Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Los_capitanos

D4 elfel 1 samt 2, vad göra??

Rekommendera Poster

Hej,

Har en D4-260 från 2007 som jag bytte olja samt filter på, provkörde och allt verkade OK.

Döm av min förvåning när jag en vecka senare kommer för att ta en sväng och möts av två felmedelanden som säger (motorn går ej att starta);

Fel 1, kolla motorn!

Fel 2, kolla motorn!

Det tycks vara glappis eller kretsfel enligt instruktionsboken.

Några bra idéer var jag skall börja mäta eller någon annan ide vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tar loss 4 st muttrar som håller maskin på plats, sedan ringer du en lastbill med kran som lyfter ur skiten och släpper den vid sidan om båten på ett bra djup.

Man blir inte lite sur på elfel, har haft lite elfel på min D6 oxå, det sista slutade notan på 70 papp som försäkringsbolaget stod för. Spänings pik som det så fint heter, brände av stift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjo, det blev inga 70 papp. Frågan är om det ens blir en papp. Tog kontakt med en grym Penta gubbe och han kom fram till följande.

1. Jag har läckage i trimsystemet.

2. Oljan har läckt när jag försökt trimma och därmed har systemet blivit trycklöst. Typ drevet sitter som en pendel om ni fattar.

3. När jag sedan lagt in backen har drevet åkt upp, för högt. Över max.

4. Övervakningssystemet, med all rätt, har då så klart satt på larm/varning/etc.

Så nu skall det bytas trimslangar så är kärran ok!!

Ha d gott där ute folk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meddela gärna när du fått ordning på det så andra också kan ha hjälp av dina råd yes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...