Gå till innehåll
onsdag 05 november 2025
Captain_Barbossa

Plasthjälp

Rekommendera Poster

http://forumbilder.se/CFHKT/sam-0855

Hejsan! 

Jag har nyligen kommit över en RJ85 från 1974, hyffsat billigt. Finns att göra på den men inget jätte jätte stort..än så länge...jag har dock en fråga eller ett par.

På  bb sida.. Kan det vara mögel som satt sig så hårt eller kan plast ruttna? Har dragit, gnuggat med fingeret men det lossnar inte, färgar inte av sig. Det ser likadat ut på sb sida men det är närmare röstjärnet där det suttit en trähylla som ruttnat/möglat/smulat sönder..ingen bild på det tyvärr. Röstjärnen är omsatta och nyinplastade av varv mitten till slutet av 80-talet efter de seglade riggen överbord pga för klena röstjärn och för dålig fastsättning. (Som bekant på Rj så läcker dom ju ganska kraftigt under däckslisten och in i båten. Jag tänker ta bort listen och plasta över/spackla istället så det blir tätt.) 

Den har stått otäkt ute i 2 år, vind och väder har tryckt in vatten under listen och in i båten..sen har det ju frusit med som det gör på vintern..kan det vara så att det har sprängt sönder glasfiberlagrena och mögel från träinredningen/däckslisten har trängt ner i plasten och det är det som gör det svart?

Min plan är att i vinter ha båten hemma på gården och riva inredningen och göra ny så trämaterialet struntar jag i det är mer plasten jag oroar mig för i detta läget. Är helt beredd på att sätta om röstjärnen om det visar sig nödvändigt. 

Tacksam för era tränade ögon och ovärderliga kunnande. Alla tips och råd mycket välkommna.

Varför kunde jag inte ladda upp bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert förstora bilder.

Prova  forumbilder.se

Verkar vara ett intressant projekt som vi med nöje följer om du vill ge oss den glädjen.

Välkommen till forumet förresten

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, du har lyckats göra hela din text till en hyperlänk samt att det inte går att gå in på länken.

Sen fungerade det visst inge bra för mig att länka till din bild ska göra ett nytt försök:

http://forumbilder.se/CFHKT/sam-0855

Dessvärre har jag inget svar på din fråga utan va mer nyfiken på vad forumets kompetens skulle säga. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasten möglar inte!

Däremot är det troligt att främmande organiska ämnen, smuts, gammalt trä osv, har trängt in i glasfibern i laminatet som är ganska transparent, dvs det svarta syns genom plasten. De svarta partierna har då möglet inuti laminatet där det blir kvar tills man tar till vinkelslipen. Eller målar eller täcker över. Kan då ge lite dålig lukt. 

Inga svåra jobb på ställen där man kommer åt och du ska ändå förstärka väl? Plast är mycket trevligt då styrka och form bestäms av den som plastar. Svaga partier förstärks lätt och en gammal båt blir då bättre än när den var ny. De svaga partierna har ju visat upp sig. Det var inte så lätt att veta när man konstruerade båten. 

Alltså, ju mer du slipar bort och lägger på nytt med omtanke om styrkan, desto starkare båt får du.

Mina lekmannafunderingar

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Det var så jag tänkte med. Hade tänkt förstärka lite överallt på båten när jag ändå slipar ner de mest påverkade ställena, dumt att inte göra det när det är förarbetet som tar mest tid så det vill man ju inte göra en gång till om nåt år eller två kanske. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...