Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
landgren

kad42 oljebyte

Rekommendera Poster

Någon som vet vilken gänga det är på röret för oljestickan. Tänkte göra nippel och suga upp olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga men jag har en till dig.

Varför krångla till det med gängor osv? Hitta en sugslang som sluter tätt i eller utanpå oljesticksstickhylsan så är ju saken klar. Det är så det är tänkt och röret går ända ner i tråget så man får upp all gammal olja.

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej hur det ser ut på en KAD 42 men de konstruktioner jag sett har inte röret gått ner i botten på sumpen. Så jag skulle använda en slang/rör i röret för oljestickan för att komma ner så långt som möjligt i sumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda det oljesugrör som faktiskt redan finns på motorn?

Menar inte det för oljestickan utan det som är monterat för att suga ur oljan. Sitter på den andra sidan av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det blir nästan 2 liter olja kvar i tråget hur man än trixar o fixar med smala slangar.

Hade jag sett oljepluggen tidigare hade jag monterat slang direkt.

Blir som på gamla hederliga MD21.

Redigerad av landgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är oxå intresserad av att få ur all olja ur min maskin. Visserligen har jag en AQAD41:a men det är ju samma grundmotor som KAD42. 

 

Som mest när jag sugit oljan via sugröret har jag fått ur 8 liter. Men igår när jag skulle göra höstservicen fick jag bara ur 5 liter! Tyvärr glömde jag kolla oljenivån innan jag började men det är ju 3 liter mellan min och max på stickan, så det skulle ju kunna förklara den lilla mängd olja som jag fick ur.

Men lite smått irriterad över att aldrig få ur bottensatsen hämtade jag en oljesug och petade ner via oljesticksröret tills jag hörde att den nådde botten på oljetråget. Då lyckades jag suga ur ytterligare 2,5 liter!

Verkligen värdelös konstruktion när det kan vara så mycket som 20% olja kvar då man tror sig ha sugit ur allt.

 

Edit: Glömde skriva att oljevolymen är 11 liter.

Redigerad av PeltO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av olika anledningar kunde jag inte fylla på ny olja här om dagen. Med till min stora glädje kunde jag igår hälla i 10! liter ny olja. Så mycket har jag aldrig kunnat hälla i vid tidigare oljebyten.

 

Vid kommande oljebyten kommer jag nöja mig med att med elpumpen suga upp det mesta av oljan via oljesugröret och med oljesugen ta bottensatsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...