ligger på motvindsbog och det går sjö. Den ventilerar bra men får även ordentliga kallsupar som kan följa med luften ner i båten. Det finns en låda som ska sortera luft och vatten men den klarar en viss mängd och är eventuellt känslig för lutning. Har inte testat då man helst kryper fram och vrider svanhalsen så är allt fridens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två dorado, tre elektrolux och en solcellsventialtor. Doradoventilerna är verkligen effektiva. Går det hög sjö brukar vi sätta öppningen akterut för säkerhets skull men de ska stänga sig vid tryck ovanifrån. Sätter man en mot vindriktningen och en från får man ett fint drag genom båten. När det är riktigt kallt (minusgrader) stänger vi ibland dom då det kan dra ner lite väl bra med luft. Helt klart värt att satsa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...