Gå till innehåll
fredag 23 januari 2026
ajonsson

Större motor än Blåskylten godkönner

Rekommendera Poster

Jag har i ett annat inlägg Köpa motor av Prispressarna diskuterat ev. motorköp

Nu har jag så gott som bestämt mig att byta ut min gamla Mariner 135 hk från -93 mot en ny Suzuki 140 från PP.

Båten som är en Yamarin 650 Big Catch också från -93 har en Blåskylt som säger max motor på 85 kW vilket är ungefär 114 hk. De flesta nyare modeller av min båt som har 4-taktare har också 115 hk.

Bytte nyligen försäkringsbolag till Svenska Sjö och det var inget problem med en gamla motorn, ringde också och frågade om det var något problem att försäkra om med den nya motorn och fick besked att det skulle nog gå bra.

Min undran är om någon vet om det kan bli problem vid ev. skada om man har en större motor en Blåskylten anger?

Tilläggas kan att när de gäller nya Suzuki så är 115 hk några kilo tyngre (182kg)  än 140 hk (179kg). Vad min gamla väger har jag ingen aning om.

post-23045-1394237640,9145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om försäkringsbolaget har godkänt motorn kan det ju inte bli några problem vid en ev försäkringsskada.

Om det var en nyare båt med garanti kan nog däremot tillverkaren vägra uppfylla garantin om man kört med för stor motor.

Generellt är det bra Karma att använda stora motorer så Kosmos kommer vara välvilligt inställt iallfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Grillkorv!wink

Så även miljöverket eftersom min nuvarande snurra sällan kommer undan 1,3l/distansen och ca 15% av det blåser oförbrukat rakt ut i böljan...crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...