Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025
Jonas_Norge

Yamaha F100 problem

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett problem med min Yamaha F100 med insprutning.

Första gången jag provstartade den gick den jättte jämt och fint. sjösatte båten och körde ca 15min sen började den dumma sig, den blev helt orklös och jag kunde köra på tomgång med växeln i, men vid acc så tvekade den och ville dö. Körde på tomgång en liten stund så kunde jag ge på lite i några minuter igen sen blev det samma sak igen. Samma sak nästa gång jag var ute och körde med den.

Det jag gjort men som inte gjort någon skillnad är följande:

Bytt det lilla filtret i koppen iannan bränslepumpen.

Bytt filtret till vattenavskiljaren.

Bytt tändstift

Bytt motorolja

Jag har även prövt en annan tank (helt ny plasttank med ny bensin) men ingen skillnad.

Har läst lite om att spridarna kan rengöras och även ångseparatorn. (är det lätt att fixa?)

Låter detta som ett bränsleproblem?

Hummersässongen närmar sig nu här i norge så jga börjar få lite panik om att få båten klar till dess =)

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mest troligt bränsleproblem då det med marginal är den vanligaste felkällan hos utombordare, men det kan även va nåt annat.. 

Har bränslesystemet alltid vinterkonserverats korrekt..? Har motorn alltid fått schysst o torr soppa..? Om svaren är nej så ökar risken för att problemet är bränslerelaterat lavinartat..

Vad har du för årsmodell på motorn och har du vanliga instrument eller Command Link, ibland även kallat LAN-instrument..?

Tänder den motorstörningslampan..?

Är tomgångsvarvet normalt, ca 700 rpm, eller något förhöjt, 1000-1200 rpm..?

Att den går bra i korta intervall tyder på att problemet kan finnas innan högtrycksdelen i matningsdelen på bränslesystemet. Ångseparatorn hålls inte fylld när du ger på den utan det förbrukas mer soppa än det fylls på då. Den korta tid högtryckspumpen kan suga från ångseparatorn går den bra men sen tramsar den o när du kör sakta fylls ångseparatorn o du kan då återupprepa proceduren..

Var det bara tanken du testade annan eller hela slingan fram till förfiltret, om inte gör isf det. Du har redan kollat förfiltret men det sitter ett inline-filter mellan mekaniska bränslepumpen och ångseparatorn, byt det eller om du är 100% säker att du matar med ren soppa kan du bara koppla förbi det i felsökningssyfte. Det är även en god ide att ta en titt på mekaniska bränslepumpen då det är den som matar ångseparatorn..

Med rätt kunnande och felsökningsutrustning är detta fel lättknäckt. Om du låter en riktig Yamaha-verkstad titta på det här åker du troligen båt igen inom nån dag om eventuella reservdelar finns tillgängliga. Det kanske humrarna är värda..? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar.

Kan inte svara på om den vinterkonserverats korrekt och inte med bensinen, har haft den stående i garaget i ca 1 1/2 år då jag var tvungen att fixa plastpäst i båten.

Årsmodell är 2006 eller om det var 2007

Ingen varningslampa som lyser.

Vet inte vilka instrument jag har? Har två runda digitala mätare.

Tomgång något hög (ca 1000-1100rpm)

Finns det att få tag på sprängskiss över motor och bränslesystemet?

Vet inte riktigt vad den där ångseparatorn är för något?

Vill helst inte lämna in motorn till den lokala Yamaha för dom har ett väldigt dåligt rykte på sig här tydligen och dom som är duktiga är bokade till mitten av oktober :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har en Yamaha F 115 -06 och råkade ut för precis samma fel som du. Efter felsökning hos försäljaren visade felkoden problem med en tändspole. Det visade sig vara ett tillverkningsfel och efter byte har motorn fungerat felfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tomgången hög kan motorn gått i felsäkert läge vilket oftast beror på ett givarfel eller jordfel. CL kom 2007 men instrumenten är väldigt lika, kan du se bränsleförbrukning i varvräknaren har du CL. Loggivaren till CL var undermålig och kunde orsaka jordfel i referensspänningen med alla möjliga knasigheter som följd. Är motorn servad ska den dock va bytt. Jag har skrivit lite om detta här:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=505610

Vill du kolla om du har gnista på alla burkar så kan det lätt göras med en strobelampa, motorn har waste-spark o en spole tänder 2 burkar.

Ångseparatorn är en minitank i motorn där högtryckspumpen sitter, tanken hålls fylld av mekaniska lågtryckspumpen och nivån kontrolleras av en flottör.

Principiellt är detta din motor med ett lägre effektuttag:

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006%20and%20Later%204-stroke/F90TLR/parts.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...