Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
gissla

Olja b

Rekommendera Poster

Hej nyss köpt ny båt med en 2007 Mercruiser 3.0 när jag startar den kall låter den annourlunda mot är motorn är varm (2minuter) är detta normalt? Vid kallstart blir det en oljerand i vattnet bakom båten, var kommer denna olja/bensin ifrån?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skynda dig tillbaka till båthandlaren!! Majorproblems.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajfå, vad kan va fel? Båten går å låter annars som en klocka? :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där motorn är i grund o botten en dj---a bra maskin som härstammar från40- 50talet.Men ack så omordern, är det ett skrämmande ljud vid kall start? så har du mycke spel i maskinen. idagens maskiner så så är tolleranserna mycke mindre-tystare,försök att lukta på avgaserna,chokar den länge så kommer det ut soppa i avgas.men du skrev oljerand i vattnet det fick mig att reagera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nybytta lager i drevet som handlaren beskrev det, kan det ha nånting med detta o göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis det låter som den chokar en del (om man nu kan höra detta haha), är Tks motorn så den sköter vÄl sig själv? Tanken slog mig att det kan vara bensin. Avgaserna luktar ja eh motor, endast kört 2takt innan påminner lite om dem? Vet ej hur man ser skillnad på bensin/olja i vatten?

Update: googlade lite och det ser ut att vara bensin som kommer ut i vattnet vid kallstart. Hur svårt är det att kolla ventilspel på dessa motorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog helt normalt tickar /klickar den vid uppstart blir tyst efter 2-8 min i så fall är det nog lyftarna som låter, har motorn stått still en tid så tar det ett tag innan oljan hinner upp till de hydrauliska lyftarna, och när oljan kommer dit och fyller ut blir det tyst. Helt normalt går fortare om oljan är varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Nu känns det lite bättre i magen! Vad tror du om bensinen som tar sig ut? Normalt vid kallstart måtro?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en penta aq 171 med förgasare när jag primat och startar får jag en liten bensinsmet runt skrovet det är bensin som åker med i start ögonblicket helt normalt för min del iaf. Har du förgasare eller mpi ( direktinsprutning ) ? 3,0 är en rätt så bra motor gick i produktion 1954 tror jag varit med länge, men jag vet inte om det är hydrauliska lyftare på den? vet att det är en stötstångmotor dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt o höra! Det är fögge, kan ej svara ang lyftare. Det närmsta 4-t meck jag kommit är mc :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det förgasare så är nog din lilla dimma på vattenytan helt ok då du startar i kalltläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är hydraul lyftare på dom senare.kanske för tunn olja? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir oljebyte nu till höstupptagningen, vet du vilken olja jag skall använda?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är underbart där, var på väg dit i somras men vände i Södertälje då besättningen blev dåliga pga av sjögång. Den veckan vi var på Mälaren blåste det enormt, nästa år ska vi slussa från smedjebacken till strömsholm sedan gå mot Birka ser fram mot det. Vore kul få bekanta att träffa utmed vägen. // Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köpa olja på Granngården 15w/40 agrol Mega Truck en kanon olja, jag är lantbrukare och har dessa oljor i mina maskiner, de klarar höga varv och hög värme. Har du frågor kan du kontakta supporten på oljor han heter Lars Ekmark, har hört han på föreläsningar det han inte vet om oljor och fett är inte värt att veta. WWW. agrol.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså vad trist, nära skjuter ingen hare! Det är bara å skrika till när ni närmar er! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, vore kul gå ut utanför det gröna bältet smiley dvs utanför mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma sak med deras fett, fettet entrepenad blå är waterprof, och säkert framställt för arbete under vatten. Spara inte in på ett billigare fett eller olja för det är skillnad mot biltema och en kvalitetsolja detta har jag lärt mig och jag skulle aldrig tumma på olja. Det är en billig försäkring för långt brukande av maskiner att välja rätt oljor, och i slutänden handlar det bara om några kronor, men en reparation av en maskin kostar mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...