Gå till innehåll
tisdag 23 september 2025
Gäst MaxSchmeling

Glaskeramik och epoxifog ombord ?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Det där med kakelsättning, krav på underlag på land och allt det där kan jag MEN om man vill omsätta det till båten så blir man ju helt perplex. Vi skulle vilja sätta glaskeramik på ett skott på toaletten och detta skott mäter ca 180x65. Tjockleken är ca 15mm. En granne som jobbar i branschen påstår att man skulle kunna limma och sedan använda epoxifog.

Någon som använt denna produkt eller som har åsikter i frågan så plis, kom igen!

post-10024382-1394237646,4367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte han, foga med epoxi! det blir kladdigt.mellan plattorna använder man vanlig fog.

proffsen rekomenderar att sätta kakel/klink på dött material om man sätter med fix.

annars skall man limma upp det.

Ere 31an du tänkte gjöra om muggen på . 

mitt badrum tidigare båt satt jag glasmosaik ,men det gjordes efter gängse husnormer.

post-10024223-1394237646,4622_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Han tänkte såhär; eftersom det blir en rörelse bakom mosaiken så måste plattorna stabilseras med något som inte ger efter, så som fog gör. Då rekommenderade han epoxifog men blotta tanken på detta... Går det överhuvudtaget att få av från plattorna?

Helt rätt, det är vår 31:a som jobbet är tänkt att utföras men bara på ett skott och inte nödvändigtvis blått cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ere Admiralen där hemma som vill förstöra ett fint maghogny skott? Med tanke på dina fina trä arbeten så undrar man litesurprise...Limma en tunn mineritskiva på skottet med Pl limm sen kan du sätta keramiken efter hus normerna(fix o fog).Det blir lättare att återställa den om man vill. 

Ps Hade en gammal storö 34 på 90 talet och vet vilka fina trä arbeten de är. .

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ingen fara; inget förstörs utan vi vill bara blanda materialen för att komma från det rätt mörka intryck som all mahognyn ger. Visst, det är kanske att svära i kyrkan men det enda som intresserar oss är en sammanhållen känsla av trä och ljus. Jag är helt säker på att det kommer att bli riktigt bra. Det där med mineritskivan var ju en riktigt bra idé. Hur tjock är en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer inte ihåg vardet 6 eller 9 mm?.i ditt fall skulle jag lägga en fris av 15mmTeak/mahogny,Runtom keramiken,kan bli snyggt.

de e väl  det förliga skottet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kul idé med fris... Nix, det är det aktra skottet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Skottet bakom toastolen. Bilden är stulen från nätet eftersom jag inte kommer åt mina egna.

post-10024382-1394237646,9372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade för mig att 31an hade samma layout som 34an handfat akterut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en båt jag var med och tittade på satt det mosaik. Det var satt av en kakelfirma och de hade limmat på en aluminiumplåt. Plywood är ganska dött, jag tror man kan limma direkt på den. Åk till någon kakelsättare, de vet antagligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag har konsulterat sakkunskapen men de är också lite osäkra på utgången av det hela. Någon tyckte att det säkert skulle gå att limma på skottet direkt, efter en aning nedmattning...

säkert skulle gå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...